Krisdrag från Viaplay – räknar med besvikna kunder

2024 03 27

Krisbeskeden för Viaplay har avlöst varandra det senaste året.

Streamingjätten blöder ekonomiskt och har genomfört flera sparåtgärder.

Nu tvingas Viaplay till ännu ett krisdrag.

Streamingtjänsten kommer inte längre att visa samtliga matcher i den engelska toppligan i fotboll, Premier League.

Tio procent av matcherna kommer att säljas till konkurrenten Amazon Prime, rapporterar Aftonbladet.

– Vi  har gjort en övergripande bedömning att det är rätt väg att gå för oss. Vi är alltid öppna för partnerskap som ger oss den bästa avkastningen på våra investeringar.

Det säger Christian Albeck, tillförordnad vd för Viaplay Group Sverige, till tidningen.

Fyra år

Avtalet mellan Viaplay och Amazon Prime gäller i fyra år.  Det innefattar alla matcher som börjar klockan 13.30 på lördagar.

Abonnenter, som betalar 699 kronor i månaden för att följa Premier League, kommer därmed inte kunna ta del av samtliga matcher från sitt favoritlag på Viaplay.

Christian Albeck förstår att många är besvikna.

– Vi har full förståelse för det, men vårt övergripande starka sportutbud förändras inte i stort. Vi kommer som sagt fortsatt att visa 90 procent av alla livematcher exklusivt på Viaplay, säger han.

Kan höja igen

I slutet av 2023 höjde Viaplay priset på sitt största sportpaket – där Premier League ingår – från 549 kronor till 699 kronor i månaden.

Albeck vill inte kommentera om Viaplays sportpaket kommer bli ännu dyrare i framtiden.

Tufft år

Viaplay uppvisade röda siffror under 2023.

Slutresultatet efter skatt för hela fjolåret landade på minus 9,757 miljarder svenska kronor, enligt Viaplays senaste kvartalsrapport.

– Som jämförelse hade Viaplay en vinst på 323 miljoner 2022, konstaterar E24, Norges största affärstidning.

Under fjolårets tre sista månader backade streamingjätten med  2,881 miljarder svenska kronor.

Det har tidigare konstaterats att Viaplay även missat det uttalade målet på 6,6-6,7 miljoner abonnenter.

Foto: Viaplay Group

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen