Krisbesked från Telia

2024 09 04

Telia genomför ett omfattande förändringsprogram.

Telekomjätten måste spara minst 2,6 miljarder kronor om året.

Som en direkt följd väntas tusentals anställda bli av med jobbet.

Med förbehåll för fackliga förhandlingar avser Telia att minska sin personalstyrka med 3 000 positioner under 2024, vilket påverkar alla enheter inom Telia, med proportionellt större påverkan på koncern- och gemensamma funktioner och proportionellt mindre påverkan på landsenheter, bekräftar Telia i ett uttalande.

"Tufft beslut"

Enligt Telia handlar förändringsprogrammet om att förenkla verksamheten genom att implementera en ny verksamhetsmodell med strömlinjeformade processer och förbättrade arbetssätt.

Man talar om en mer kundfokuserad organisation.

– Det här är ett tufft beslut, men ett som är nödvändigt för att säkerställa Telias långsiktiga framgångar. Tillsammans med styrelsen och min ledningsgrupp är vi inställda på att ta bort hinder för exekvering och att minska lager av komplexitet i organisationen så att vi bättre kan betjäna våra kunder, säger Patrik Hofbauer, Telai Companys vd och koncernchef.

Han tillägger:

– Jag ser framför mig att förändringsprogrammet inte bara kommer att resultera i ett bolag som är enklare och snabbare i beslutsfattande och kommersiellt genomförande, utan också hjälpa oss att växa vår verksamhet och generera tillräckligt med kassaflöde så att vi kan göra nödvändiga investeringar och täcka vår utdelning, då vi står fast vid vår utdelningspolicy. 

– Medan vi kommer att stödja de kollegor som så småningom kommer att lämna Telia, kommer vi också att göra det här bolaget till en bättre arbetsplats för de medarbetare som fortsätter att arbeta här.

1 400 av dem i Sverige

Det nya programmet väntas resultera i omstruktureringskostnader om cirka 1,4 miljarder kronor under andra halvåret 2024.

Totalt förväntar sig Telia årliga besparingar på minst 2,6 miljarder kronor.

– Samtliga planerade förändringar är föremål för sedvanliga fackförhandlingar och Telia kommer att tillhandahålla mer information om de tilltänkta personalminskningarna så snart de fackliga förhandlingarna är avslutade, informerar Telia.

Av Telias totalt 19 370 anställda finns omkring 8 500 av dem i Sverige, varav 1 400 förväntas behöva gå vid årsskiftet.

Foto: Telia

Text: Redaktionen


Många svenskar får nytt SMS – “Tömmer folks bankkonton”

2024 09 04

Nu utfärdas varningar för en ny bedrägerivåg.

Bedrägerier ställer alltjämt till med stora problem.

Bedragare använder olika metoder för att lura folk på pengar, och drar nytta av teknologiska framsteg.

Det innebär att det blir allt svårare att skilja på vad som är riktigt och vad som är bedrägeriförsök.

Ny varning

Under den senaste tiden har många svenskar drabbats av SMS som dels erbjuder extrajobb, och dels bjuder in till “investering” i krypto.

Det konstaterar Säkerhetskollen.

– Under de senaste dagarna har väldigt många svenska användare fått SMS som påstår sig erbjuda extrajobb, framhåller sajten.

– Vi vill därför varna allmänheten för ett pågående och mycket aktivt bedrägeri, känt som kryptobedrägeri, som har sitt syfte att tömma folks bankkonton.

Så fungerar det

Säkerhetskollen förklarar hur det hela fungerar.

– I detta bedrägeri inleder brottslingarna kontakt med potentiella offer via SMS, ofta genom att använda ett förfalskat telefonnummer eller ett kontantkort för att dölja sin identitet.

– Målet med bedrägeriet är att "mata" offren med små vinster för att bygga förtroende innan de till slut stjäl allt och "slaktar" deras ekonomi även kallad "Pig Butchering". Detta kan göras genom att investera i kryptovaluta eller liknande.

“Sprid gärna vidare”

Säkerhetskollen fortsätter.

– Var uppmärksam på denna typ av bedrägeriförsök och sprid gärna informationen vidare för att förhindra att fler faller offer.

Allmänheten uppmanas att vara skeptisk mot oväntade meddelanden, aldrig avslöja personlig information och inte låta sig luras av små vinster.

Går att anmäla

Ett typiskt bedrägeri-SMS kan lyda så här:

– Vi rekryterar deltidsjobb, lättjobbat, 800-3 000 kronor om dagen.

Därefter följer en uppmaning om att klicka på en länk för att nå en påstådd kontaktperson.

Polisen understryker att det alltid går att anmäla bedrägerier.

– Om du misstänker att du blivit utsatt för telefonbedrägeri ska du göra en polisanmälan och kontakta din bank.

Foto: B. Tromp

Text: Redaktionen


Stort larm om svensk biljätte – släcker motorlampan innan leverans

2024 09 03

Biljätten Riddermark är i blåsväder.

Företaget är det största i Sverige på begagnade bilar och har 14 anläggningar runtom i landet.

Totalt säljer man cirka 50 000 bilar om året, enligt egna siffror.

Men nu framkommer uppgifter om hur anställda på Riddermark systematiskt döljer fel på bilarna för att få dem sålda snabbt innan kunderna hinner märka det, avslöjar Aftonbladet.

Åtgärdar inte problem

Enligt dokument och interna chattar som tidningen tagit del av framgår bland annat att man uppmanat en verkstad att “släcka motorlampan utan att ifrågasätta”, det vill säga utan se vad det är för felkod och åtgärd.

Det finns flera exempel på dessa metoder och följden blir att problem markeras som åtgärdade trots att de inte har utförts.

En anställd som haft uppdraget att hämta och lämna bilar hos Riddermarks kunder vittnar också om att säljare uppmanat chaufförerna att hitta fel på bilarna.

Detta för att få ett lägre pris hos kunder, till exempel äldre personer, som inte kan ifrågasätta påpekandet. 

Samma person berättar att det flera gånger har hänt att hjulen trillat av under körning – på väg till kunder – med följden att Riddermark satt tillbaka hjulen, levererat och hållit tyst om det.

Slår tillbaka: Ljuger inte

Riddermark har svarat på kritiken.

Chefen Alexander Riddermark tycker att uppgifterna är “fruktansvärda att höra”.

– Om det som den här före detta anställda säger skulle stämma så är det djupt allvarligt, säger han till Aftonbladet.

Riddermark-chefen känner till att det har hänt att säljare släckt motorlampan utan att åtgärda fel, för att bilarna ska säljas snabbt.

Men han delar inte bilden av att företaget fuskar eller blåser sina kunder.

– Vi har satt in hårda rutiner för att säkerställa att fusket inte sker.

"Sveriges nöjdaste kunder"

På Riddermarks hemsida beskriver man sig som företaget med “Sveriges nöjdaste bilkunder”.

Man hänvisar till betygen på omdömessajten Trustpilot.

– Vi är stolta över att kunna säga att vårt betyg på Trustpilot är det högsta inom branschen, ett tydligt bevis på vår dedikation till kundnöjdhet, framhåller företaget.

Riddermark påtalar även att man “alltid strävar efter att erbjuda en smidig trygg och tillfredsställande bilupplevelse för sina kunder”. 

Här finns Riddermark i Sverige:

  • Bromma
  • Halmstad
  • Järfälla
  • Linköping
  • Nacka
  • POPUP Transportbilcenter Strängnäs
  • Recharge Stockholm
  • Strängnäs
  • Sundsvall
  • Tyresö
  • Täby
  • Uppsala
  • Västerås
  • Örebro
  • Östersund

Arkivfoto: W. Kei

Text: Redaktionen