Krisbesked från Kungahuset

2024 06 05

Kungahuset måste spara 25 miljoner kronor för att klara ett ansträngt finansiellt läge.

Detta eftersom kostnaderna har överstigit anslaget på 170 miljoner kronor, enligt riksmarskalk Fredrik Wersäll.

Kungahuset har vidtagit en rad åtgärder för att komma tillrätta med den ekonomiska situationen.

Exempelvis har ett flertal slott stängts för allmänheten och hovet har dragit ner på underhållet av kulturarvsföremål och resande som görs inom avdelningen.

– Vi kommer att ompröva resor och sådant på ett sätt som vi inte gjort tidigare, sa Fredrik Wersäll till SvD vid årsskiftet.

Nya krisåtgärder

Nu vidtas ytterligare krisåtgärder.

För det första ställs evenemanget ”Öppet slott” in på nationaldagen.

Vanligtvis brukar det Kungliga slottet i Stockholm hållas öppet för allmänheten på nationaldagen. Kungahuset brukar öppna slottets västra portar mot yttre borggården och allmänheten välkomnas till nationaldagsfirandet på slottet. Firandet lockar tusentals besökare varje år.

Men i år blir det inget firande på inre borggården.

– På nationaldagen den 6 juni brukar slottet även öppna upp portarna till inre borggården, detta sker tyvärr inte i år på grund av att Slottsstaten har ett besparingsbeting för att få ekonomin i balans efter bland annat pandemin och hög inflation. Vår målsättning är att inre borggården är öppen på nationaldagen nästa år, säger hovets informationschef Margareta Thorgren till Aftonbladet.  

För det andra tvingas kungahuset stänga flera kungliga slott för besökare i sommar.

– De slott som vi stängt i sommar är Rosersbergs slott, Rosendals slott, Gustav III:s paviljong samt Strömsholms slott. Vi har även stängt H.M. Konungens hovstall, Slottskyrkan och Gustav III:s Antikmuseum, säger ståthållare Staffan Larsson till tidningen.

Närvarar vid det officiella firandet

Kungafamiljen kommer fira årets nationaldag i Pajala, Nykvarn samt i Stockholm – bland annat kommer kungafamiljen att närvara vid det officiella firandet på Skansen i Stockholm som inleds klockan 16.30.

På kvällen bjuder kungaparet in till en nationaldagsmottagning på Kungliga slottet. Representanter för regering, riksdag, delar av den diplomatiska kåren och det officiella Sverige kommer att delta.

Foto: Linda Broström Kungl. Hovstaterna

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Ryanair får fel om handbagage: “Enorm seger för alla resenärer”

2025 05 17

En spansk domstol ger Ryanair fel i en fråga om handbagage.

En spansk flygresenär kommer att ersättas för kostnader för handbagage som debiterats vid fem flygningar med Ryanair mellan 2019 och 2024.

Detta efter att en domstol i Salamanca bedömt att packningen inte får medföra ytterligare utgifter.

Den nya domen grundas i ett beslut från 2014, där en av EU:s högsta domstolar slagit fast att handbagage “i princip måste betraktas som en oumbärlig del av passagerartransporten, och därför inte kan bli föremål för ett pristillägg”, rapporterar Daily Mail.

Eftersom den spanska domstolen går efter EU-praxis talar mycket för att beslutet kan komma att gälla även för resenärer inom andra EU-länder framöver.

Tvingades betala 1050 kr extra 

Fallet är bara det senaste av många i en långdragen kamp i Spanien, där lagstiftare stångas med de lågprisflygbolag som transporterar miljontals turister från hela Europa till semestermål i landet varje år, rapporterar tidningen.

Så sent som i oktober bötfälldes Ryanair, och ålades även att betala advokatkostnader åt två resenärer som inte hade räknat med den extra kostnaden för handbagage när de köpte sina biljetter.

Detta efter att Ryanair debiterat resenärerna ytterligare 96 euro, cirka 1050 kronor, vid incheckningen för “handbagage”.

Läs mer: Ryanair ryter till – passagerare tvingas böta över 35 000

“En enorm seger för resenärer överallt”

Advokaten Isaac Guijarro, som företrädde de passagerare som fick rätt mot Ryanair, underströk efteråt vikten av beslutet.

– Det är en enorm seger för resenärer överallt, sade Guijarro.

Ryanair uppger å sin sida via en talesperson att flygbolagets policy är “helt förenlig” med gällande EU-lagstiftning.

– Ryanair tillåter varje passagerare att ta med sig en generös (40 x 25 x 20 cm) personlig väska ombord som en del av grundpriset, med möjlighet att lägga till extra väskor mot en valfri avgift om de så önskar. Denna policy främjar både låga priser och konsumenternas valfrihet, och är helt förenlig med EU-lagstiftningen, heter det i uttalandet.

Läs också: Charterresorna hotade i sommar – flera flygningar kan påverkas

Foto:  S. Lingyan samt Ryanair (pressfoto)

Text: Redaktionen