Krisbesked för tre branscher

2024 04 01

Under årets första tre första månader har 2 784 företag gått i konkurs.

En ökning med 59 procent jämfört med samma period i fjol.

Det rapporterar SR Ekot med hänvisning till en samanställning från kreditupplysningsföretaget Syna.

Undersökningen visar att den dystra trenden fortsatte i mars.

Totalt gick 803 aktiebolag i konkurs under årets tredje månad. En ökning med 43 procent jämfört med fjolåret.

Kommer bli värre

Kreditupplysningsföretaget ser i dagsläget inget ljus i mörkret.

Syna bedömer att antalet konkurser kommer öka de kommande halvåret – i synnerhet inom tre branscher:

- Byggsektorn

- Restaurangbranschen

- Handelsbranschen

Bidragande faktor 

Enligt kreditupplysningsföretaget beror situationen framför allt på en sak. 

– En förklaring till att företagen går omkull är det höga ränteläget, framhåller Syna, enligt SR Ekot.

Kräver förändring 

Elinor Odeberg, chefsekonom på fackföreningsfinansierade tankesmedjan Arena Idé, delar företagets bedöming.

Hon är mycket bekymrad över antalet konkurser och lägger en stor del av skulden på Riksbankens hantering av styrräntan. Chefsekonom anser att centralbanken hållit räntan på en för hög nivå för länge, vilket fått konkurserna att rusa.

– Riksbanken ligger på en onödigt hög åtstramande nivå i relation till räntekänsligheten i den svenska ekonomi, säger hon till Aftonbladet.

Odeberg är särskilt oroad för byggsektorn.

–  Nu har vi sett en kraftigt fallande byggtakt. Vi har sett ökad arbetslöshet i byggsektorn, det här tar tid att återhämta sig. Man kan inte bara sätta byggarbetare och arkitekter på paus och tänka att de väntar i flera år på att byggandet ska ta fart igen, säger hon till tidningen och varnar för att betydande kompetens ”går förlorad”.  

– Det här kommer att ligga som en våt filt på bostadsbyggandet i Sverige under en lång tid framöver.

Kan sänka i maj eller juli

Riksbanken lämnade styrräntan oförändrad på 4 procent vid det senaste räntebeskedet i mars.

Centralbanken öppnade dock för att en första sänkning kan ske innan midsommar, i maj eller i juli.

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen