Krisbesked för klassisk kedja – över 50 butiker i Sverige
2025 01 16
I nästan 30 år har inredningskedjan Lagerhaus funnits i Sverige.
I dag har kedjan över 50 butiker runt om i landet som säljer utvalda fest- och inredningsdetaljer.
Likt många andra butikskedjor har Lagerhaus tampats med ekonomiska problem de senaste åren.
Tiden efter pandemin har varit svår för kedjan. Inflation, valutakurser och fraktpriser har tärt på marginalerna samtidigt som lågkonjunktur, höga elpriser och höjda räntor minskat konsumenternas köputrymme. Dessutom har hyrorna skjutit i höjden, vilket slagit hårt mot Lagerhaus.
Nu tvingas kedjan agera.
Lagerhaus har fått en ansökan om rekonstruktionsförfarande beviljad av Göteborgs Tingsrätt. Rekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.
Ska komma tillbaka
I ett uttalande uppger Lagerhaus ledning att beslutet är en nödvändig åtgärd för att säkerställa bolagets långsiktiga överlevnad, skydda medarbetare och leverantörer, samt ge Lagerhaus möjlighet att komma tillbaka som ett livskraftigt företag.
– Under de senaste åren har vi anpassat vår affärsmodell efter kundernas förändrade köpbeteende. Vi har utvecklat vårt sortiment, optimerat vårt butiksnät och skapat goda förutsättningar för tillväxt på den norska marknaden och inom e-handeln. Tyvärr har lågkonjunkturen försenat effekterna av dessa satsningar, säger Thérèse Elmquist, vd för Lagerhaus AB.
Så påverkas verksamheten
Lagerhaus verskamhet kommer inte att påverkas av rekonstruktionen.
Kedjans butiker i Sverige och Norge kommer fortsätta driva verksamhet som vanligt – både online och i fysiska butiker.
– Vi är övertygade om att de åtgärder vi nu vidtar kommer att stärka Lagerhaus och ge oss förutsättningar att fortsätta utvecklas som en attraktiv aktör för våra kunder, medarbetare och partners, säger vd:n Thérèse Elmquist.
– Med dagens förändrade köpbeteende är det en utmaning att driva handel i fysiska butiker. Vi arbetar målmedvetet för att hitta en optimal balans mellan våra butiker och vår onlineförsäljning. Samtidigt utvecklar vi kontinuerligt lösningar för att öka kundtrafiken, erbjuda ett relevant och attraktivt sortiment samt leverera bästa möjliga service till våra kunder.
Foto: Riksbanken
Text: Redaktionen