Krisbesked för klassisk kedja – över 50 butiker i Sverige

2025 01 16

I nästan 30 år har inredningskedjan Lagerhaus funnits i Sverige.

I dag har kedjan över 50 butiker runt om i landet som säljer utvalda fest- och inredningsdetaljer. 

Likt många andra butikskedjor har Lagerhaus tampats med ekonomiska problem de senaste åren.

Tiden efter pandemin har varit svår för kedjan. Inflation, valutakurser och fraktpriser har tärt på marginalerna samtidigt som lågkonjunktur, höga elpriser och höjda räntor minskat konsumenternas köputrymme. Dessutom har hyrorna skjutit i höjden, vilket slagit hårt mot Lagerhaus.

Nu tvingas kedjan agera.

Lagerhaus har fått en ansökan om rekonstruktionsförfarande beviljad av Göteborgs Tingsrätt. Rekonstruktion är ett alternativ till konkurs. Bolag som har ekonomiska problem, men som ändå kan överleva på sikt, kan ansöka om rekonstruktion.

Ska komma tillbaka

I ett uttalande uppger Lagerhaus ledning att beslutet är en nödvändig åtgärd för att säkerställa bolagets långsiktiga överlevnad, skydda medarbetare och leverantörer, samt ge Lagerhaus möjlighet att komma tillbaka som ett livskraftigt företag.

– Under de senaste åren har vi anpassat vår affärsmodell efter kundernas förändrade köpbeteende. Vi har utvecklat vårt sortiment, optimerat vårt butiksnät och skapat goda förutsättningar för tillväxt på den norska marknaden och inom e-handeln. Tyvärr har lågkonjunkturen försenat effekterna av dessa satsningar, säger Thérèse Elmquist, vd för Lagerhaus AB.

Så påverkas verksamheten

Lagerhaus verskamhet kommer inte att påverkas av rekonstruktionen.

Kedjans butiker i Sverige och Norge kommer fortsätta driva verksamhet som vanligt – både online och i fysiska butiker.

– Vi är övertygade om att de åtgärder vi nu vidtar kommer att stärka Lagerhaus och ge oss förutsättningar att fortsätta utvecklas som en attraktiv aktör för våra kunder, medarbetare och partners, säger vd:n Thérèse Elmquist.

– Med dagens förändrade köpbeteende är det en utmaning att driva handel i fysiska butiker. Vi arbetar målmedvetet för att hitta en optimal balans mellan våra butiker och vår onlineförsäljning. Samtidigt utvecklar vi kontinuerligt lösningar för att öka kundtrafiken, erbjuda ett relevant och attraktivt sortiment samt leverera bästa möjliga service till våra kunder.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Mobiloperatör stoppas – har lurat mängder av kunder

2025 02 19

Konsumentombudsmannen ingriper mot en mobiloperatör som anklagas för att ha lurat kunder.

Oärliga säljmetoder är ett stort problem som drabbar många konsumenter.

Nu anklagas en mobiloperatör för att ha utgett sig för att ringa från ett större bolag när de har kontaktat kunder.

Nu agerar Konsumentombudsmannen kraftigt – och hotar med miljonböter.

Försökte luras

Det handlar om mobiloperatören Kviq, som enligt ett uttalande från Konsumentombudsmannen (KO) har utgett sig för att ringa från andra bolag.

Enligt KO har Kviq påstått att de ringer från exempelvis Telia eller Tre.

Kviq har dock inget samarbete med dessa företag.

Istället ringde de bara för att de ville sälja sina egna mobilabonnemang.

KO har nu beslutat att förbjuda Kviq att agera på det sättet.

Men företaget riskerar också böter på miljonbelopp, enligt KO.

Riskerar miljonböter

KO uppger att om Kviq bryter mot förbudet så riskerar företaget ett vite på 1,5 miljoner kronor.

Konsumentverket uppges ha fått in mängder av anmälningar mot företaget.

De två senaste åren, 2023 och 2024, har Konsumentverket fått in ett 40-tal anmälningar mot företaget.

I många av dessa anmälningar klagade konsumenter på att de råkat ut för vilseledande säljsamtal från Kviq, uppger KO.

Vissa utsattes för lögnen att samtalet kom från någon större mobiloperatör.

Lurades att skicka SMS

Andra konsumenter uppger att de har blivit erbjudna lägre pris genom att tacka ja i ett SMS från Kviq. Det var i själva verket ett avtal om ett nytt mobilabonnemang som kunder lurades att tacka ja till, enligt KO.

– Det här abonnemanget hade inte konsumenterna vare sig beställt eller någon nytta av eftersom de redan hade abonnemang hos andra företag, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, i ett uttalande.

– Dessutom vilseleddes de att svara ja på sms:et under pågående samtal vilket är förbjudet, tillägger han.

Nu skärper Konsumentombudsmannen tonen mot företaget och kräver att deras säljare uppger vilket företag de representerar samt är tydliga med att de ringer för att sälja Kviqs eget abonnemang.

Företaget har dock uppgett att de inte längre kommer att sälja mobilabonnemang, eftersom de istället vill satsa på företagskunder.

Foto: T. Samuel

Text: Redaktionen


Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen