Krisbesked för fem branscher

2024 05 02

Konkurserna fortsätter att öka i Sverige.

– Trots att våren officiellt är här syns ingen ljusning i sikte avseende antalet konkurser i Sverige.

Det uppger kreditupplysningsföretaget UC i en färsk prognos över konkursutvecklingen i Sverige.

Under april ökade antal konkurser hos svenska företag med 68 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Krisbesked för fem branscher

UC pekar ut fem branscher som har det särskilt tufft. Inom byggindustrin, detaljhandeln och hotell- och restaurang ökade konkurserna med 54, 72 och 74 procent.

Värst är dock situationen för två branscher – information och kommunikation samt bevakning och fastighetsservice. Konkurserna steg med hiskeliga 167 och 185 procent inom branscherna i april.  

– Det här är ett dystert tecken på att uthålligheten börjar sina, och att även de mer ekonomiskt motståndskraftiga på marknaden inte längre klarar av att hålla sig ovan ytan – för många är det en riktig mardröm just nu, säger Gabriella Göransson, vd UC, i en kommentar.

– Att rekordnivåerna kvarstår och till och med ökar inom vissa branscher har med många olika faktorer att göra, men både ökade riskfaktorer såsom att sektorer i högre grad än genomsnittet är drabbade av ekonomisk brottslighet, och svårigheter att återbetala pandemianstånden kan vara avgörande, fortsätter hon och tillägger:

– Svensk BNP har även minskat för fjärde kvartalet i rad. UCs statistik visar också att det är alltfler större bolag som har gått i konkurs under våren, i jämförelse med både under pandemin och i april för ett år sedan.

Fakta: UC konkursstatistik

- UCs konkursstatistik omfattar aktie-, handels-, och kommanditbolag samt övriga juridiska personer.

- Den månatliga konkursstatistiken mäts från den första till den sista dagen per månad.

- Om månadsskiftet sker på en helg eller röd dag kommer statistiken mätas från den första till den sista tillgängliga arbetsdagen.

Källa: UC

Foto: S. Graham

Text: Redaktionen


EXPERTER: Ladda aldrig din mobil så här

2025 11 15

Experter varnar för att ladda sin mobil på fel sätt.

Att ladda mobilen är en regelbunden vana som vi kanske inte tänker så mycket på.

Men om man laddar telefonen på fel sätt så riskerar man att kraftigt förkorta batteriets livslängd och öka risken för överhettning.

Varnar för vanligt misstag

Det finns flera vanliga misstag som folk begår när de laddar mobilen.

Ett av de vanligaste misstagen, som kan leda till stora problem, är att ladda mobilen med skalet på, rapporterar Teksiden.

Många lämnar skalet på under laddning för att skydda sin telefon, enligt sajten.

Men det är ett stort misstag. Det kan leda till överhettning.

– Överhettning kan sakta ner laddningen och kan också minska batteriets livslängd avsevärt, rapporterar sajten.

Risken är extra stor om man använder trådlös laddning.

Skapar flera problem

Att ladda trådlöst med skalet på är alltså extra riskabelt.

Det har till exempel visat sig att Samsung Galaxy S10e blir väldigt varm när den laddas på det sättet.

Även Apple har varnat iPhone-användare för att ladda trådlöst med skalet på, enligt sajten.

Att ha skalet på vid laddning medför även andra problem.

Om man har skalet på när man laddar så kan till exempel kontakten mellan laddkabeln och laddningsporten förhindras, så att mobilen inte laddas.

Då riskerar man alltså att upptäcka att batteriet är tomt när man tror att man har laddat det.

Mellan 20 och 80 procent

Många experter menar också att man över huvud taget bör undvika att ladda mobilen över natten.

Det kan leda till överladdning och överhettning, enligt sajten.

Experter har ofta varnat för långladdning, och även för att låta mobilen ladda ur helt.

– Om du låter din telefon vara inkopplad eller låter den dö, minskar batteriets livslängd snabbt. Istället bör du sikta på att hålla din laddningsnivå mellan 20-80 procent, säger Kewin Charrion, chef för den avdelning som lagar begagnade mobiler på företaget Back Market, till Daily Mail.

Foto: A. Haslinger

Text: Redaktionen


15nov2025

Glädjebesked för alla som laddar bilen – nyhet på gång

2025 11 15

Energijätten Shell har utvecklat en ny produkt till bilar som drivs med el.

Det handlar om en ny kylvätska till batterierna i eldrivna bilar.

Den nyutvecklade kylvätskan ska, enligt ett uttalande från Shell, innebära en stor förkortning av den tid det tar att ladda upp batteriet i elbilarna.

– Förmågan hos vår Shell EV-Plus Thermal Fluid att helt ersätta traditionella glykolbaserade kylvätskor och arbeta med befintlig hårdvara är en gamechanger, säger Shells chefsingenjör Robert Mainwaring, i ett uttalande.

Under tio minuter

Företaget hävdar att den nya kylarprodukten kommer kunna snabba upp laddningen i elbilarna, vilket skulle underlätta ägandet.

– Den nya produkten öppnar dörren för laddning upp till 80 procents kapacitet på mindre än tio minuter genom direktkontakt mellan battericellerna och den dielektriska vätskan.

Shell påstår också att den nya kylarvätskan kommer att minska antalet komponenter som behövs för att kyla bilens elektriska drivlina, vilket i sin tur kan göra elbilar effektivare och billigare att köra i framtiden.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

Ny elbilspremie i Sverige

Den svenska regeringen gick i somras fram med en klimatplan som bland annat innehöll en ny elbilspremie.

Förslaget innebar att hushåll med låg inkomst på landsbygden skulle kunna få 54 000 kronor för att köpa en elbil.

Men förslaget stoppades av EU.

Ett nytt förslag ska nu tas fram.

– Det är extremt tajt med tid – och en stor utmaning att vara redo trots att själva beslutet ännu inte är på plats, uppger Naturvårdsverkets chef för klimatanalysenheten Sara Almqvist, till Borås Tidning.

Det nya förslaget

Det nya förslaget håller på att ta form, men enligt tidningen kommer den huvudsakliga elbilspremien bli högst 46 800 kronor per fordon, till skillnad från tidigare föreslagna 54 000.

Hushåll i glesbygd med lägre inkomster ska dock kunna få ett starttillägg på 18 000 kronor.

– Vi får hoppas att EU inte kommer med allt för stora ändringar i det uppdaterade förslaget, säger Sara Almqvist.

LÄS OCKSÅ: Saab får jätteorder

Foto: Precious Madubuike

Text: Redaktionen