Kris i svenskparadis – “Nära kollaps”

2024 01 27

Det råder stora problem på Kanarieöarna.

Den spanska ögruppen är som bekant ett av de hetaste resmålen för svenskar, speciellt under de kalla vintermånaderna.

Nu står dock Kanarieöarna inför stora problem, och det är just turismen som ställer till det ordentligt.

Kanarieöarna bedöms vara “på gränsen till kollaps” på grund av mängden turister som tar sig dit.

“Systematisk kollaps”

Det är organisationen Ben Magec, som arbetar med att bevara Kanarieöarna, som nu slår larm.

– Vi har överskridit vad området klarar av med över sju gånger, vilket har resulterat i en situation av systematisk kollaps på grund av den urbana utvecklingsstrukturen, säger talespersonen Eugenio Reyes till Daily Star.

Kanarieöarna bedöms ha blivit överexploaterat, och effekter som snart kan synas är minskande lokalbefolkning och överbelastning av offentliga tjänster.

Det har även negativ påverkan på naturen, och skapar problem inom infrastrukturen.

Har en gräns

Ben Magec är oroade över att överanvändningen av resurser och nedskräpning skapar stora problem för djur och natur.

– Kanarieöarna har en gräns.

Samtidigt pekar en omfattande studie från ett hållbarhetslabb i New York på att Kanarieöarna måste minska på turismen för att klara av situationen.

Reser igen

Efter pandemin har det svenska folket som bekant börjat resa mer.

Enligt uppgifter som Resurs resebarometer publicerade förra året tycks svenskarna dock hålla sig till Europa i högre grad än tidigare.

– När vi känner oss otrygga vill vi inte resa för långt bort från vårt land. Vi håller oss på välbekanta områden, säger resejournalisten Colette van Luik till SVT.

På andra plats

Det mest populära resmålet bland svenskarna är enligt resebarometern Danmark.

På andra plats kommer just Spanien, och därefter återfinns Tyskland, Finland, Norge och Grekland.

– Danmark är väldigt bra på att marknadsföra sig själva, de är duktiga på att lyfta upp sitt land, fortsätter van Luik.

Foto: O. Nord

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen