SVERIGE: Kräver ny lag för pensionärer

2023 07 17

Äldre personer löper betydligt större risk att luras av bedragare än andra grupper.

Brotten kan ske på olika sätt, enligt polisen.

Oftast är det i form av stölder.

– Det händer också att bedragare följer efter äldre personer när de har besökt till exempel en bankomat och lurar av dem kort och pinkod, framhåller myndigheten på sin hemsida.

Kräver ersättning för äldre

En annan mycket vanlig metod av bedrägeri är att äldre rings upp av personer som utger sig ringa från exempelvis en bank och begär tillgång till kortnummer och personliga koder.

Och de som drabbas av den typen av brott får inte ersättning,

Helt fel, enligt Brottsofferjouren, som nu kräver en ny lag för att täppa till bristen, rapporterar TV4.

– Så att även äldre som utsätts för denna grymma integritetskränkande brottslighet kan få kränkningsersättning, säger organisationens ordförande Sven-Erik Alhem till tv-kanalen.

Pekar på tidpunkt för upplevelsen

Anledningen till att kränkningsersättning inte betalas ut är på grund av att det först är efter att brottet har ägt rum, när den äldre upptäcker att hen har blivit lurad, som upplevelsen av att känna sig kränkt anses uppstå.

Alltså inte under själva aktionen, som är fallet vid exempelvis ett rån.

Det är så skadeståndslagen är formulerad.

– Bankrånarnas tid är ute, men bedrägerier går alldeles utmärkt där man kan sitta skyddad bakom en skärm. Det förändrade beteendemönstret borde föranleda att man ser till att få en ändring i skadeståndslagen så att även äldre som utsätts för denna grymma integritetskränkande brottslighet också kan få kränkningsersättning, säger Sven-Erik Alhem.

Han påpekar att lidandet kan bli livslångt för de äldre som utsätts.

Har fördubblats

Antalet bedrägerier mot äldre har fördubblats under det senaste året, skriver tidningen Mitt i.

Siw Beijner, 86 år från Farsta, är en av många äldre som drabbats.

Yrvaken hade hon tagit emot ett samtal från en person som sade sig ringa från en vitvarukedja och som frågade om Siw hade beställt flera tvättmaskiner.

Siw svarade nej, varpå rösten hävdade att hon kunde ha blivit utsatt för en bedragare.

– Hon sa att hon skulle koppla mig direkt till Nordeas bedrägerirotel. Jag vet att banken aldrig ringer upp men när hon kunde koppla mig blev jag aldrig misstänksam, jag sa bara ”tack så mycket”, berättar hon för Mitt i.

Länsade kontot

Efter samtalet hade en man instruerat Siw att knappa in sin bank-ID-kod.

Därefter gjordes ett swish-uttag som länsade kontot.

Det var efter ett samtal med grannen senare samma dag som Siw förstod att hon blivit lurad.

– Känslolösa idioter. Hur kan de ha mage att lura gamla människor och ta ifrån dem det lilla de har; självförtroendet, pengarna, framtiden? På bara någon timme så är det borta, säger hon.

LÄS MER: Bankkunder luras – anmälningar väller in

Foto: B. Macdonald

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen