JUST NU: Kräver möte med ministern – ska lösa köerna på Arlanda

2022 05 27

Branschorganisationen Transportföretagen vill att politikerna ska sätta in åtgärder för att minska köbildningen på Arlanda.

Köerna på Arlanda har varit långa under våren och resenärer rapporterar om missade flyg på grund av flera hundra meters kö till säkerhetskontrollen.

Nu kräver branschorganisationen Transportföretagen politisk aktion och kallar justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till möte för att få bukt med problemet, rapporterar Ekot vid Sveriges Radio. 

Agendan: förkorta köerna 

Mötet ska ha en klar agenda – köerna måste bli kortare. Annars blir problemen än värre i sommar.

Utmaningen är att det tar tid att få in personal till säkerhetskontrollerna på grund av de omfattande säkerhetsprövningar som behöver klaras av för att få lov att arbeta.  

Vill att politiken agerar 

Därför kräver nu Transportföretagen politisk aktion för att säkerhetsprövningen ska gå snabbare.

– Att kunna göra det här fort betyder att vi behöver få in väldigt många människor som varit i industrin nyligen och varit säkerhetsprövade. Där menar jag att säkerhetsskyddslagen ger möjlighet att använda viss flexibilitet utan att göra avkall på säkerhetsprövningen, säger branschchef Fredrik Kämpfe till SR.

Ministerns besked 

Ett brev med en begäran om ett möte skickades till justitiedepartementet redan i mitten på maj, men än så länge råder radiotystnad från Morgan Johansson. 

– Brevet studeras just nu, hälsar ministern till SR via sin pressekreterare.  

Bjuds in till utskottet

Riksdagens trafikutskott har reagerat starkt på situationen på Arlanda. Utskottet har därför bjudit in Swedavia till ett möte nästa vecka för att diskutera orsakerna till köerna.

– Jag tror inte att det är Swedavia som vill ha det på här viset, men de drabbas som flygplatsoperatör väldigt hårt just nu på grund av att systemet inte fungerar, säger utskottets vice ordförande Anders Åkesson (C).

Swedavia nöjda med arbetet

Swedavia själva menar att de inte hade kunnat göra någonting annorlunda för att förhindra den enorma köbildningen.

– Man ska alltid vara ödmjuk, men jag ska säga att bolaget har jobbat väldigt målinriktat under ett halvår för att kunna återta kapaciteten i säkerhetskontrollerna, men det är inget lätt problem att åtgärda, säger Swedavias ordförande Åke Svensson till Svenska Dagbladet.

Räknar med problem till hösten

Åke Svensson räknar med att det kan dröja till hösten innan problemet är löst, men vågar inte ge några löften.

– Det hoppas jag verkligen, men jag vill inte ge utfästelser att då kommer det här vara klart, säger han till tidningen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Y Alfuhigi


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen