JUST NU: Kräver möte med ministern – ska lösa köerna på Arlanda

2022 05 27

Branschorganisationen Transportföretagen vill att politikerna ska sätta in åtgärder för att minska köbildningen på Arlanda.

Köerna på Arlanda har varit långa under våren och resenärer rapporterar om missade flyg på grund av flera hundra meters kö till säkerhetskontrollen.

Nu kräver branschorganisationen Transportföretagen politisk aktion och kallar justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till möte för att få bukt med problemet, rapporterar Ekot vid Sveriges Radio. 

Agendan: förkorta köerna 

Mötet ska ha en klar agenda – köerna måste bli kortare. Annars blir problemen än värre i sommar.

Utmaningen är att det tar tid att få in personal till säkerhetskontrollerna på grund av de omfattande säkerhetsprövningar som behöver klaras av för att få lov att arbeta.  

Vill att politiken agerar 

Därför kräver nu Transportföretagen politisk aktion för att säkerhetsprövningen ska gå snabbare.

– Att kunna göra det här fort betyder att vi behöver få in väldigt många människor som varit i industrin nyligen och varit säkerhetsprövade. Där menar jag att säkerhetsskyddslagen ger möjlighet att använda viss flexibilitet utan att göra avkall på säkerhetsprövningen, säger branschchef Fredrik Kämpfe till SR.

Ministerns besked 

Ett brev med en begäran om ett möte skickades till justitiedepartementet redan i mitten på maj, men än så länge råder radiotystnad från Morgan Johansson. 

– Brevet studeras just nu, hälsar ministern till SR via sin pressekreterare.  

Bjuds in till utskottet

Riksdagens trafikutskott har reagerat starkt på situationen på Arlanda. Utskottet har därför bjudit in Swedavia till ett möte nästa vecka för att diskutera orsakerna till köerna.

– Jag tror inte att det är Swedavia som vill ha det på här viset, men de drabbas som flygplatsoperatör väldigt hårt just nu på grund av att systemet inte fungerar, säger utskottets vice ordförande Anders Åkesson (C).

Swedavia nöjda med arbetet

Swedavia själva menar att de inte hade kunnat göra någonting annorlunda för att förhindra den enorma köbildningen.

– Man ska alltid vara ödmjuk, men jag ska säga att bolaget har jobbat väldigt målinriktat under ett halvår för att kunna återta kapaciteten i säkerhetskontrollerna, men det är inget lätt problem att åtgärda, säger Swedavias ordförande Åke Svensson till Svenska Dagbladet.

Räknar med problem till hösten

Åke Svensson räknar med att det kan dröja till hösten innan problemet är löst, men vågar inte ge några löften.

– Det hoppas jag verkligen, men jag vill inte ge utfästelser att då kommer det här vara klart, säger han till tidningen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Y Alfuhigi


Kunder varnas för tio nätbutiker – här är hela listan

2024 04 26

Anmälningar väller in om nätbutiker som inte håller sina löften gentemot kunderna.

Problemen är så pass omfattande att Konsumentverket inlett en granskning av tio webbplatser, där det enligt myndigheten förekommer ”allvarliga brister”.

”Inte tillåtet”

Konsumentverkets granskning har hittills visat att nätbutikerna använder sig av en liknande affärsmodell: Det framstår som att butiken är svensk och har lager i Sverige, men i själva verket importeras varorna från ett annat land.

–  Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket. 

Så vilseledds kunderna

I anmälningarn uppger många kunder att de beställt produkter som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité. Produkten som levererats har dock inte motsvarat förväntningarna.

Att returnera tillbaka varan blir sedan en dyr och krånglig process. Nätbutikerna meddelar att kunden på egen bekostnad måste skicka tillbaka produkten till landet det skickades från.

– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson.

– Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera, fortsätter han. 

Här är hela listan 

Följande svenska nätbutiker granskas:

www.prestigefashion.se

www.gym-power.se

www.furstockholm.se

www.nordisktsken.se

www.femmeform.se

www.broderingstudio.se

www.hemmaval.se

www.sverigeklyven.se

www.merley.se

www.compassnature.se

De allvarligaste marknadsrättsliga brister som Konsumentverket hittills noterat är följande:

  • Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
  • Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
  • Bristande kontaktinformation
  • Bristande information om varifrån produkterna skickas
  • Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)

Foto: Rupixen.com

Text: Redaktionen


Flyg från Sverige stoppat

2024 04 26

Ett flygplan som skulle lyfta från Landvetter har stoppats precis före avgång.

Planet i fråga var på väg till den populära semesterorten Palma de Mallorca i Spanien.

Men flyget fick avbryta resan kort före att det var på väg att lyfta från marken, rapporterar Göteborgs-Posten.

Sjukdomsfall ombord

Anledningen till det plötsliga stoppet uppges vara att en passagerare ombord blev sjuk.

Det beskedet ger Swedavia själva.

– Vi kan bekräfta att på grund av ett sjukdomsfall ombord så fick den stå kvar vid gaten, säger Swedavias tillförordnade presschef till GP.

En och en halv timme efter planerad avgång ska planet ha kommit iväg.

Femte populäraste

Mallorca är en av de mest populära destinationerna för svenska folket att resa till.

Resmålet låg på plats fem över de tio mest besökta semesterorterna under påsken, som toppades av Gran Canaria och Teneriffa.

I mitten av april ökade även antalet bokningar hos resebolaget Ving med 55 procent, sannolikt tack vare en rekordstor skatteåterbäring.

– Är det något vi vet så är det att resor är bland det allra första man lägger pengarna på om man får ett extra tillskott och bland det sista som man också drar in på. Att få kvalitetstid med nära och kära, möta nya kulturer och skapa fina reseminnen är den bästa investeringen man kan göra, säger Claes Pellvik, kommunikationschef hos Ving.

LÄS MER: Rusning utomlands – topp 10 destinationer

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen