JUST NU: Kräver möte med ministern – ska lösa köerna på Arlanda

2022 05 27

Branschorganisationen Transportföretagen vill att politikerna ska sätta in åtgärder för att minska köbildningen på Arlanda.

Köerna på Arlanda har varit långa under våren och resenärer rapporterar om missade flyg på grund av flera hundra meters kö till säkerhetskontrollen.

Nu kräver branschorganisationen Transportföretagen politisk aktion och kallar justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) till möte för att få bukt med problemet, rapporterar Ekot vid Sveriges Radio. 

Agendan: förkorta köerna 

Mötet ska ha en klar agenda – köerna måste bli kortare. Annars blir problemen än värre i sommar.

Utmaningen är att det tar tid att få in personal till säkerhetskontrollerna på grund av de omfattande säkerhetsprövningar som behöver klaras av för att få lov att arbeta.  

Vill att politiken agerar 

Därför kräver nu Transportföretagen politisk aktion för att säkerhetsprövningen ska gå snabbare.

– Att kunna göra det här fort betyder att vi behöver få in väldigt många människor som varit i industrin nyligen och varit säkerhetsprövade. Där menar jag att säkerhetsskyddslagen ger möjlighet att använda viss flexibilitet utan att göra avkall på säkerhetsprövningen, säger branschchef Fredrik Kämpfe till SR.

Ministerns besked 

Ett brev med en begäran om ett möte skickades till justitiedepartementet redan i mitten på maj, men än så länge råder radiotystnad från Morgan Johansson. 

– Brevet studeras just nu, hälsar ministern till SR via sin pressekreterare.  

Bjuds in till utskottet

Riksdagens trafikutskott har reagerat starkt på situationen på Arlanda. Utskottet har därför bjudit in Swedavia till ett möte nästa vecka för att diskutera orsakerna till köerna.

– Jag tror inte att det är Swedavia som vill ha det på här viset, men de drabbas som flygplatsoperatör väldigt hårt just nu på grund av att systemet inte fungerar, säger utskottets vice ordförande Anders Åkesson (C).

Swedavia nöjda med arbetet

Swedavia själva menar att de inte hade kunnat göra någonting annorlunda för att förhindra den enorma köbildningen.

– Man ska alltid vara ödmjuk, men jag ska säga att bolaget har jobbat väldigt målinriktat under ett halvår för att kunna återta kapaciteten i säkerhetskontrollerna, men det är inget lätt problem att åtgärda, säger Swedavias ordförande Åke Svensson till Svenska Dagbladet.

Räknar med problem till hösten

Åke Svensson räknar med att det kan dröja till hösten innan problemet är löst, men vågar inte ge några löften.

– Det hoppas jag verkligen, men jag vill inte ge utfästelser att då kommer det här vara klart, säger han till tidningen.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Y Alfuhigi


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen