JUST NU: Kräver att Sverige skickar stridsvagnar – regeringen svarar

2023 01 26

Sverigedemokraterna vill skicka att Sverige ska skicka stridsvagnen Leopard 2 till Ukraina.

Ett beslut måste fattas så snabbt som möjligt.

Det framhåller  Sven-Olof Sällström (SD), försvarspolitisk talesperson och vice ordförande i försvarsutskottet.

– Stridsvagnar är helt nödvändigt för att kunna återta terräng och det är vad Ukraina behöver, säger han till SR Ekot.

Flera länder har tagit beslut

Tidigare i veckan gav Tysklands regering klartecken åt att skicka Leopard 2-stridsvagnar till Ukraina.

Även Norge, Spanien och Polen har meddelat att de kommer att skicka exemplar av stridsvagnen.

Sveriges nordiska grannar, Danmark och Finland, har uppgett att de överväger en leverans.

Sverige säger nej

I Sverige kallas Leopard 2 för stridsvagn 122. Sverige kommer i nuläget inte att skicka några exemplar av stridsvagnen till Ukraina.

Det meddelar försvarsminister Pål Jonson (M).

– Men det är inte uteslutet att detta kan ske i ett senare skede, sa ministern till SvD under gårdagen.

Sven-Olof Sällström kritiserar försvarsministerns besked.

– Det är nu de behöver dem. Det är nu som Sverige, tillsammans med de andra länderna, borde bidra med stridsvagnar till Ukraina.

Fakta stridsvagn 122

- Stridsvagn 122 är den svenska versionen av den tyska stridsvagnen Leopard 2.

- Vagnen har av Discovery Channel utnämnts till den bästa tunga stridsvagnen genom tiderna.

- Stridsvagn 122 har ett torn som kan vridas 360 grader och som riktas elektriskt.

- Besättningen består av fyra personer: En förare i förarutrymmet i chassit, samt en vagnchef, en skytt och en laddare uppe i tornet.

- Vagnen är beväpnad med en 12-centimeters kanon, två 7,62-millimeters kulsprutor och ett rökkastarbatteri.

- Till kanonen används pansarprojektiler och spränggranater, som kan bekämpa mål på upp till 4 000 meters avstånd.

- Skytten och vagnchefen har varsitt sikte med stabiliserade siktlinjer. Även kanonen är stabiliserad, vilket innebär att siktlinje och kanon är riktade mot målet vid körning i ojämn terräng.

- Med hjälp av infraröda sikten kan Stridsvagn 122 också användas nattetid, vid dålig sikt och mot visuellt kamouflerade mål.

Källa: Försvarsmakten

Foto: Försvarsmakten 

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen