Kräver att Putin-eliten skickas till fronten

2024 06 14

I Ryssland höjs krav om att Putin och hans elit själva ska skickas till fronten.

Tusentals ryska soldater har offrats i Vladimir Putins blodiga krig i Ukraina.

Men det är sällan Kreml-eliten och deras anhöriga som skickas till fronten.

Men nu kommer krav om att även makteliten ska skicka sina män till fronten i Ukraina.

Söner till tjänstemän och mediepersonligheter

Det är kvinnliga anhöriga till mobiliserade soldater som står bakom kampanjen, rapporterar Moscow Times.

Rörelsen kallar sig Put Domoi, vilket betyder ”väg hem”. Organisationen leds av kvinnor som i många fall är mammor eller fruar till soldater som har skickats till Ukraina.

– Släktingar till mobiliserade ryska soldater som kampanjar för att deras nära och kära ska återvända från Ukraina, har uppmanat myndigheterna att ersätta dessa män med söner till ryska tjänstemän och mediapersonligheter, enligt tidningen.

”Säger att krig är bra”

Kravet har framförts på den sociala medieplattformen Telegram under fredagen.

– Vi kräver att våra män ska ersättas med andra ganska specifika män: barn och män till dem som säger till våra medborgare från skärmarna att krig är bra, skriver proteströrelsen.

I vanliga fall är de ryssar som skickas till fronten ofta unga män som kommer från lägre samhällsklasser och har vuxit upp långt ifrån maktens centrum i Moskva.

Men nu vill Put Domoi alltså se en ”fullständig demobilisering” av dessa män, enligt tidningen, och föreslår istället att de soldater som nu är i Ukraina ska ersättas av män ur Kreml-eliten.

– Vi kan göra en lista som är tillräckligt lång för att ersätta varje mobiliserad person, heter det i rörelsens uttalande.

Stämplas som ”utländska agenter”

På Put Domois lista över personer som bör skickas till fronten i Ukraina, står bland annat sönerna till Kreml-talespersonen Dmitrij Peskov, den Putinvänlige programledaren Vladimir Solovyev samt tidigare presidenten Dmitrij Medvedev

– Något säger oss att en sådan rotation snabbt kommer att sätta stopp för alla stridigheter, kommenterar Put Domoi.

Ryssland har stämplat rörelsen som ”utländska agenter”.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Legendariskt rockband gör comeback – ska turnera genom Sverige

2025 11 10

År 2011 tackade det ikoniska rockbandet för sig.

Elva år senare gjorde The Ark comeback och stod återigen på scen inför totalt 150 000 fans.

Sedan dess har det varit tyst.

Men nu annonserar det legendariska svenska bandet ytterligare en återkomst – fyra år efter den senaste succén.

– The Ark är ett av de mest ikoniska och älskade banden i Sverige och att få möjligheten att arrangera hela nio konserter med dem i sommar känns fantastiskt. Vi ser fram emot att skapa oförglömliga kvällar tillsammans med både bandet och publiken, säger Markus Westberg, vd på Nöjet Konsert, i ett uttalande.

Avslutar i Umeå

Den första konserten av nio går av stapeln i Halmstad på Hotel Tylösand den 1 juli.

Hela turnén avslutas den 15 augusti på Skeppsbron i Umeå.

 Vi gjorde 2022 års turné på lite darrande ben, som en slags kärleksfull minnesresa. Då hände något; det som skulle bli en tillfällig återförening under en sommar, väckte istället något till liv, framhåller bandet i en kommentar och fortsätter:

– Det föddes något större än vi anat. Vi ville mer. Tillsammans. Inte för att återupprepa, utan för att skapa något ihop igen. Helt plötsligt började det också växa fram musik. 2026 kokar vi ner allt vi varit till kärnan av vilka vi är. 

Efter den förra comebacken 2022 handlar den nya återkomsten om en helt ny upplevelse, enligt The Ark.

– Det här är inte bara ett återbesök, utan vi vill skapa den ultimata The Ark-upplevelsen. En visuell och musikalisk helhet som är essensen av The Ark, menar bandet.

Svenska legendarer

The Ark bildades 1991 i Rottne utanför Växjö och frontas av sångaren Ol Salo.

Sedan debuten har The Ark etablerat sig som en av de mest inflytelserika och karismatiska grupperna inom modern svensk pop- och rockhistoria, skriver Nöjet Konsert inför återkomsten.

LÄS MER: Rockband drabbas av tungt konkurshot

Här är alla konsertdatum

1 juli Halmstad, Hotel Tylösand

16 juli Borgholm, Slottsruinen

17 juli Varberg, Societetsparken

18 juli Helsingborg, Sofiero Slott

21 juli Burgsvik, Grå Gåsen

25 juli Sundsvall, Svartvik

31 juli Göteborg, Bananpiren

14 augusti Luleå, Södra Hamnplan

15 augusti Umeå, Skeppsbron

Biljetterna släpps den 14 november.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Foto: N. Shizuru

Text: Redaktionen


10nov2025

Trafikregel skapar förvirring – folk i södra Sverige förstår inte

2025 11 10

Reglerna kring vinterdäck skapar stor förvirring.

Reglerna för vinterdäck för tunga fordon skärps.

Med start idag är kraven högre på lastbilar under vintermånaderna.

Men det är många som inte har koll på de nya reglerna, och en inspektion visar att väldigt många inte har godkända däck.

Två tredjedelar får anmärkning

I en rikstäckande säkerhetskontroll som Euromasters genomfört framkommer att endast en tredjedel av de tunga fordonen har däck utan brister.

– Totalt har 946 däck inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle, uppger Euromaster, i ett uttalande.

– Mätningarna visar att 12 procent av fordonen har så allvarliga däckbrister att omedelbar service krävs för att de ska kunna framföras lagligt och utan att utgöra en säkerhetsrisk. Sammantaget har 69 procent av de inspekterade fordonen behov av service på minst ett däck.

Stora skillnader geografiskt

Och säkerhetskontrollerna visar att det är stora skillnader i de olika regionerna i Sverige.

I södra Sverige är det dubbelt så vanligt, i jämförelse med mellersta och norra, att däcken på tunga fordon är så dåliga att det innebär allvarliga säkerhetsbrister.

– 68 procent av de däck som har ett mönsterdjup under 5 millimeter, som inte är förenliga med lagkraven som träder i kraft 10 november, noteras i södra Sverige, uppger Euromaster.

Läs också: Storbanker hotar – kunderna får betala

Enkät

De kontrollerade fordonens förare fick också fylla i en enkät.

Omkring hälften har inte koll på de nya reglerna, och en fjärdedel av yrkesförarna uppger att deras arbetsgivare saknar tydliga rutiner för däckkontroll.

-De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, säger Euromasters vd Jonas Odqvist, i ett uttalande.

Kontrollerna

Säkerhetskontrollerna inkluderade okulärbesiktning och mätning av lufttryck, mönsterdjup, slitage och skador på däcken.

– Samtliga av de allvarliga brister som noterades i samband med inspektionerna berörde svenskregistrerade fordon. Sammantaget noterades dock fler brister procentuellt bland de utlandsregistrerade fordonen, uppger Euromaster.

Läs mer: Företag från hela världen ska till Sverige – helt nytt samarbete

Foto: Musa-Haef

Text: Redaktionen