Ställer krav på alkolås i Sverige – för helt nytt fordon

2024 07 31

Antalet olyckor med elsparkcyklar fortsätter att öka i Sverige.

Under 2023 rapporterades 3 444 olyckor med elsparkcyklar. En ökning jämfört med 2022 då 3 326 olyckor inträffade.

De flesta av olyckorna är singelolyckor som inträffar på eftermiddagar, kvällar och nätter, ofta på helger.

En undersökning från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har fastslagit att alkoholpåverkan är en stark bidragande orsak till många olyckor.

Påfallande ofta var elsparkcyklisten i olyckan berusad eller i vart fall påverkad av alkohol, enligt VTI:s granskning.

– En norsk studie visar att alkohol förekom i fyra av tio olyckor med elsparkcyklar. I Sverige finns en studie som visar på intag av alkohol i tre av tio olyckor, så det finns anledning att tro att läget är ungefär detsamma här. Det ser vi inte minst i de olycksbeskrivningar som polisen och sjukvården upprättar, säger utredaren Susanne Wallhagen som skrivit rapporten.

Kräver alkolås

Överläkaren Alfred Janson Lantz på Sundsvalls sjukhus har fått nog av alkoholrelaterade olyckor med elsparkcyklar.

Han anser att fordonen borde förses med alkolås.

– Som läkare och traumaansvarig så ser jag stora problem med elsparkcyklar och framför allt hur de används. Vi ser att det blir mycket skador på kvällar med berusade som kör de här fordonen, säger överläkaren till SVT.

 Janson Lantz berättar att det ofta rör sig om allvarliga skador, såsom skall- och ansiktsskador och skador på ansiktsskelett, tänder och hjärna.

– Skador som dessa såg vi inte alls för några år sedan, säger läkaren till tv-kanalen.

Mobilförbud

Den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen ETSC har föreslagit en rad åtgärder för att minska olyckor med elsparkcyklar:

- Alkoholgräns

- Krav på hjälm (i Sverige gäller det bara barn)

- Tekniska förändringar som krav på blinkers

En annan åtgärd som föreslagits är förbud mot handhållen mobiltelefon (liknande det som gäller för bilar).

– Olika åtgärder kan ha olika för- och nackdelar, men på något sätt borde reglerna skärpas. Sen är det en annan sak att de ska efterlevas också, och där måste Polisen få resurser till bättre övervakning, säger Susanne Wallhagen på VTI.

Foto: Rsheram resp Yeshi Kangrang

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Varningssystem införs i hela Sverige – från och med 2026

2025 04 10

I dag utfärdas så kallade VMA (viktigt meddelande till allmänheten) vid krissituationer i Sverige.

VMA består av meddelanden i radio och tv samt mobiltelefoner, och kan ibland föregås av utomhussignalen ”Viktigt meddelande”.

Men systemet är inte tillräckligt omfattande, enligt regeringen. 

Från och med 2026 kommer VMA-systemet att kompletteras med ett helt nytt varningssystem, rapporterar SVT med hänvisning till regeringskällor.

Det nya varningssystemet bygger på så kallad ”cell broadcast-teknik” – en digital teknik som används för att skicka textmeddelanden till mobiltelefoner.

”Dragit lärdomar från kriget”

Den nya tekniken ska inte ersätta VMA-systemet, utan ska fungera som ett komplement för att försäkra att varningarna når ut till så många personer som möjligt.

– Regeringen har bland annat dragit lärdomar från kriget i Ukraina, där man använder flera typer av varningar samtidigt för att nå ut, rapporterar SVT.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och Post- och Telestyrelsen (PTS) har fått i uppdrag att ta fram det nya systemet som kallas för ”SE Alert”.

Peter Norlander, enhetschef på MSB, har tidigare uttalat sig om den nya tekniken.

– Cell broadcast skulle ge oss möjlighet att använda ytterligare en kanal, har han sagt till SVT.

Kritik mot VMA-systemet

VMA-systemet har kritiserats för sina långsamma utskick.

När vattenparken Oceana brann ner i februari 2024 skickades 130 000 varningsmeddelande till människor i närliggande områden. För många personer dröjde det flera timmar innan meddelandena dök upp i telefonen.

Fakta VMA

VMA används exempelvis vid:

  • olyckor och allvarliga händelser, till exempel gasutsläpp eller brand med giftig rök
  • svåra störningar i viktiga samhällsfunktioner, till exempel nedfall av radioaktiva ämnen eller problem med att nå 112
  • krishantering inför och i samband med extraordinära händelser, till exempel förestående dammhaveri eller sabotage mot dricksvattenförsörjningen

Källa: MSB

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 10

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen