Kraftigt bakslag för Ica – tvingas agera
2023 04 26
Oron stiger nu hos Ica som har åkt på en betydande motgång.
Ica kontrollerar över 50 procent av Sveriges matmarknad och är representerad i alla utom fyra av Sveriges 290 kommuner.
Tappar till konkurrenter
Men den ekonomiska framgången har stannat av.
En ny rapport visar att Ica Sverige tappar marknadsandelar, rapporterar Svenska Dagbladet.
– Vi tappar till våra konkurrenter. Vi ser tydligt att kunderna letar efter bra priser och kunderna handlar i fler butiker jämfört med tidigare, säger Nina Jönsson, vd för Ica-gruppen.
Tvingas upphöra
Rapporten visar följaktligen att vinsten sjunker för Ica-gruppen, där bland annat även Apotek Hjärtat och Ica Banken ingår.
Allihopa har ökat försäljningen – men vinsten äts upp av inflationen.
Enligt Nina Jönsson är marginalen under kvartalet lägst sedan finanskrisen.
Samtidigt tar handlarna ut miljarder. Men nu tvingas Ica-gruppen upphöra med de stora vinstutdelningarna.
– Det blir inte samma nivåer, eftersom resultatet sjunker, bekräftar Nina Jönsson.
Värst på decennier
Totalt backade rörelsemarginalen för Ica-gruppen till 3,7 procent under årets första kvartal. Det kan jämföras med 4,1 procent motsvarande kvartal 2022.
– Vi får gå tillbaka decennier för att hitta liknande nivåer och detta sätter en mycket stor press på våra kunder och hela marknaden, säger Nina Jönsson till Ica-gruppens egna webbplats.
– Det viktigaste för oss nu är att under 2023 fullfölja våra satsningar, och att tillsammans med Ica-handlarna erbjuda våra kunder bra och prisvärda produkter samt att fortsätta utveckla Icas gemensamma erbjudanden via lojalitetsprogrammet Stammis.
Succé för Axfood
För Axfood, koncernen där bland annat Willys och Hemköp ingår, går det bättre.
Enligt kvartalsrapporten har man växt mer än marknaden.
– Vi har fått en stor tillströmning av nya kunder. Marknaden växte med nio procent och vi med 20, konstaterar Axfoods vd Klas Balkow för SvD.
Tack vare Willys
I koncernens egen delårsrapport vidareutvecklar Klas Balkow att det framför allt är Willys som drivit fram den starka tillväxten.
Butiken växte med hela 24 procent, men även en annan butik inom Axfood har fått ett uppsving.
– Hemköp uppvisar återigen en bra tillväxt som var strax över marknadens, och fortsätter att ta andelar inom sitt segment, traditionell livs, framhåller Axfoods vd i en kommentar.
Foto: Ica Reklam
Text: Redaktionen