VAL 2022: Kraftig S-kritik mot ”trollande”

2022 08 31

Den svenska valrörelsen manipuleras genom köpta inlägg på Twitter.

Det rapporterar Aftonbladet Kultur med hänvisning till en dataanalys som experteten Alberto Escorcia har utfört.

Hans arbete har tidigare uppmärksammats av bland annat Al-Jazeera, The Guardian och Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Escorcias analys fastslår att olika former av automatiserade konton används för att ge vissa inlägg en ökad spridning.

Främst handlar det om tweets från företrädare från SD och M.

Metoden bryter mot plattformens egna regler.

–  Väljarna och medierna får en skev bild av valdebatten på Twitter, och det finns tusentals konton som bryter mot företagets riktlinjer. Det råder inget tvivel om att företaget lätt skulle kunna se det icke-autentiska beteendet på de konton som används. Enligt deras egen policy borde samtliga involverade konton stängas av eller raderas direkt, skriver Aftonbladets Mattias Beijmo.

”Oerhört svagt ledarskap”

Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin reagerar kraftigt på uppgifterna.

Han kräver att Moderaterna agerar och redovisar vad de ska göra åt uppgifterna.

– Det är oerhört graverande att trollfarmar systematiskt lyfter tweets från Moderaternas officiella konto och deras högsta företrädare. Att Kristersson och Strömmer inte orkar ta tag i detta visar på ett oerhört svagt ledarskap, skriver Baudin i ett mejl till Omni.

"Måste hitta en ny dataexpert" 

Riksdagsledamoten Hanif Bali (M) är en av företrädarna som pekas ut i Alberto Escorcias datanalys. Enligt analysen får Balis inlägg en ökad spridning av automatiserade konton. 

Hanif Bali tar uppgifterna med en nypa salt.

– Det är inte sant, men de fick mig för en sekund misstänka att det är sant - men som kanske initierats av en tredje part. Så jag gjorde lite experiment. Verkar inte stämma. Jag tror Aftonbladet kultur måste hitta en ny ”dataexpert”, skriver han på Twitter.

Foto: Socialdemokraterna resp Riksdagen

Text: Redaktionen


Nya krav för körkort från och med nu – detta gäller

2025 02 03

Nu har de nya reglerna för körkort i Sverige trätt i kraft.

Från och med 1 februari började nya krav att gälla för den som planerar att ta körkort.

I korthet innebär förändringen en sänkning av synkraven, vilket innebär att fler personer än tidigare nu kommer att få möjlighet att köra bil.

– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen, i ett uttalande.

Kan få körkortet tillbaka

Enligt Transportstyrelsen förlorar cirka tusen svenskar sina körkort varje år på grund av synfältsbortfall.

Många av dessa kan nu kunna få tillbaka körkorten tack vare de nya reglerna, som innebär att “en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras”.

Det gäller både för lägre och högre behörigheter, enligt myndigheten.

Gränsvärdet har därmed ändrats till en liknande nivå som redan finns i Norge och Storbritannien.

– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.

Nya förslag till sommaren

Som följd av Transportstyrelsens besked uppstod frågan om de nya reglerna kan möjliggöra för en person att genom att körprov visa att man kan kompensera för en synnedsättning.

Så är inte fallet, försäkrar myndigheten.

– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.

Optiker får mer makt

Sedan i lördags, och i praktiken från och med idag måndag, får nu optiker alltså utfärda fler synintyg än vad som fram till nu varit fallet.

Tidigare har enbart ögonläkare kunnat utfärda dessa intyg, som exempelvis gäller intyg kopplade till synfältsundersökningar.

Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 03

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen