Kraftig prisförändring för chips och godis

2024 11 06

Snacks och godis är den varukategori som ökat mest i pris.

Det visar ny statistik från Matpriskollen. 

Sedan oktober 2023 har priserna för snacks och godis ökat med hela 8,4 procent i genomsnitt. Det är 3,3 procentenheter mer än mejeriprodukter, som tar andraplatsen på prisökningslistan.

”600 miljoner kronor dyrare”

I genomsnitt ökade livsmedelspriserna med 0,2 procent i oktober, enligt Matpriskollen.

– 0,2 procent kan låta som en mycket liten siffra men det innebär faktiskt ungefär 600 miljoner kronor dyrare dagligvaror på årsbasis så det rör sig om ganska stora summor även om vi de senaste åren tyvärr sett betydligt högre ökningar än så, säger Matpriskollens vd Ulf Mazur i ett uttalande.

Enligt Mazur är prisökningarna på mejeriprodukter mest oroväckande.

– Det vi ser är dramatiskt då mejeriprodukter utgör hela 18 procent av totala dagligvaruförsäljningen. så det är en stor del av vad vi handlar och äter.

Tre produkter pekas ut

Tre mejeriprodukter noterade störst prisökningar i oktober. Det rör sig om matfett som ökade mest med 3,6 procent och mjölk & grädde med 2,4 procent.

Arla Foods och Norrmejeriers produkter utgjorde en stor del av prisuppgångarna.

–  Ett Bregottpaket 500 gram, har nu ökat med 10 kronor sedan i våras. Nu steg det 5 kronor eller runt 10 procent. Priserna nu är på samma höga nivå som efter att kriget bröt ut 2022. Detsamma gäller smörpaketen från Arla. Ett laktosfritt smörpaket från Arla kostar nu cirka 75 kronor. En ökning med hela 7 kronor under oktober. Det är stora ökningar och tyvärr är det nog mer att vänta då matfettspriserna ökar i Europa, säger Ulf Mazur.

Därför stiger priset

Enligt Matpriskollen finns det tre anledningar till varför mejeripriserna ökar:

- Avräkningspriset till Arlas bönder har ökat 7 månader i rad och nu höjdes det även för november. Det är nu högre än 2022. Avräkningspriset reflekterar efterfrågan och utbud på mjölk i Europa. Sedan ett tag är efterfrågan mycket högre än utbudet och då stiger priserna och ersättningen Arlabönder i alla länder likaså. Mängden mjölk i Europa minskar och räcker helt enkelt inte till och då stiger priserna. 

- Det andra är den Gröna omställningen, där vi i Sverige måste göra stora klimatinvesteringar för att klara våra klimatmål. Därför fonderar Arla Foods pengar så att man kan stötta initiativ på gårdarna för att göra insatser för biologiska mångfalden och på så sätt minska utsläppen eller användandet av fossila produkter. Det kan tex vara att testa nya foder för att få ner utsläppen av metangas. Det kostar bara för bonden, men man investerar för att möta klimatmålen.

- Det tredje är de ökande förpackningsavgifterna på grund av Producentansvaret för förpackningar som infördes 2023, där producenten av en produkt ska betala kostnaden för återtagningen. Kommunerna sköter insamlingen, men producenterna får notan och därefter vi konsumenter och den ökar hela tiden. 

Källa: Matrpiskollen

Foto: A. Jostelius resp E. Doronila

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin beordrar “barbarisk” attack

2025 06 03

Ryssland kommer inom kort att genomföra en “barbarisk” attack.

Den varningen kommer från Vladimir Milov, tidigare energiminister i Putinregimen.

Enligt Milov ska attacken utgöra ett svar på Ukrainas storskaliga attack mot ryska flygbaser i helgen och rikta in sig på fredliga mål.

– Det finns ingen annan utväg, eftersom Ryssland inte har kapacitet att inleda en större militär offensiv, säger den före detta ministern i en intervju med CNN.

– Putin har visat många gånger att han tar till barbariska metoder och hämnd när Ukraina gör något sårbart mot hans militär.

Kreml: "Vedergällning är oundvikligt"

Dmitrij Medvedev, tidigare president i Ryssland och numera vice ordförande i ryska nationella säkerhetsrådet, har på tisdagen utlovat hämnd mot Ukraina.

Han uttrycker att “vedergällning är oundvikligt” och hävdar att syftet med fredsförhandlingarna med Ukraina enbart är att säkerställa en snabb seger för Ryssland i kriget.

– Istanbulförhandlingarna är inte till för att skapa en kompromissfred på andras vanföreställningar, utan för att säkerställa vår snabba seger och den fullständiga förintelsen av den nynazistiska regimen, påstår Medvedev på Telegram.

Att kalla den ukrainska regeringen och dess folkvalda president Volodymyr Zelenskyj för nazister har varit ett återkommande inslag i den ryska propagandamaskinen och det ryska narrativet kring invasionen.

Civila mål attackerade

På tisdagen har det redan kommit rapporter från Ukraina om attacker mot civila. Staden Sumy har attackerats och minst tre civila har förlorat livet efter en rysk attack mot ett bostadsområde.

– Ryssarna slog till brutalt mot Sumy, framhåller Zelenskyj på Telegram enligt Newsweek.

– Ett absolut avsiktligt angrepp mot civila. En räddningsaktion pågår just nu.

LÄS MER: Dramatiska uppgifter om Putin – kan ske i höst

Ryska folket arga

Över 40 flygplan förstördes i anfallet mot de ryska flygbaserna i söndags, enligt den ukrainska säkerhetstjänsten SBU.

Operationen har fått namnet “Spider Web” och uppges ha planerats i 18 månader.

Vladimir Milov understryker att den ryska befolkningen har reagerat med ilska på att Ryssland inte kunde stoppa anfallet.

– De är väl medvetna om att Putins system är dysfunktionellt på många sätt, säger Milov.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: Historiskt besked från Swish

2025 06 03

Swish, Sveriges populäraste betaltjänst, har slagit ett nytt rekord.

Under maj gjordes fler betalningar än någonsin med Swish.

För första gången någonsin passerade Swish 100 miljoner betalningar på en månad.

Årets femte månad blev därmed en historisk milstolpe för Swish som befäster sin position som den marknadsledande digitala betalningslösningen i Sverige.

– Att vi nu når tresiffrigt på månadsbasis är både symboliskt och ett kvitto på Swish styrka i svenskarnas vardag, säger Urban Höglund, vd på Swish, efter beskedet.

Främsta orsaken

Det är främst Swish Handel som driver på tillväxten – en betaltjänst som riktar sig till företag, föreningar och myndigheter som vill erbjuda Swish som betalalternativ i sin webbutik, app eller fysiska butik.

I maj ökade antalet betalningar i Swish Handel med omkring 8 procent jämfört med samma månad i fjol.

Enligt företaget är e-handel och appbetalningar de segment som växer snabbast.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs – drevs i fem generationer | Ekonomibladet

Omfattande problem

Samtidigt som Swish slår rekord så upplever betalningstjänsten större tekniska problem än vanligt.

Den senaste tiden har plattformen utsatts för flera allvarliga överbelastningsattacker, vilket lett till att användare inte kunnat använda Swish under flera timmar i sträck.

LÄS MER: Riksbanken ryter till om Swish och Bank-ID

96 100 100 betalningar

I april genomfördes 96 100 100 betalningar med Swish. Totalt ”swishades” 51 546 000 000 kronor i april.

I dag har Swish cirka 8 600 000 miljoner privata användare.

Hela 93 procent av användarna skickar eller tar emot en betalning varje månad.

Närmare 300 000 företag tar betalt med Swish.   

LÄS MER: Swish lanserar ny funktion

Foto: Swish

Text: Redaktionen