Kraftig kritik mot Stefan Löfven

2023 10 31

Stefan Löfven kritiseras efter ett uppmärksammat uttalande om Tesla.

Under den senaste tiden har jättebolaget Teslas svenska verksamheter fått rejäl uppmärksamhet.

Detta efter att Tesla motsätter sig att teckna kollektivavtal, någonting som bland annat den tidigare Socialdemokratiska statsministern Stefan Löfven reagerat starkt på.

Löfven tog till sociala medier för att uttrycka sin frustration angående situationen.

– Så får vi veta att Tesla inte tänker teckna kollektivavtal här i Sverige. Det är en unken, förlegad syn på sina anställda. Skäms Tesla, skäms, framhöll Löfven.

Får nu kritik

Löfven är idag bland annat verksam som rådgivare på lobbybyrån Rud Pedersen Stockholm, en verksamhet som agerar länk mellan politiken och näringslivet.

Rud Pedersen tecknar inga kollektivavtal överhuvudtaget, och Löfven kritiseras nu för sitt inlägg om Tesla, och anklagas på bland annat sociala medier för hyckleri.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

“Mycket problematiskt”

En som håller med om kritiken är John Lapidus, som är doktor i ekonomisk historia.

Han menar dock att Rud Pedersens avsaknad av kollektivavtal inte är det största problemet i sammanhanget.

– Stefan Löfvens åtagande i Rud Pedersen är mycket problematiskt av flera skäl, att bolaget saknar kollektivavtal är det minsta problemet i sammanhanget, säger han till GP.

– Huvudproblemet är dels att det han gör för dem är dolt för allmänheten, dels att svängdörrar mellan politiken och lobbynäringen potentiellt kan leda till stora problem.

“Bryter mot principer”

Löfven har uttryckt stort stöd för IF Metall i konflikten med Tesla.

– De anställda på Tesla förtjänar schyssta och säkra arbetsförhållanden, precis som alla andra på den svenska arbetsmarknaden. IF Metall har därför förhandlat med Tesla en längre tid, framhåller fackförbundet.

– De har tyvärr avböjt att teckna kollektivavtal och bryter därmed mot grundläggande principer på svensk arbetsmarknad. Därför går nu IF Metall ut i strejk. 

Handlar om arbetsförhållanden

IF Metall understryker att “det främsta skälet för IF Metall att vidta stridsåtgärder mot Tesla är att säkerställa att våra medlemmar har schyssta och trygga arbetsförhållanden”.

Det handlar bland annat om löner och trygghet på arbetsplatsen.

Foto: M. Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Rysk officer erkänner – sköt ner flygplan

2025 07 02

En läckt ljudinspelning påstås avslöja att en rysk officer fått order att skjuta ner ett passagerarflygplan.

Ett trafikflygplan av modellen Embraer 190AR, tillhörande Azarbaijan Airlines, störtade i Kazakstan i december 2024.

Planet kraschade efter att det blivit beskjutet i luftrummet över Tjetjenien.

Trettioåtta människor dog.

Nu framkommer uppgifter om att beskjutningen kom från en rysk officer som fått order om att öppna eld mot det azerbajdzjanska trafikflygplanet, skriver Kyiv Independent.

Läckta uppgifter

Uppgifterna om att en rysk officer beordrats att skjuta ner trafikflyget kommer från en läcka till den azerbajdzjanska nyhetsbyrån Minval.

Det påstås handla om tre ljudinspelningar, ett anonymt brev och en förklarande anteckning av en man undertecknad som kapten Dmitry Paladichuk, en rysk luftvärnsbesättningskapten som påstår sig ha vidarebefordrat ordern att skjuta ner planet.

– Vi kan inte bekräfta äktheten av det skriftliga uttalandet, men för de tre läckta röstmeddelandena, som också bekräftade kommandot att skjuta ner planet och den efterföljande skadan kan äktheten bekräftas, uppger nyhetsbyrån.

Första missilen missade

Efter att flygplanet noterats på radar ska Paladichuk enligt uppgift beordrats att förstöra flygplanet.

– Kaptenen hävdade att efter att den första projektilen missat målet har han gett order om att skjuta igen.

Beskyllde Ryssland

Azerbajdzjanska myndigheter beskyllde Ryssland för beskjutningen.

Vladimir Putin framförde över telefon sina kondoleanser för händelsen som ägde rum i ryskt luftrum, men erkände inget ansvar i attacken.

– I ett sällsynt drag ringde Putin sin azerbajdzjanska motsvarighet, Ilham Aliyev, för att be om ursäkt för det faktum att den tragiska incidenten inträffade i ryskt luftrum utan att kommentera om planet träffades av ryskt luftförsvar, skrev Kyiv Independent då.

Varken ryska eller azerbajdzjanska myndigheter har i nuläget uttalat sig om den påstådda läckan.

Arkivfoto: Aeroprints.com

Text: Redaktionen


JUST NU: Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen