Kraftig förändring på bostadsmarknaden

2023 11 08

Ett tufft ekonomiskt läge slår hårt mot bostadsmarknaden.

Det visar ny statistik från Svensk fastighetsförmedling, rapporterar Expressen.

Försäljningen av bostäder under 2023 ser ut att bli rekordlåg.

Första gången på 20 år 

Enligt Erik Wikander, vice vd på Svensk fastighetsförmedling, får man backa 20 år bakåt i tiden för att hitta en liknande siffra.

– Totalmarknaden i antal affärer går mot cirka 150 000 bostadsförsäljningar i Sverige 2023, vilket om så skulle vara fallet blir det i antal affärer sämsta året på bostadsmarknaden i Sverige på över 20 år, säger han i ett uttalande.

Möjligt trendbrott

Samtidigt indikerar färska siffror från Svensk Mäklarstatistik ett visst trendbrott.

– Antalet sålda villor har börjat öka något. De senaste tre månaderna har det sålts sex procent fler villor jämfört med samma månader förra året medan antalet sålda bostadsrätter under samma tidsperiod är fyra procent lägre, säger Hans Flink, affärsutvecklingschef på Svensk Mäklarstatistik.

Stiltje på marknaden i oktober

Sedan toppnoteringen i mars 2022 har priserna för bostäder sjunkit med 10 procent. Villapriserna har gått ner med hela 13 procent.

Under oktober har priserna däremot inte påverkats nämnvärt.

Priserna för bostadsrätter var oförändrade, medan villapriserna minskade med ynka en procent, rapporterar Svensk Mäklarstatistik.

Botten är nådd?

Joakim Lusensky, analys- och kommunikationschef vid Mäklarsamfundet, framhåller att botten snart kan vara nådd.

– Vi börjar sannolikt närma oss räntetoppen, och trots ett högt utbud rapporterar många medlemmar att marknaden känns piggare än jämfört med förra hösten.

– Samtidigt är det fortfarande många säljare, framför allt där priserna är högre, som avvaktar om de inte får bud som motsvarar förväntningarna. För fastighetsmäklarna handlar nu mycket om själva kärnan i mäkleriet, att få säljare och köpare att mötas, säger han i ett uttalande.

Foto: M Lis

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Putin får massiv hjälp – 30 000 soldater på väg

2025 07 02

Enligt underrättelseuppgifter planerar Nordkorea att skicka ett stort antal soldater till frontlinjen i Ukraina.

Nordkorea har sedan en tid stöttat Rysslands fullskaliga invasion av grannlandet. 

Diktaturens stöd till Ryssland har omfattat både soldater och vapen.

Nu planerar Nordkorea att tredubbla sina trupper som strider för Ryssland längs frontlinjerna i Ukraina, genom att skicka ytterligare 25 000 till 30 000 soldater. 

Det rapporterar CNN med hänvisning till ukrainska underrättelseuppgifter. 

Tredubbling

Enligt bedömningen kan trupperna anlända till Ryssland under de kommande månaderna.

I november skickades omkring 11 000 soldater från Nordkorea till Ryssland för att strida i Kurskregionen.

Nu kan alltså ytterligare uppemot 30 000 nordkoreanska soldater vara på väg för att stötta Ryssland i det utdragna kriget.

Ryska förberedelser

Enligt uppgifter ska också Ryssland ha påbörjat förberedelser inför de kommande förstärkningarna och truppförflyttningarna.

– Det finns tecken på att ryska militärflygplan håller på att utrustas för att transportera personal, vilket återspeglar det stora åtagandet att flytta tiotusentals utländska trupper över ryska Sibirien, skriver CNN.

– Möjliga förberedelser för den nya utplaceringen, inklusive ankomsten av ett fartyg kopplat till förra årets utplaceringar i en rysk hamn, och fraktflygplan på Nordkoreas Sunan-flygplats, har setts på satellitbilder.

– Detta verkar indikera att de rutter som tidigare användes för att flytta nordkoreanska trupper är aktiva och skulle kunna användas i en storskalig framtida överföring av personal.

Kim Jong Un är ”all in”

Enligt andra källor kan summan på 30 000 nordkoreanska soldater vara för hög, men det beror också på vad Ryssland efterfrågar.

– Det kan säkert komma upp i den siffran. De kommer inte att vara elitsoldater, säger Jenny Town på dem amerikanska tankesmedjan Stimson Center till tv-kanalen.

– Kim Jong Un har sagt att han är ”all in”, så det beror på vad Ryssland har bett om.

– Det har gått rykten om att ryska generaler redan har varit i Nordkorea och tränat trupper där.

Uppgifterna har ännu inte kommenterats av ryska eller nordkoreanska myndigheter.

Text: Redaktionen

Foto: F. Andrejevic resp President of Russia

Text: Redaktionen


Allmänheten varnas för mobiloperatör – 750 000 kunder i Sverige

2025 07 02

Mobiloperatören Hallon har omkring 750 000 mobilkunder.

Det fastställde sajten Telekomnyheterna i mars 2023.

Nu anklagas Hallon för att undanhålla viktig information från sina kunderna.

Mobiloperatören visar inget telefonnummer till kundtjänst på sin hemsida. Kunder med frågor och problem får nöja sig att prata med en chattbot.

Konsumentombudsmannen, KO, menar att agerandet bryter mot marknadsföringslagen.

Nu stämmer KO mobiloperatören och varnar för att kunder riskerar att vilseledas.

– Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.

Svårt att hitta

Hallon, som säljer mobilabonnemang och internet, har ett telefonnummer.

Men telefonnumret går inte att hitta på under de flikar på hemsidan där kunder normalt söker – exempelvis ”kundservice", ”kontakta oss” eller ”support”.

Mobiloperatören anger endast telefonnumret i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.

– Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Yrkar på förbud

Nu ska ärendet upp i Paten- och marknadsdomstolen.

Konsumentombudsmannen hoppas att domstolen agerar mot Hallon.

– KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon. Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.

LÄS MER: Många får samma sms just nu – radera direkt

Granskning inleddes 2023

Konsumentverket inledde en granskning av en rad företags kundtjänster för två år sedan. Målet är att avgöra hur tillgängliga kundtjänsterna är.

Granskningen inleddes eftersom myndigheten fått in flera anmälningar om företag som kunder har haft svårt att nå för att få hjälp med problem.

LÄS MER: Batteribolag går i konkurs

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen