SVERIGE: Kraftig förändring på bilmarknaden

2023 09 11

Nya siffror visar att personbilsmarknaden i Sverige genomgår en historisk förändring.

Vissa kategorier rasar kraftigt i popularitet medan andra rusar.

I princip inga

En av de största förlorarna är dieselbilar.

– Vi märker av det jättemycket.

– Det registreras i princip inga nya dieselbilar.

Det uppger säger Rasmus Björklund som är platschef vid Niemi Bil till TV4.

Niemi Bil är ett av de största bilföretagen i norra Sverige och finns i Kiruna, Luleå, Skellefteå och Umeå.

Byter ut dem

Hos Niemi Bil är nästan 95 procent av allt som säljs elektrifierat enligt platschefen.

Dieselbilar är det nästan ingen som vill ha längre.

– Man byter ut dem mot hybrider och elbilar, säger platschefen.

Siffrorna över nyregistrerade bilar i Sverige talar sitt tydliga språk – det handlar om ett historiskt stort ras för dieselbilar.

Dieselraset fördjupas

Under 2017 registrerades totalt 186 000 dieselbilar i Sverige.

Men under 2022 hade motsvarande siffra sjunkit till endast 33 000.

Och i år 2023 ser raset ut att fördjupas. Endast 16 000 dieselbilar har sålts till och med augusti månad.

Jättelyft för elbilar

Samtidigt uppvisar nyregistreringen för elbilar en jättestor uppgång.

Under 2017 såldes nyregistrerades det endast 4 000 elbilar.

Motsvarande siffra under 2022 var hela 95 000.

Och så här långt under 2023 är man redan uppe i 69 000 nyregistrerade elbilar.

Nästan halverad

Många svenska bilister har hämtat nya bilar hos bilförsäljarna under 2023 men det handlar främst om gamla affärer.

Orsaken är att många beställda bilar har försenats efter pandemin men har nu äntligen kommit till bilaffärerna.

När det gäller försäljningen av nya bilar – alla kategorier – under innevarande år 2023 så handlar det om en rejäl minskning.

– Orderingången visar att nyförsäljningen av personbilar i år nästan är halverad, vilket kan förklaras av konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen.  

Det uppger Mobility Sweden.

Funderar på elbil

Mattias Nilsson är en av alla bilister som i dag har dieselbil men som överväger att göra sig av med den.

– Jag funderar på elbil.

– Har tagit in lite offerter och håller på att kolla så vi får se vad som händer, säger han till TV4.

Foto: NM Thomas

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 17

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen