Kraftig förändring hos bilister – 48 procent har ändrat sig

2024 10 15

Hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar.

Det fastslår strategi- och teknikkonsultföretaget WSP i en färsk undersökning.

I undersökningen svarar 31 procent att de helt eller delvis ändrat färdmedel, medan 17 procent uppger att de reser mer sällan till arbetet eller studier.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste årens prisökningar har fått en stor effekt på våra dagliga resvanor och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och författare till rapporten, i ett uttalande.

– Det är intressant att så många sparar pengar genom att inte pendla till jobbet. För de som kan arbeta hemifrån har det blivit en populär sparstrategi under de ekonomiskt tuffa tiderna. 

Bilen stora förloraren

Bilen pekas ut som den stora förloraren i undersökningen.

På grund av ökade kostnader väljer många stadsbor att låta bilen stå hemma. Allt fler väljer att cykla eller promenera till jobbet för att spara pengar.

– Cykeln har blivit alltmer populär på senare år, folk har valt den av hälsoskäl, tidsskäl och klimatskäl. Vår undersökning visar nu också att cykeln är vinnare när storstadsborna vill spara pengar. Det blir intressant att följa om dessa nya vanor kommer att bestå när inflationen nu sjunker, räntorna sänks och köpkraften återvänder, kommenterar Lasse Brand.  

Undersökningen i korthet

  • Kostnadskrisen får oss att stanna hemma och byta färdmedel. 48 procent av storstadsborna har ändrat sina pendlingsvanor till arbete eller studier följd av prisökningarna, och 54 procent har förändrat hur de reser för att uträtta sina privata ärenden.  
  • Distansarbetet kan komma att öka igen. Fler har fått möjlighet att arbeta på distans, 38 procent anger att de vill öka sitt distansarbete och ungefär en tredjedel anger att deras arbetsgivare har intagit en mer generös inställning till möjligheten det senaste året. Kombinationen tyder på att distansarbetet kan komma att öka i omfattning framöver.  
  • Takten avtar i elektrifieringen. Årets mobilitetsstudie visar en ökning av användningen av eldrivna fordon som elbilar, elsparkcyklar och elcyklar, men tillväxten sker i en långsammare takt jämfört med tidigare års studier. Tillgången är även ojämnt fördelad: personer med lägre inkomster har betydligt mindre tillgång till eldrivna fordon jämfört med höginkomsttagare. Detta gäller alla typer av fordon, allra mest elbilar, men även eldriven mikromobilitet. 
  • Lokala mobilitetsmönster. Studien visar också på stora skillnader i resvanor mellan de undersökta stadsregionerna. Stockholm har överlägset störst andel kollektivtrafikanter men kämpar med sviktande siffror, göteborgarna är mer nöjda med sin pendling än huvudstadsborna medan Malmö och Uppsala vinner i varsin cykelliga.  

Källa: WSP

Foto: B. Herve

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Sämsta” företaget i hela Sverige – 2 miljoner är kunder

2025 11 26

De mest och minst ansedda företagen som är verksamma i Sverige har utsetts.

Det är Reputation and Trust Analytics som idag publicerar en ny studie med över 10 000 organisationsutvärderingar.

I rapporten rankas företag på en femgradig skala från 1-5. En fyra eller högre bedöms som “anseende på utmärkt nivå”. 

Högst på listan hamnar i år Ikea som med ett snittpoäng på 4,05 därmed betraktas som Sveriges mest ansedda företag.

En så hög anseendepoäng visar att alla aspekter av företagets anseende är på god eller utmärkt nivå, sammanfattar Alexander Widén, Senior Advisor på Reputation and Trust Analytics, i ett uttalande.

Shoppingjätten i botten

Långt ifrån alla når dock Ikeas höjder.

Sist på listan hamnar den kinesiska shoppingjätten Temu, som enligt statistik från Ehandel i snitt har 2,4 miljoner aktiva svenska kunder i månaden, med ett anseende på under 2,5.

– Vilket är en mycket dålig nivå, konstateras i pressmeddelandet till rapporten. Den kritiserade nätbutiken Shein kommer näst sist och att de två kinesiska aktörerna hamnar i botten är genomgående för hela Norden.

Strax ovanför Temu och Shein bland de minst ansedda företagen hittas Telia, Postnord, Nestlé, Ryanair, SJ, Amazon, Tesla och Swedbank.

– Anseende styr hur våra intressenter beter sig, vilka attityder de har och vilka beslut de fattar. Medan ett varumärke säkerställer position och differentiering, säkerställer anseende det sociala kontraktet och den legitimitet som kommer med förtroende, säger Alexander Widén.

Hårt kritiserade

Temu och Shein har länge varit hårt kritiserade av bland annat EU, Konsumentverket och Svensk Handel. Företagen har anklagats för att bryta mot konsumentskyddande lagar, ha skadliga kemikalier i produkterna och dåliga arbetsvillkor.

Det förstnämnda har tidigare sagt att man jobbar fortlöpande med att värna konsumenternas intressen på deras plattform. Man säger sig också ha “strikta policyer" för att säkerställa produkternas kvalitet.

Vi implementerar strikta policyer och kontrollåtgärder för att säkerställa produktkvalitet och korrekta produktbeskrivningar. Om du inte är nöjd med någon av de produkter du fått, kan du ansöka om återbetalning inom 90 dagar efter köpet, skriver Temu på sajten Trustpilot.

LÄS MER: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Mest ansedda företagen i Sverige

1. Ikea
2. Systembolaget
3. Volvo
4. Scania
5. Saab
6. Länsförsäkringar
7. ABB
8. SKF
9. SBAB
10. Apoteket

Källa: Reputation and Trust Analytics

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs

Foto: Rupixen

Text: Redaktionen


26 nov 2022

“Helt sinnessjukt” – lucianyhet väcker ramaskri

2025 11 26

På skolor runtom i hela Sverige pågår förberedelserna för fullt inför årets luciafirande.

Men firandet är inte villkorslöst.

För två år sedan förbjöd flera skolor i Stockholmsregionen föräldrar från att delta i firandet, på grund av att det ansågs kunna väcka obehag hos de yngre eleverna.

Det här året är det ett annat förbud, och framför allt underlåtenheten att följa reglerna, som väcker starka reaktioner.

I Danderyd har skolor numera nämligen börjat porta föräldrar som trotsar förbudet mot att fotografera och filma barnen under firandet, rapporterar TV4 Nyheterna.

– Det är helt sinnessjukt att man inte respekterar när man får tydliga instruktioner, säger författaren och influencern Katrin Zytomierska till kanalen.

Rektorn bestämmer

Enligt Ulla Hurtig Nielsen (M), skolpolitiker i Danderyd, är det formellt rektorn som fattar beslut om föräldrar ska få närvara vid luciatågen eller inte.

Hon understryker att det är viktigt att traditioner får leva kvar, men framhåller också att det borde kunna tas hänsyn till krav att föräldrar enbart får fotografera sitt eget barn.

– Vad många inte vet är att det i Danderyd finns många barn med skyddad identitet, vars föräldrars jobb gör dem särskilt utsatta, säger Ulla Hurtig Nielsen till lokaltidningen Mitt i.

Förslaget: böter på 10 000 kronor

Beskedet från Stockholmsskolorna har även orsakat reaktioner på sociala medier. Flera frågar sig vad meningen är med luciatåg om inte föräldrarna får titta på och andra undrar varför föräldrarnas vilja ska prioriteras före barnens välmående.

En del bekräftar också att det filmas hejvilt på luciafirandet i skolorna.

Katrin Zytomierska har ett förslag på hur man skulle kunna lösa dilemmat: inför böter på 10 000 kronor för den förälder som filmar ett annat barn och lägger ut det.

I ett land som Sverige så tror jag inte att någon skulle våga lägga ut någonting om det var en högre bot, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

Etablerades på 1900-talet

Luciafirandet har sitt ursprung i den kristna tron och firas till minne av just helgonet Lucia, en kristen jungfru från italienska Syrakusa som dog 304.

I Sverige etablerades firandet av Lucia under tidigt 1900-talet och har idag väldigt lite gemensamt med den tidiga kristna högtiden.

Lucia firas även i övriga nordiska länder samt i delar av Italien där det dock skiljer sig väldigt mycket från den svenska varianten.

LÄS MER: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Foto: Bengt Nyman

Text: Redaktionen