Kraftig förändring hos bilister – 48 procent har ändrat sig

2024 10 15

Hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar.

Det fastslår strategi- och teknikkonsultföretaget WSP i en färsk undersökning.

I undersökningen svarar 31 procent att de helt eller delvis ändrat färdmedel, medan 17 procent uppger att de reser mer sällan till arbetet eller studier.

– Siffrorna talar sitt tydliga språk. De senaste årens prisökningar har fått en stor effekt på våra dagliga resvanor och den största förändringen har skett bland grupper som har mindre ekonomiska marginaler, säger Lasse Brand, mobilitetsexpert på WSP och författare till rapporten, i ett uttalande.

– Det är intressant att så många sparar pengar genom att inte pendla till jobbet. För de som kan arbeta hemifrån har det blivit en populär sparstrategi under de ekonomiskt tuffa tiderna. 

Bilen stora förloraren

Bilen pekas ut som den stora förloraren i undersökningen.

På grund av ökade kostnader väljer många stadsbor att låta bilen stå hemma. Allt fler väljer att cykla eller promenera till jobbet för att spara pengar.

– Cykeln har blivit alltmer populär på senare år, folk har valt den av hälsoskäl, tidsskäl och klimatskäl. Vår undersökning visar nu också att cykeln är vinnare när storstadsborna vill spara pengar. Det blir intressant att följa om dessa nya vanor kommer att bestå när inflationen nu sjunker, räntorna sänks och köpkraften återvänder, kommenterar Lasse Brand.  

Undersökningen i korthet

  • Kostnadskrisen får oss att stanna hemma och byta färdmedel. 48 procent av storstadsborna har ändrat sina pendlingsvanor till arbete eller studier följd av prisökningarna, och 54 procent har förändrat hur de reser för att uträtta sina privata ärenden.  
  • Distansarbetet kan komma att öka igen. Fler har fått möjlighet att arbeta på distans, 38 procent anger att de vill öka sitt distansarbete och ungefär en tredjedel anger att deras arbetsgivare har intagit en mer generös inställning till möjligheten det senaste året. Kombinationen tyder på att distansarbetet kan komma att öka i omfattning framöver.  
  • Takten avtar i elektrifieringen. Årets mobilitetsstudie visar en ökning av användningen av eldrivna fordon som elbilar, elsparkcyklar och elcyklar, men tillväxten sker i en långsammare takt jämfört med tidigare års studier. Tillgången är även ojämnt fördelad: personer med lägre inkomster har betydligt mindre tillgång till eldrivna fordon jämfört med höginkomsttagare. Detta gäller alla typer av fordon, allra mest elbilar, men även eldriven mikromobilitet. 
  • Lokala mobilitetsmönster. Studien visar också på stora skillnader i resvanor mellan de undersökta stadsregionerna. Stockholm har överlägset störst andel kollektivtrafikanter men kämpar med sviktande siffror, göteborgarna är mer nöjda med sin pendling än huvudstadsborna medan Malmö och Uppsala vinner i varsin cykelliga.  

Källa: WSP

Foto: B. Herve

Text: Redaktionen


Expert varnar turister för populära resmål: “Stanna hemma”

2025 04 07

Stanna hemma i sommar.

Det är den senaste uppmaningen från turismforskaren Anne-Mette Hjalager.

Den skarpa rekommendationen kommer efter ökade rapporter om stora demonstrationer i flera europeiska semesterparadis.

I helgen utlöstes exempelvis massiva protester mot överturism i 40 spanska städer med hundratusentals deltagare som uppmanade turister att stanna hemma, rapporterar Reuters.

– De sparkar ut oss för att göra semesterlägenheter, säger en av demonstranterna.

Vädjar: Kom inte hit

Demonstrationerna följer en direkt vädjan från lokalbefolkningen på Mallorca för några veckor sedan.

– Girigheten och girigheten hos hotellägare, politiker, fastighetsinvesterare och ”parasiter” av alla slag” har lett till försämring av öns territorium och ekosystem, infrastrukturproblem, överfulla offentliga tjänster, gentrifiering och försämrad livskvalitet. Allt detta är resultatet av en okontrollerad turism, skriver sju protestgrupper i ett gemensamt brev, enligt Majorca Daily Bulletin.

Uppmaningen var solklar: stanna hemma.

Uppmaningen: Res inom Norden

En direkt åtgärd för att bromsa turismen är höjda skatter och avgifter, bland annat på Mallorca.

Framför allt vill man se en minskning under högsäsong.

– När turister sprids över säsongen handlar det typiskt sett om att öka den totala omsättningen, och att nyttja kapaciteten maximalt. Det är inte säkert att det blir en nedgång i turismen under högsäsong, även om man vädjar till turisterna, säger Anne-Mette Hjalagaer till Danish Finance.

Hon uppmanar även att överväga att tillbringa semestern på hemmaplan istället, alternativt i ett nordiskt grannland.

LÄS MER: Semesterparadis har fått nog – alla turister förbjuds att svära

Hela listan 2025: 

Tidigare i år gick resemagasinet Fodors ut med en längre lista över resmål som bör undvikas under 2025. Skälet var precis som nu massturism på gränsen till lokal kollaps.

Här är hela listan över resmål som Fodors varnar för:

Barcelona (Spanien)
Mallorca (Spanien)
Kanarieöarna (Spanien)
Lissabon (Portugal)
Venedig (Italien)
Scotland North Coast 500 (Skottland)
Tokyo (Japan)
Kyoto (Japan)
Bali (Indonesien)
Koh Samui (Thailand)
Mount Everest
Oaxaca (Mexiko)
Brittiska Jungfruöarna
Kerala (Indien)

Foto: D. Gold resp E. Jong

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 04 07

Under veckan kommer fler poliser att synas på och längst vägarna.

Detta eftersom polisen genomför en nationell trafikvecka mellan 7 och 13 april.

Från och med i dag, måndag, kommer fler hastighetskontroller att genomföras i hela landet.

– De extra hastighetskontrollerna kommer att genomföras i hela landet, både synligt med laserinstrument vid vägkanten, samt dolt med genomsnittshastighetsmätare – i såväl målade som civila polisbilar samt på motorcyklar, framhåller polisen i ett uttalande.

Målet med insatsen är att rädda liv.

– Polisens mål med att finnas i trafiken är inte att bötfälla någon utan att alla trafikanter ska få komma hem tryggt och säkert, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen.

Avgörande betydelse

Enligt Transportstyrelsens preliminära siffror omkom 210 personer i vägtrafiken förra året. 

Vägar med hastighetsbegränsningar från 70 km/h och uppåt är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet på Trafikverket, konstaterar att hastighetsöverträdelser i samband med kollisioner kan få ödesdigra konsekvenser. Fordonets hastighet har många gånger en avgörande betydelse för utgången av en olycka.

– Om alla håller hastighetsgränserna kan vi rädda ungefär 50 liv varje år. Kör man till exempel i 80 km/tim i stället för 90 km/tim halveras risken att omkomma om man frontalkrockar. Dessutom: när vi lättar på gasen sparar vi på bränslet och minskar utsläppen, säger hon.

Därför berättar polisen i förväg

Varje år genomför polisen flera nationella trafikveckor med olika fokusområden.

Enligt Polismyndigheten är insatsveckor i trafiken ett effektivt sätt att få trafikanter att sänka hastigheten, vilket också är anledningen till att polisen berättar om insatserna i förväg.

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen