Kraftig förändring för elkonsumenter – första gången sedan 2000

2024 09 02

Elpriserna har pressats ner till nivåer som inte noterats på över 20 år.

I dagsläget upplever stora delar av Sverige det lägsta elpriset sedan år 2000.

Det uppger statsägda Vattenfall på måndagen.

– Redan i augusti slogs rekordåret 2023 på antalet minuspriser i Sverige. Detta i kombination med en solig, blåsig och varm sommar, med en lägre efterfrågan på el, har pressat ner elpriserna till nivåer som liknar de från 2000, framhåller energiföretaget i ett uttalande.

Vattenfall pekar på att spotpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool ligger på samma nivåer som i augusti 2000.

Det genomsnittliga spotpriset är under 9 öre/kWh i nästan hela landet. Södra elområde 4 är ett undantag. Där blev spotpriset för augusti 49,54 öre/kWh.

– Att elområde 4 sticker ut beror bland annat på kopplingen till Europa, som har fortsatt volatila priser som skiljer sig mycket åt från en timme till en annan. Orsaken till volatiliteten på kontinenten beror delvis på mindre vindkraft men även på begränsningen av kärnkraft till Tyskland från Frankrike, uppger Vattenfall. 

Minuspriser

En bidragande orsak till att elpriserna har sjunkit är antalet timmar med minuspriser på el under 2024.

Hittills har elområde SE3 (Södra Mellansverige) noterat 437 timmar med minuspriser. Det är fastslagen ökning jämfört med i fjol. Minuspriserna för hela 2023 blev 429 timmar i SE3.

I norra Sverige (elområde 1) är ökningen mer markant med 417 timmar hittills i år jämfört med i fjol då det var 368 timmar för hela året.

– Antalet minuspriser syns på elfakturan och har pressat ner elpriset betydligt. Minuspriserna uppstår när det är goda produktionsförhållanden och vi har haft mycket sol- och kärnkraft till elsystemet, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden.

Trenden håller i sig

Väderprognoser indikerar att det varma vädret kommer hålla i sig under september.

Det bäddar för ytterligare en månad med låga elpriser. 

– Vädret är definitivt den faktor som påverkar elpriset mest. Vi har gynnsamma förhållanden med mycket sol och vind och under hösten brukar det regna mer vilket är positivt för vattenkraften. Man kan säga att vattenkraften, som går att reglera, har jobbat bra ihop med vinden, säger Jonas Stenbeck.  

Råder osäkerhet

Situationen på elmarknaden kan dock förändras snabbt.

Geopolitiska spänningar runt om i världen skapar osäkerhet, vilket är inräknat i fastpriskontrakten som i dag ligger på en betydligt högre nivå än priserna på spotprismarknaden.

– Det finns mycket oroligheter i omvärlden så man kan se fastpriset som en försäkring. Det är endast tre månader kvar till vintern så om du inte redan har gjort det så är det bra att se över sitt elavtal. Väljer man fastpris så har man en sak mindre att oro sig för. När man står inför valet av elavtal är det lätt att jämföra det rörliga elpriset med ett fast elpris. Prisskillnaderna är idag stora men man får inte glömma bort att det fasta elpriset även inkluderar framtida vintermånader, säger Jonas Stenbeck

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen