Kraftig förändring för elkonsumenter – första gången sedan 2000

2024 09 02

Elpriserna har pressats ner till nivåer som inte noterats på över 20 år.

I dagsläget upplever stora delar av Sverige det lägsta elpriset sedan år 2000.

Det uppger statsägda Vattenfall på måndagen.

– Redan i augusti slogs rekordåret 2023 på antalet minuspriser i Sverige. Detta i kombination med en solig, blåsig och varm sommar, med en lägre efterfrågan på el, har pressat ner elpriserna till nivåer som liknar de från 2000, framhåller energiföretaget i ett uttalande.

Vattenfall pekar på att spotpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool ligger på samma nivåer som i augusti 2000.

Det genomsnittliga spotpriset är under 9 öre/kWh i nästan hela landet. Södra elområde 4 är ett undantag. Där blev spotpriset för augusti 49,54 öre/kWh.

– Att elområde 4 sticker ut beror bland annat på kopplingen till Europa, som har fortsatt volatila priser som skiljer sig mycket åt från en timme till en annan. Orsaken till volatiliteten på kontinenten beror delvis på mindre vindkraft men även på begränsningen av kärnkraft till Tyskland från Frankrike, uppger Vattenfall. 

Minuspriser

En bidragande orsak till att elpriserna har sjunkit är antalet timmar med minuspriser på el under 2024.

Hittills har elområde SE3 (Södra Mellansverige) noterat 437 timmar med minuspriser. Det är fastslagen ökning jämfört med i fjol. Minuspriserna för hela 2023 blev 429 timmar i SE3.

I norra Sverige (elområde 1) är ökningen mer markant med 417 timmar hittills i år jämfört med i fjol då det var 368 timmar för hela året.

– Antalet minuspriser syns på elfakturan och har pressat ner elpriset betydligt. Minuspriserna uppstår när det är goda produktionsförhållanden och vi har haft mycket sol- och kärnkraft till elsystemet, säger Jonas Stenbeck, privatkundschef Vattenfall Försäljning Norden.

Trenden håller i sig

Väderprognoser indikerar att det varma vädret kommer hålla i sig under september.

Det bäddar för ytterligare en månad med låga elpriser. 

– Vädret är definitivt den faktor som påverkar elpriset mest. Vi har gynnsamma förhållanden med mycket sol och vind och under hösten brukar det regna mer vilket är positivt för vattenkraften. Man kan säga att vattenkraften, som går att reglera, har jobbat bra ihop med vinden, säger Jonas Stenbeck.  

Råder osäkerhet

Situationen på elmarknaden kan dock förändras snabbt.

Geopolitiska spänningar runt om i världen skapar osäkerhet, vilket är inräknat i fastpriskontrakten som i dag ligger på en betydligt högre nivå än priserna på spotprismarknaden.

– Det finns mycket oroligheter i omvärlden så man kan se fastpriset som en försäkring. Det är endast tre månader kvar till vintern så om du inte redan har gjort det så är det bra att se över sitt elavtal. Väljer man fastpris så har man en sak mindre att oro sig för. När man står inför valet av elavtal är det lätt att jämföra det rörliga elpriset med ett fast elpris. Prisskillnaderna är idag stora men man får inte glömma bort att det fasta elpriset även inkluderar framtida vintermånader, säger Jonas Stenbeck

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen