JUST NU: Kraftig förändring för ansökan om nationellt id-kort

2022 11 29

I drygt sju månader har en ansökan om nationellt id-kort kostat 100 kronor.

Polisen meddelade sitt beslut den 10 maj med förklaringen att långa väntetider för ansökan om pass motiverade prissänkningen.

– Vi ville att regeringen skulle sänka ansökningsavgiften för att i ökad utsträckning få medborgarna att ansöka om nationellt id-kort istället för pass, då tillgången till sådana var god och leveranstiden betydligt kortare, säger Per Engström, nationell kommenderingschef för nationella särskilda händelsen pass.

Avgiften höjs

Men nu är det slut på glansdagarna. Avgiften höjs med 300 procent vid årsskiftet.

Det bekräftar polisen i dag.

– Från och med den 1 januari återgår ansökningsavgiften för nationellt id-kort till den ursprungliga nivån på 400 kronor. Det gäller oavsett när tiden bokades, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

Personer som har bokat en tid från och med 1 januari kommer således få betala ansökningsavgiften på 400 kronor.

– Detta gäller även om du bokat tiden innan årsskiftet, understryker polisen.

Har fått effekt

Prissänkningen för nationellt id-kort bedöms ha fått önskad effekt.

Antalet ansökningar om nationellt id-kort har ökat påtagligt och därmed har trycket på pass minskat, uppger polisen.

– Den tillfälligt sänkta ansökningsavgiften har gett resultat och trycket för ansökan om pass har minskat. Därför har vi hemställt om att regeringen ska besluta att ansökningsavgiften ska återgå till 400 kronor, vilket de nu har gjort, säger Per Engström

Fakta - ansökningsavgift för pass och nationella id-kort

- Avgiften för ansökan om pass och nationella id-kort är avgiftsfinansierad och ansökningsavgiften bestäms av regeringen.

- Avgiftsfinansiering innebär att kostnaden för ansökning, hantering och tillverkning m.m. ska täckas av ansökningsavgiften.

Nationellt id-kort

Nationellt id-kort fungerar lika bra som pass i alla EU- och Schengen-länder. 

Länder som ingår i EU och Schengen:

- Belgien

- Bulgarien

-  Cypern (Ej norra delen)

- Danmark

- Estland

- Finland

- Frankrike

- Grekland

- Irland

- Island

- Italien

- Kroatien

- Lettland

- Liechtenstein

- Litauen

- Luxemburg

- Malta

- Nederländerna

- Norge

- Polen

- Portugal

- Rumänien

- Slovakien

- Slovenien

- Spanien

- Schweiz

- Sverige

- Tjeckien

- Tyskland

-Ungern

- Österrike

Foto: Polismyndigheten

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen