Kraftig förändring för a-kassan

2025 04 28

Antalet personer som får ersättning från a-kassan har ökat markant.

Under tredje kvartalet 2024 fick 150 000 personer ersättning. Det är en ökning med 34 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Det visar statistik som har sammanställts av service- och intresseorganisationen Sveriges a-kassor.

– Vi kan konstatera att arbetslösheten är den högsta på tio år, undantaget pandemin. I tider av hög arbetslöshet är det extra viktigt att vara medlem i a-kassan för att vara trygg i arbetslivet.

Det säger Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor, i en kommentar till statistiken.

Hela landet

Trenden syns i hela landet.

Antalet personer som får ersättning av a-kassan ökar samtliga delar av Sverige. På länsnivå ses den största ökningen i Västerbotten (42 procent) samt Halland och Västra Götaland (40 procent vardera).

– Att arbetslösheten är hög märks på antalet personer som fått arbetslöshetsersättning. Det blir också tydligt vilken viktig funktion som a-kassan har som både trygghets- och omställningsförsäkring, säger Tomas Eriksson.

Värre under pandemin

Trots att utbetalningarna ökar har de inte kommit upp i rekordnivåerna som rådde under pandemiåren.

Här är en sammanställning över antalet personer som fått ersättning från a-kassan tredje kvartalet 2024 jämfört med 2023:

Län

2023

2024

Ökning i procent

Blekinge

1 553

1 977

27%

Dalarna

2 362

2 828

20%

Gotland

376

493

31%

Gävleborg

3 344

4 326

29%

Halland

3 091

4 316

40%

Jämtland

1 131

1 333

18%

Jönköpings län

3 121

4 325

39%

Kalmar län

2 091

2 780

33%

Kronoberg

1 890

2 235

18%

Norrbotten

1 783

2 029

14%

Skåne

20 023

26 547

33%

Stockholms län

30 145

40 426

34%

Södermanland

3 177

4 329

36%

Uppsala län

3 439

4 587

33%

Värmland

2 483

3 290

33%

Västerbotten

1 536

2 176

42%

Västernorrland

2 192

2 740

25%

Västmanland

2 899

4 031

39%

Västra Götaland

17 312

24 305

40%

Örebro län

3 199

4 093

28%

Östergötland

4 532

5 942

31%

Riket

111 679

149 108

34%

Källa: Sveriges a-kassor

Foto: Tuisku2022

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen