Kraftig brand i skola – brandmän till sjukhus

2023 11 04

En storbrand rasar i en folkskola.

Det är i Stockholmsområdet som en kraftig brand brutit ut i en folkskola.

Närmare bestämt är det på Beatrice gamla folkskola i Trångsund söder om huvudstaden som det brinner ordentligt.

Räddningstjänsten är på plats för att bekämpa branden och uppemot 25 brandmän arbetar med situationen.

Det rapporterar Expressen.

Två skadade

Det brinner för fullt och polisen har upprättat en utredning om grov mordbrand då man misstänker att den kan vara anlagd.

Två av brandmännen som arbetat på platsen har skadats och förts till sjukhus med ambulans.

Det ska handla om nack-och handskador, och det är oklart hur allvarligt skadeläget är.

“Kommer brinna ner”

Det ska i nuläget inte finnas någon risk för att branden sprids, och byggnaden kommer att brinna ner under räddningstjänstens bevakning.

– Byggnaden kommer att brinna ner, säger räddningstjänstens vakthavande befäl Anders Sessler till tidningen.

Polisen kommer nu att genomföra en utredning för att ta reda på exakt vad det är som föranlett branden.

Hektisk natt

Det har varit en hektisk natt för polisen i huvudstadsområdet.

Man arbetar för närvarande med en situation i Södertälje med anledning av ett misstänkt farligt föremål, där även nationella bombskyddet kallats in.

– Polis kallas till ett radhus i Södertälje med anledning av ett misstänkt farligt föremål, framhåller polisen via sin webbsida.

– Fastigheten är avspärrad och det misstänkt farliga föremålet ska undersökas av nationella bombskyddet innan polisens kriminaltekniker kan arbeta på platsen.

Slagen i kinden

Samtidigt har man arbetat med ett rån i Järfälla där en person fått motta våld mot huvudet.

– I Jakobsberg har en man blivit rånad på personlig tillhörighet och pengar. I samband med rånet har mannen blivit slagen med en sten i kinden, ingen ambulans behövdes. Polis har sökt efter gärningsmän, ingen är i nuläget gripen. En förundersökning om rån är inledd.

Arkivfoto: Storstockholms Brandförsvar

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen