Köttskandal i svensk matbutik

2024 03 19

En matbutik i Småland har hamnat i blåsväder efter en rad obehagliga upptäckter.

Den aktuella livsmedelsaffären hade redan tidigare haft besök av myndigheterna med anledning av att livsmedelshanteringen behövde inspekteras.

Låg på golvet

I samband med att livsmedelsinspektören kom tillbaka för att följa upp den tidigare kontrollen upptäcktes istället en rad nya besvärliga omständigheter.

Det rapporterar P4 Kalmar.

– Oförpackat kött låg på golvet i kylrummet, uppger radiokanalen.

Diskade inte knivarna

Butiken i fråga ligger i Nybro kommun, drygt tre mil väster om Kalmar.

Exakt vilken butik det handlar om, eller om den tillhör någon av de större kedjorna, framgår inte i de uppgifter som kommit ut i medierna.

Men klart är att den utpekade butiken har fått en lång lista med anmärkningar som måste åtgärdas å det snaraste för att konsumenterna ska kunna lita på köttet som säljs i affären.

– Sju nya punkter på saker som måste åtgärdas, konstaterar radion.

Det handlar bland annat om följande anmärkningar:

- Smutsigt i lokalerna

- Knivar och diskredskap som inte rengjorts

- Personal har inte bytt byxor när man jobbat i köttavdelningen

Kommunen låg bakom

Livsmedelskontrollen genomfördes av Nybro kommun.

– Kontrollerna kan både vara planerade och händelsestyrda exempelvis efter ett klagomål eller för uppföljning av avvikelser, informerar kommunen.

Hur ofta en verksamhet kontrolleras är kopplat till vilken risk som förknippas med verksamheten. Och det kan bli dyrt för en matbutik som får anmärkningar.

– Om miljö- och byggnämnden under en kontroll upptäcker att en livsmedelsverksamhet har avvikelser som måste åtgärdas, måste verksamheten betala timavgift för en uppföljande kontroll. 

Företagaren ansvarig

Det är inte känt om den ursprungliga inspektionen var en del av en rutin eller om den gjordes efter klagomål.

– Det är du som företagare som ansvarar för att den mat du tillverkar, serverar och säljer är säker och att konsumenten inte blir lurad eller vilseledd, understryker Nybro kommun.

Foto: K. Mackie

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 21

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen