Köttätande mask upptäckt i Sverige – här finns den

2024 11 12

En ny invasiv art har upptäckts i Sverige.

Det rör sig om den köttändande plattmasken Obama.

Den invasiva arten har upptäckts i Malmö i samband med en inventering av främmande sniglar och snäckor i en offentlig plantering.

Upptäckten väcker stor oro hos Länsstyrelsen i Skåne.

– Det här är en art som är potentiellt mycket skadlig, säger Cajza Eriksson, samordnare för arbetet mot invasiva arter i Skåne.

Eriksson uppmanar alla som sett masken att rapportera det till länsstyrelsen.

Stor spridning

Vid en uppföljande undersökning på måndagskvällen hittades ytterligare ett trettiotal plattmaskar av samma art.

Mycket tyder på att maskarna spridits till Sverige via en tysk leverantör.

– Plattmaskarna fanns nästan uteslutande i krukor från samma tyska leverantör. Tyvärr var det olika växter med olika leveransdatum vilket tyder på att plattmasken är väl spridd hos den tyska leverantören. Det är dessutom en stor leverantör som levererar till fler plantskolor, säger Cajza Eriksson.

Det är oklart hur utbredd spridningen är.

– Arten blir svår att bekämpa om den har fått stor spridning. Därför är det väldigt angeläget att alla som ser plattmasken detta till oss. Vi har tagit kontakt med Naturvårdsverket för att diskutera om hur vi går vidare.

Köttätare

Plattmasken Obama är ett rovdjur som lever på maskar, sniglar, snäckor och andra plattmaskar. Den kan bli 5-8 centimeter lång.

Cajza Eriksson befarar att den invasiva arten kan få förödande konsekvenser för ekosystemet.

– Arten är så pass nyupptäckt att det saknas studier på vilken skada den kan göra. Men vi är oroliga, andra rovlevande plattmaskar har visat sig ha stora negativa konsekvenser. Obama nungara äter maskar och sniglar och utgör ett hot mot exempelvis daggmaskar, som är viktiga för ekosystemet för att bryta ned växtdelar och skapa ny jord.

Så rapporterar du till länsstyrelsen

Länsstyrelsen uppmanar alla som sett masken att vidta följande åtgärder:

- Rapportera till [email protected]

- Skicka med bild och kontaktuppgifter så experterna kan kontrollera att det är rätt art och kartlägga var den hittats.

Foto: Jonas Roth

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen