Kontantlarm i Sverige – flera problem

2023 12 02

Hallands länsstyrelse larmar nu om att det blir allt svårare att klara sig med kontanter.

Det råder fortsatt stor debatt i Sverige angående de olika betalningssätten.

Vissa menar att vi borde anpassa samhället mer ut efter digitala betalmetoder, medan andra menar att det är viktigt att värna om kontanternas roll.

Nu slår länsstyrelsen i Halland larm om att det blir allt svårare att överhuvudtaget klara sig med kontanter.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Flera problem

Det är i en årlig rapport som länsstyrelsen lyfter fram situationen.

Uttagningsautomater tas bort, eller placeras i gallerior med begränsade öppettider.

Samtidigt lyfter man fram Falkenberg som ett exempel, där ingen bank längre hanterar fysiska pengar.

“Det skapar problem”

I rapporten nämner man att den som inte har tillgång till digitala betaltjänster som Swish och BankID kommer att få det svårt.

– Utvecklingen mot en mer digital betalningsmarknad skapar problem för personer som av olika skäl inte har möjlighet att använda digitala betalningssätt. För att kunna göra en betalning via Swish krävs det tillgång till ett betalkonto och BankID, vilket många inte har idag, framhåller länsstyrelsen Halland.

Vardagen blir svårare

Ingvor Johansson, som leder bevakningen av grundläggande betaltjänster i länet, är orolig.

– Personer som inte har tillgång till dessa tjänster får svårare att hantera sin vardag. Det kan handla om att man får svårt att göra en räkningsbetalning, viktiga inköp, resa kollektivt eller betala för parkering. säger hon.

Även i Sundsvall

Hon fortsätter med att förklara att vissa grupper lätt kan hamna i utanförskap på grund av den rådande situationen.

– De som inte vill eller kan använda digitala betalningar, kanske för att de är rädda och ovana vid tekniken, har dålig uppkoppling eller har olika funktionsnedsättningar som försämrad syn och motorik, menar hon.

– De hamnar i ett utanförskap och förlorar delaktighet i samhället.

Foto: Riksbanken

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen