Konsumentverket agerar mot Tele2 – stort missnöje bland kunder

2024 07 21

Efter mängder av anmälningar vidtar Konsumentverket åtgärder mot Tele2.

Ett stort antal kunder är missnöjda med Tele2 och med dess varumärke Comviq.

Nu kommer företagen att granskas av Konsumentverket.

Detta efter att det inkommit hela 229 anmälningar mot bolagen, rapporterar Aftonbladet.

Överdebitering och dålig kundtjänst

Anmälningarna gäller en rad olika brister hos Tele 2 och Comviq.

Kunder har bland annat anmält att de blivit överdebiterade och att bredband har sagts upp utan förvarning, enligt tidningen.

Andra anmälningar till Konsumentverket gäller exempelvis vilseledande marknadsföring samt bristande kundtjänst.

Känner sig hjälplös

En villaägare berättar att han beställt bredband från Tele2 med det avtalade priset 500 kronor per månad, men sedan tvingades betala 400 kronor för mycket varje månad.

Därefter sade bolaget upp bredbandet på eget initiativ, och när kunden krävde pengar tillbaka för överdebiteringen så ville bolaget bara betala tillbaka en mindre summa.

– Det känns fruktansvärt, jag känner mig hjälplös. Det finns ingen gråzon här. De har sålt en tjänst till mig som inte existerar, säger kunden till tidningen.

En rad brister

Konsumentverket menar att det finns en rad brister hos Tele2 och Comviq, inte minst när det gäller kundtjänsten.

Från Tele2:s och Comviqs sida så säger man att man beklagar kritiken och gör sitt bästa för att förbättra bland annat kundtjänsten. Man är också medvetna om Konsumentverkets granskning.

– Vi tar naturligtvis detta på största allvar och vi håller nu på att analysera deras frågor för att kunna inkomma med svar och naturligtvis även rätta till eventuella felaktigheter, kommenterar Fredrik Hallstan, kommunikatör på Tele2, till tidningen.

Flera telekombolag har kritiserats

Flera telekombolag har även tidigare fått hård kritik från Konsumentverket.

2023 gjorde Konsumentverket en granskning av flera ledande telekombolag, rapporterade DN.

I granskningen konstaterade man att just kundtjänsten hade allvarliga brister hos flera bolag.

Nästan varannan anmälan om dålig kundtjänst gäller telekombolag, konstaterade Konsumentverket då.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till tidningen.

Foto: Tele2Sverige

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen