Konsumentverket agerar mot Tele2 – stort missnöje bland kunder

2024 07 21

Efter mängder av anmälningar vidtar Konsumentverket åtgärder mot Tele2.

Ett stort antal kunder är missnöjda med Tele2 och med dess varumärke Comviq.

Nu kommer företagen att granskas av Konsumentverket.

Detta efter att det inkommit hela 229 anmälningar mot bolagen, rapporterar Aftonbladet.

Överdebitering och dålig kundtjänst

Anmälningarna gäller en rad olika brister hos Tele 2 och Comviq.

Kunder har bland annat anmält att de blivit överdebiterade och att bredband har sagts upp utan förvarning, enligt tidningen.

Andra anmälningar till Konsumentverket gäller exempelvis vilseledande marknadsföring samt bristande kundtjänst.

Känner sig hjälplös

En villaägare berättar att han beställt bredband från Tele2 med det avtalade priset 500 kronor per månad, men sedan tvingades betala 400 kronor för mycket varje månad.

Därefter sade bolaget upp bredbandet på eget initiativ, och när kunden krävde pengar tillbaka för överdebiteringen så ville bolaget bara betala tillbaka en mindre summa.

– Det känns fruktansvärt, jag känner mig hjälplös. Det finns ingen gråzon här. De har sålt en tjänst till mig som inte existerar, säger kunden till tidningen.

En rad brister

Konsumentverket menar att det finns en rad brister hos Tele2 och Comviq, inte minst när det gäller kundtjänsten.

Från Tele2:s och Comviqs sida så säger man att man beklagar kritiken och gör sitt bästa för att förbättra bland annat kundtjänsten. Man är också medvetna om Konsumentverkets granskning.

– Vi tar naturligtvis detta på största allvar och vi håller nu på att analysera deras frågor för att kunna inkomma med svar och naturligtvis även rätta till eventuella felaktigheter, kommenterar Fredrik Hallstan, kommunikatör på Tele2, till tidningen.

Flera telekombolag har kritiserats

Flera telekombolag har även tidigare fått hård kritik från Konsumentverket.

2023 gjorde Konsumentverket en granskning av flera ledande telekombolag, rapporterade DN.

I granskningen konstaterade man att just kundtjänsten hade allvarliga brister hos flera bolag.

Nästan varannan anmälan om dålig kundtjänst gäller telekombolag, konstaterade Konsumentverket då.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till tidningen.

Foto: Tele2Sverige

Text: Redaktionen


5dec2025

Kraftig storm på väg mot Sverige – kan slå till på måndag

2025 12 05

En kraftig storm rör sig i riktning mot Sverige och kan slå till efter helgen.

Efter en tid med växlande temperaturer och snöfall i stora delar av Sverige kan nu ett stormväder vara på väg.

– Prognoserna indikerar att lågtrycket kommer att vara över de brittiska öarna på söndag. Härifrån rör den sig mot Danmark med kraftigt regn och tilltagande vindar, rapporterar danska TV2, med hänvisning till den europeiska väderprognoser från ECMWF.

Kan nå Sverige på måndag

Efter att ovädret har passerat Danmark väntas det slå mot södra Sverige under måndagen och framåt.

– Söndag kväll och natten mot måndag rör sig nästa lågtryck med regn in västerifrån över Götaland och Svealand. Då blir det även blåsigt vid Västkusten, uppger SMHI.

Prognosen är osäker

Det är ännu osäkert hur kraftigt ovädret blir, då lågtrycket just nu håller på att byggas upp.

– Måndagens väder ser blött och blåsigt ut. De senaste prognoserna har visat detta, säger meteorologen Lone Seir på danska TV2.

– Tidpunkten för regnet och vindens styrka är fortfarande osäkra.

Den danska kanalen går också ut med en varning gällande havet mellan Sverige och Danmark.

– Storm eller inte, måndagens starka vindar kan utgöra utmaningar för färjorna, det kan finnas restriktioner på broarna och lösa föremål kan flyga omkring, uppger kanalen.

LÄS MER: Ebba Busch: "Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Namngivna stormar

De flesta stormar blir inte ihågkomna någon längre tid.

– Men det finns också stormar som drabbat hela landsdelar svårt och som är ihågkomna efter mer än hundra år, uppger SMHI.

Men många stormar som drabbar de nordiska länderna blir ändå namngivna.

– Stormarna har oftast namngetts av SMHI eller våra nordiska granninstitut, men i vissa fall av någon annan europeisk vädertjänst, framhåller väderinstitutet.

– På senare år har även andra typer av oväder börjat namnges som till exempel oväder med extremregn. Det mest kända exemplet för vår del är nog ovädret Hans i augusti 2023.

LÄS MER: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked

Foto: Torsten Dederichs

Text: Redaktionen


4dec025

Skatteverket går ut med uppmaning – viktigt att kontrollera

2025 12 05

Skatteverket uppmanar alla svenskar till extra vaksamhet.

Anledningen är en stor ökning av bluffmejl som landar i inkorgen hos folk.

I den nya bluffvågen står Skatteverket som avsändare, vilket inte stämmer.

I bluffmejlen uppmanas mottagen att verifiera sina bankuppgifter för att Skatteverket ska kunna göra en utbetalning av skatteåterbäring, rapporterar TV4.

– Vår rekommendation är att du raderar mejlet eller meddelandet, uppger Skatteverket.

Lämna inga uppgifter

Skatteverket framhåller att myndigheten aldrig frågar efter den typen av uppgifter på mejl.

– Om det står att du ska lämna ifrån dig uppgifter om bankkontonummer eller kreditkortsnummer ska du inte göra det, framhåller myndigheten.

– Skatteverket efterfrågar aldrig dina kontouppgifter i mejl eller sms. Det gör vi endast via våra e-tjänster som du loggar in på med din e-legitimation.

”Var extra vaksam”

Det är alltid bra att vara vaksam när man får mejl, även om avsändaren framstår som känd, för att inte blir lurad av bedragare.

Det finns några saker som Skatteverket uppmanar alla att kontrollera om man får ett mejl från myndigheten.

– Bluffmeddelanden via mejl och sms kan vara svåra att skilja från riktiga meddelanden. Några saker som du kan vara extra vaksam på är om språket i meddelandet inte är korrekt, att webbadresserna inte leder till Skatteverkets webbplats eller att svenska och engelska blandas i meddelandet, uppmanar Skatteverket.

LÄS MER: UPPGIFTER: Stora pengar till svenska folket – norsk modell föreslås 

Senast i våras

Bedragare som använder Skatteverkets namn för att lura människor är särskilt vanligt i samband med deklarations- och skatteåterbäringstider.

Senast i våras gick en våg av bluffmeddelande ut till svenska folket.

– De anpassar sig hela tiden efter hur vi lever våra liv, säger Internetstiftelsens folkbildningsansvarige Björn Appelgren, till TV4.

– Många är oroliga för att göra fel och klicka på en länk eller fil som påstås gälla deklarationen. Bedragarna vet också att folk stressar över tider och återbetalningar.

LÄS OCKSÅ: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad”

Foto: Magnus D Skatteverket

Text: Redaktionen