Konsumentverket agerar mot Tele2 – stort missnöje bland kunder

2024 07 21

Efter mängder av anmälningar vidtar Konsumentverket åtgärder mot Tele2.

Ett stort antal kunder är missnöjda med Tele2 och med dess varumärke Comviq.

Nu kommer företagen att granskas av Konsumentverket.

Detta efter att det inkommit hela 229 anmälningar mot bolagen, rapporterar Aftonbladet.

Överdebitering och dålig kundtjänst

Anmälningarna gäller en rad olika brister hos Tele 2 och Comviq.

Kunder har bland annat anmält att de blivit överdebiterade och att bredband har sagts upp utan förvarning, enligt tidningen.

Andra anmälningar till Konsumentverket gäller exempelvis vilseledande marknadsföring samt bristande kundtjänst.

Känner sig hjälplös

En villaägare berättar att han beställt bredband från Tele2 med det avtalade priset 500 kronor per månad, men sedan tvingades betala 400 kronor för mycket varje månad.

Därefter sade bolaget upp bredbandet på eget initiativ, och när kunden krävde pengar tillbaka för överdebiteringen så ville bolaget bara betala tillbaka en mindre summa.

– Det känns fruktansvärt, jag känner mig hjälplös. Det finns ingen gråzon här. De har sålt en tjänst till mig som inte existerar, säger kunden till tidningen.

En rad brister

Konsumentverket menar att det finns en rad brister hos Tele2 och Comviq, inte minst när det gäller kundtjänsten.

Från Tele2:s och Comviqs sida så säger man att man beklagar kritiken och gör sitt bästa för att förbättra bland annat kundtjänsten. Man är också medvetna om Konsumentverkets granskning.

– Vi tar naturligtvis detta på största allvar och vi håller nu på att analysera deras frågor för att kunna inkomma med svar och naturligtvis även rätta till eventuella felaktigheter, kommenterar Fredrik Hallstan, kommunikatör på Tele2, till tidningen.

Flera telekombolag har kritiserats

Flera telekombolag har även tidigare fått hård kritik från Konsumentverket.

2023 gjorde Konsumentverket en granskning av flera ledande telekombolag, rapporterade DN.

I granskningen konstaterade man att just kundtjänsten hade allvarliga brister hos flera bolag.

Nästan varannan anmälan om dålig kundtjänst gäller telekombolag, konstaterade Konsumentverket då.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till tidningen.

Foto: Tele2Sverige

Text: Redaktionen


JUST NU: Kraftigt busväder på väg in över Sverige

2025 09 09

Ett större oväder drar in över Sverige i veckan.

Det har redan fallit stora mängder regn i norra delarna av landet.

Nu är ännu mer på väg.

– Under onsdag kväll och natt till torsdag närmar sig ett lågtryck från Tyskland och Polen och regn eller skurar tar sig in söderifrån, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg i en prognos på tisdagen.

– På torsdag tar sig själva lågtrycket in över landet och det blir fortsatt tidvis regn eller skurar. Det kan komma rätt stora regnmängder, framförallt i södra Norrlands kustlandskap där det kan bli en extra förstärkning av vinden.

Kan falla 50 millimeter

SMHI:s prognos för stöd även av fler vädertjänster.

SVT Väder beskriver ovädret som “omfattande och delvis kraftigt” och flaggar för 50 millimeter regn under natten till fredagen. 

Värst väntas det bli vid södra och mellersta Norrlandskusten som redan är svårt drabbade av översvämningar och vägar som rasat.

– Vattnet har ingenstans att ta vägen och gör att det kan bli risk för nya ras och nya problem, säger Pererik Åberg, meteorolog på SVT, till den egna kanalen.

"Alla resurser sätts in"

Regnet förra veckan fick stora konsekvenser i Västernorrland. Förutom att vägar spolades bort spårade två tåg dessutom ur.

– Ett visst orosmoln finns fortfarande kvar och det är ett regnområde som ska komma på torsdag, säger Henrik Sundquist, Trafikverkets enhetschef för underhåll, enligt TV4.

Regeringen har agerat till följd av ovädret.

– Alla tillgängliga resurser sätts nu in  i regionen, det hämtas också resurs från andra delar av Sverige för att återställa infrastrukturen så snabbt som möjligt, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till samma kanal.

Fortsätter regna

Enligt SMHI är det dock sannolikt inte slutregnat på torsdag.

Under fredagen rör sig det mer sammanhängande regnet norrut över Norrland. I övriga landet håller det skurbetonade vädret i sig. I början på nästa vecka kan ännu ett omfattande lågtryck med regn, skurar och blåst ta sig in över Sverige och sedan styra vädret ett par dagar framåt, förklarar Caroline Vahlberg.

LÄS OCKSÅ: ”Kan spara 22 000 kronor” – Lidl går på offensiven

Foto:

Text: Redaktionen


Populär bilfunktion kan förbjudas

2025 09 09

En uppskattad bildetalj med futuristisk design kan snart vara ett minne blott.

Infällbara eller helt dolda dörrhandtag har under flera år marknadsförts som aerodynamiska och stilrena, särskilt på elbilar och premiumbilar.

Men nu förbereder kinesiska myndigheter nya regler som kan förbjuda helt infällbara dörrhandtag.

– Halvinfällbara handtag och traditionella handtag kommer fortfarande vara tillåtna, men de måste ha mekanisk redundans och garanterad funktion i nödsituationer, säger en talesperson från Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT), rapporterar Carz.

Fördelar omdebatteras

Infällbara handtag är vanliga på moderna elbilar eftersom de ger ett modernt och stilrent utseende och sägs förbättra aerodynamiken.

Trots den marknadsförda effektiviteten är fördelarna marginella.

Forskare visar att vinsten är minimal – det sparar bara omkring 0,6 kWh per 100 kilometer samtidigt som det lägger till 7-8 kilo extra vikt på bilen.

Om Kina inför ett förbud mot helt infällbara handtag kan det få globala konsekvenser.

Många biltillverkare anpassar sina modeller efter kinesiska regler, vilket kan göra att denna typ av handtag blir ovanliga även på andra marknader.

Om förbudet godkänns träder det i kraft i juli 2027, vilket innebär att inga nya bilar som säljs i Kina efter det datumet får ha helt dolda dörrhandtag.

Säkerhetsrisker till grund

Vad som ligger till grund för förslaget är de säkerhetsrisker handtagen utger.

Försäkringsdata och kraschtester visar att elektroniska handtag ofta fryser, kortsluts eller fastnar vid olyckor, vilket gör att räddningspersonal kan få svårt att öppna dörrarna.

Enligt China Insurance Automotive Safety Index hade elektroniska handtag endast en framgångsgrad på 67 procent vid sidokrockar, jämfört med 98 procent för mekaniska handtag vid utförda krocktester under 2024.

Industrin reagerar

Flera tillverkare har redan valt att undvika helt infällbara lösningar. Volkswagen satsar på halvinfällbara handtag, medan Audi har byggt in nöddraglinor i sina modeller.

GWMs grundare Wei Jianjun har öppet kritiserat funktionen.

– Den är tung, osäker och helt poänglös ur en aerodynamisk synvinkel, säger han till Carz.

Foto: F Elias

Text: Redaktionen