BEKRÄFTAT: Konkursdrabbad kedja gör comeback

2024 02 07

En svensk butikskedja, som i slutet av januari slog igen sina 35 butiker, återuppstår i ny tappning.

Det handlar om Teknikmagasinet som för drygt tio dagar sedan meddelade att man tvingas slå igen dörrarna för gott på grund av konkurs.

– Vi har gjort försäljningsförsök på hela verksamheten, men inte fått något bra bud, sa konkursförvaltaren Karl Björlin till Handelsnytt.

Nu har det dock skett en stor vändning.

Teknikmagasinet gör ”comeback”.

Det meddelar PhoneLife AB, som driver mobiltillbehörsbutiken PhoneLife.

Företaget har förvärvat varumärket Teknikmagasinet och har nu återstartat hemsidan teknikmagasinet.se.

”Tvungna att agera”

– När vi på PhoneLife fick klart för oss att Teknikmagasinet återigen stod vid ruinens brant kände vi oss tvungna att agera, säger Julius Jansson Sleth, vd på PhoneLife.

Han tillägger att Teknikmagasinets verksamhet kommer att förändras under PhoneLife. De nedstängda butikerna kommer inte att återöppna.

– Vi kommer uteslutande att fokusera på e-handel då vi anser att det ligger i varumärkets natur att vara teknik-fokuserat och framåtlutat. Friheten att kunna handla när och var man vill och sedan snabbt och smidigt få det levererat hem är svårslagen.

Nygammal logotyp

Hädanefter kommer Teknikmagasinet att återgå till den äldre logotypen med sloganen ”meningen med livet”.

– Vi har sedan barnsben starka känslor kopplat till varumärket och tar oss an uppgiften att förvalta det vidare med stor ödmjukhet.

–  För oss var det en självklarhet att återstarta e-handeln med den traditionella logotypen och under sloganen ”meningen med livet”, säger Julius Jansson Sleth. 

Från mobiler till skönhetsprodukter

I Teknikmagasinets butiker har kunder kunnat hitta allt från varor med koppling till mobiltelefoner och datorer till klädesplagg och skönhetsprodukter.

Kedjan grundades 1989.

Den första butiken öppnade i Skärholmen Centrum i Stockholm.

Foto: V. Forgacs

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen