BEKRÄFTAT: Konkursdrabbad kedja gör comeback
2024 02 07
En svensk butikskedja, som i slutet av januari slog igen sina 35 butiker, återuppstår i ny tappning.
Det handlar om Teknikmagasinet som för drygt tio dagar sedan meddelade att man tvingas slå igen dörrarna för gott på grund av konkurs.
– Vi har gjort försäljningsförsök på hela verksamheten, men inte fått något bra bud, sa konkursförvaltaren Karl Björlin till Handelsnytt.
Nu har det dock skett en stor vändning.
Teknikmagasinet gör ”comeback”.
Det meddelar PhoneLife AB, som driver mobiltillbehörsbutiken PhoneLife.
Företaget har förvärvat varumärket Teknikmagasinet och har nu återstartat hemsidan teknikmagasinet.se.
”Tvungna att agera”
– När vi på PhoneLife fick klart för oss att Teknikmagasinet återigen stod vid ruinens brant kände vi oss tvungna att agera, säger Julius Jansson Sleth, vd på PhoneLife.
Han tillägger att Teknikmagasinets verksamhet kommer att förändras under PhoneLife. De nedstängda butikerna kommer inte att återöppna.
– Vi kommer uteslutande att fokusera på e-handel då vi anser att det ligger i varumärkets natur att vara teknik-fokuserat och framåtlutat. Friheten att kunna handla när och var man vill och sedan snabbt och smidigt få det levererat hem är svårslagen.
Nygammal logotyp
Hädanefter kommer Teknikmagasinet att återgå till den äldre logotypen med sloganen ”meningen med livet”.
– Vi har sedan barnsben starka känslor kopplat till varumärket och tar oss an uppgiften att förvalta det vidare med stor ödmjukhet.
– För oss var det en självklarhet att återstarta e-handeln med den traditionella logotypen och under sloganen ”meningen med livet”, säger Julius Jansson Sleth.
Från mobiler till skönhetsprodukter
I Teknikmagasinets butiker har kunder kunnat hitta allt från varor med koppling till mobiltelefoner och datorer till klädesplagg och skönhetsprodukter.
Kedjan grundades 1989.
Den första butiken öppnade i Skärholmen Centrum i Stockholm.
Foto: V. Forgacs
Text: Redaktionen