SVERIGE: Kommun får uppmärksamhet – över hela världen

2023 11 23

En svensk kommun får nu mycket stor internationell uppmärksamhet.

Under den senaste tiden har Luleå kommun satsat på en ny kampanj för att främja gemenskapen och trivseln.

Kampanjen, som går under namnet “Säg hej", gör att människor trivs och känner trygghet, menar kommunen.

Nu får satsningen stor internationell uppmärksamhet.

Det rapporterar Expressen.

“Vill inspirera”

Kommunen framhåller att kampanjens syfte är att öka tilliten, och pekar på forskning som visar att “det kan bidra till sociala band och har en positiv påverkan på hälsa, trygghet och välbefinnande”.

– Vi vill inspirera till ett vänligt och nära Luleå, som bygger det sociala kittet. Det gör att vi kan fortsätta vara en trygg och trivsam plats för oss som bor här och som attraherar nya att flytta hit, säger Anna Lindh Wikblad, kommundirektör på Luleå kommun.

Kan göra skillnad

Man förklarar vidare att det kan vara hälsofrämjande att bo på en plats med högt socialt kapital

– Forskning visar att tunna band, det vill säga de ytliga relationerna mellan människor, är viktigare än man tror. De små vardagliga kontakterna i samhället har minskat och ersatts av tekniska lösningar, framhåller Luleå kommun.

“Hade inte räknat med det”

Nu får kampanjen stor internationell uppmärksamhet, och medier från bland annat Kanada, Storbritannien, Frankrike och Tyskland har riktat strålkastaren mot satsningen.

– Det är en liten lokal kampanj, vi hade inte räknat med att den skulle få uppmärksamhet utanför stan, säger kommunens samhällsstrateg Åsa Koski till Expressen.

Varit på besök

Den ledande brittiska tidningen The Guardian har varit på besök för att berätta för sina läsare om kampanjen.

– Luleåborna välkomnar en ny kampanj som uppmuntrar dem att säga hej till varandra under de mörka vintermånaderna, skriver The Guardian.

– Myndigheterna i Luleå har startat en kampanj för att lätta på den sociala isoleringen, om än bara en aning, genom att uppmuntra människor att hälsa på varandra.

Foto: P. Marco

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen