Kökaos i matbutiker – alla vill köpa samma sak

2023 08 11

Köerna har ringlat långa i flera svenska matbutiker under torsdagen.

Det råder närmast rusning in i livsmedelsaffärerna.

Folk har stått och väntat utanför butikerna och när de väl öppnade har kaos utbrutit.

Anledningen var förutsägbar – alla vill åt samma produkt.

Det är surströmming som är så eftertraktat att många kunder trängs och springer för att få tag i en burk, rapporterar Sveriges Radio.

– Det är en kund som slänger sig efter en kundkorg och kutar bort där surströmmingen står. Fem över åtta var leveransen slut, säger Clara Lindgren, som jobbar i en matbutik i Brunflo utanför Östersund, till radion.

Infört maxantal

Flera butiker har infört ett maxantal för hur många burkar man får lov att köpa.

– Begränsad mängd surströmming, står det på en affisch.

– Vi vill att det ska räcka till fler! Max 2 per kund.

I en annan butik, i Åre, kommer man behöva fylla på med en ny leverans efter att den som kom idag är på väg att ta slut.

– Vi får en laddning nästa vecka, jag skulle gissa att allt är slut i slutet av nästa vecka, säger en butiksägare till SR.

Råder brist

Anledningen till affärernas begränsningar är att det råder brist på surströmming.

Så var fallet redan förra året, och utvecklingen har inte förbättrats.

– Det har gått från att ha varit väldigt bra med strömming till väldigt dåligt. Tidigare fiskade vi mycket i Bottenhavet, men där finns det väldigt lite strömming kvar efter allt industrifiske, säger yrkesfiskaren Magnus Persson till Piteå-Tidningen.

Fel storlek

Framför allt består bristen i strömming som är i den storleken de måste vara för att gå att äta.

– Om man ska äta surströmming måste man först kapa av huvudet på fisken och då behöver strömmingen vara en viss storlek. Om det är en liten mager rackare blir det ingenting kvar att äta när man kapat huvudet, förklarar Magnus Persson.

"Ansträngt till det yttersta"

Jan Söderström, som driver ett surströmmingsföretag i Sundsvall, menar att man trots allt fiskat dubbelt så mycket strömming i år än förra året.

Men det beror inte på att det finns mer strömming.

– Vi har ansträngt oss till det yttersta. Man har inte lyckats lyssna på de experter som har varnat för att det kommer att kollapsa om det fortsätter så här, säger han till SR.

Arkivfoto: Jessica Gow Ica gruppen

Text: Redaktionen


Stort larm om vanlig router – många svenskar har den

2025 01 23

En av de mest populära routrarna på marknaden är föremål för stor oro.

Det är routrarna av märket TP-Link som under vintern dragit uppmärksamheten till sig.

Nyligen gick myndigheter i USA ut med att man överväger ett totalförbud mot produkterna, som även finns i mängder av svenskars hem.

Routrarna kallas till och med för ett “nationellt säkerhetsproblem” på grund av upprepade kopplingar till kinesiska cyberattacker, rapporterar ansedda Wall Street Journal.

Skäl till oro i Sverige

Specifikt befarar dessutom USA att TP-Link-routrarna – som är den mest sålda routern på Amazon – kommer att användas mot västerländska mål.

Av den anledningen finns det skäl till oro även här i Sverige och Europa och alla andra västländer där de populära produkterna säljs.

Det konstaterar säkerhetsföretaget CSIS medgrundare och it-säkerhetsexperten Peter Kruse från Danmark, där problemet också uppmärksammats de senaste veckorna.

– Med många produkter i den låga prisklassen är säkerheten inte särskilt högt prioriterad. Kort sagt, du får vad du betalar för, säger han till TV2.

Microsoft bekräftar

Techjätten Microsoft har redan bekräftat att en kinesisk hackerenhet har lanserat “separata cyberattacker” via tusentals routrar från TP-Link.

Viktigt i sammanhanget är dock att det kinesiska företaget inte själva anklagas för att hota cybersäkerheten – kritiken går ut på att de inte gör tillräckligt för att förebygga att andra hotar det.

– Det har konstaterats över tid att TP-Link är en produkt som innehåller många sårbarheter jämfört med andra produkter, och det finns en oro för att det kan resultera i en supply chain-attack, säger Peter Kruse och syftar på it-attacker mot organisationers eller företags leveranskedjor.

Uppmaningen till vanligt folk

Enligt experten finns det sannolikt en rädsla att den kinesiska regeringen ska kräva eller redan har krävt tillgång till TP-Links routrar.

Liknande oro låg bakom att flera länder 2019 började betrakta den kinesiska mobiljätten Huawei som ett säkerhetshot.

Larmet innebär dock inte att du per automatik behöver oroa dig för att bankuppgifter eller liknande ska hackas om du har en TP-Link-router i bostaden.

Däremot ska man fundera på vilken router man köper – för att undvika att bidra till exempelvis en större cyberattack mot kritisk infrastruktur.

Uppmaningen gäller även andra lågprisroutrar.

Vi ska vara försiktiga så att vi inte stirrar oss blinda på en produkt. Det finns många produkter i denna prisklass där säkerheten är dålig, säger Peter Kruse till TV2.

Foto: Pixabay

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen