Klassisk kedja öppnar ny butik – gick i konkurs med 46 butiker

2024 11 22

För två år sedan gick en av de mer klassiska klädkedjorna i Sverige i konkurs.

Den 25 oktober 2022 kom konkursbeskedet för Indiska, som då hade hade totalt 46 butiker i Sverige och Finland.

Ett hårt slag som många trodde innebar slutet för butikskedjan.

– Det är med stor frustration jag i dag har tvingats lämna in en konkursansökan. Jag har de senaste fem åren gett Indiska all min vakna tid och alla finansiella resurser jag har, framhöll Indiskas vd Karin Lindahl i ett uttalande då.

Öppnar nytt idag

Efter konkursen fick Indiska nya ägare och räddade merparten av butikerna i Sverige.

Men nu kommer den officiella comebacken i form av en ny butik med ett helt nytt koncept.

Idag slår Indiska upp portarna i Malmö för den nya satsningen.

Vi tror att våra kunder verkligen kommer att uppskatta att få se Indiska i ett nytt koncept som framhäver och lyfter vårt sortiment inom mode och heminredning, framhåller företaget i ett pressmeddelande.

"Unikt koncept"

Det nya konceptet ska enligt Indiska innebära en "unik shoppingupplevelse" med en "enklare sortimentsöverblick både inom mode & heminredning med förbättrade provrum bland mycket annat”.

Utöver den nya butiken i Malmö har man även planer för fler butiker i landet.

– Vi kommer att öppna ytterligare en butik i Stockholm i början av 2025, säger Kim Johansson, Head of Store Sales & Operations, Indiska 1901 AB, i en kommentar.

"Fräscht"

Butiken i fråga kommer att ligga i shoppingcentret Triangeln.

– Vi är mycket glada över att Indiska ska öppna hos oss i Triangeln. Det är ett fräscht koncept som vi tror kommer att uppskattas av vår målgrupp och komplettera utbudet som vi har i dagsläget, säger Robert Felczak, Centrumchef, Triangeln Malmö, i samma pressutskick.

Letat efter ersättare

När Indiska gick i konkurs var det två butiker i just Malmö som stängde igen.

Sedan dess har man försökt fylla tomrummet.

I Malmö är planen framåt att leta nya butikslägen för att säkerställa den fysiska närvaron, sade Eva Kaijser till Fastighetsvärlden i början av 2023, då hon nyligen tagit över företaget.

Foto: Väla centrum

Text: Redaktionen


JUST NU: USA hotar två Natoländer

2025 09 16

USA:s president Donald Trump har meddelat att han är beredd att införa ”massiva sanktioner” mot Ryssland om samtliga Natoländer inför lika hårda sanktioner och stoppar importen av rysk olja.

Nu ökar USA trycket på Ungern och Slovakien – de länder i försvarsalliansen som står för majoriteten av oljeimporten från Ryssland.

"Kommer få konsekvenser" 

Den republikanske senatorn Lindsey Graham hotar de centraleuropeiska länderna med ”konsekvenser” om de inte slutar att köpa rysk olja.

– Presidenten har helt rätt när han kräver att Europa ska sluta köpa rysk olja. När det gäller importen av rysk olja ligger ansvaret i praktiken nu hos Ungern och Slovakien, skriver Graham på X.

– Jag hoppas och förväntar mig att de snart kommer att gå med på vårt krav och hjälpa oss att få ett slut på detta blodbad. Om de inte gör det kommer det få konsekvenser, fortsätter senatorn, som är en nära allierad till president Trump. 

Graham specificerar inte vilka ”konsekvenser” länderna kan vänta sig.

Starka band till Ryssland

Trots den ryska invasionen av Ukraina har Ungern och Slovakien bibehållit sin starka relation med Ryssland. 

Länderna, som styrs av Kremvänliga regeringar, har upprepade gånger kritiserat och motsatt sig västvärldens sanktioner mot Ryssland.

Slovakien och Ungern är dessutom fortfarande starkt beroende av rysk olja och har nära samarbete med Ryssland i flera energifrågor.

Länderna är de enda inom EU som fortfarande importerar rysk olja via den stora oljeledningen Druzhba.

EU har förbjudit import av rysk olja. Men leveranser via Druzhba är undantagna från förbudet, vilket både Ungern och Slovakien utnyttjar.  

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

Foto: 

Text: Redaktionen


16 september 2025

Volvo återkallar bilmodeller – stor skaderisk

2025 09 16

Flera Volvobilar kallas tillbaka på grund av ett problem.

Volvo har upptäckt att en komponent i säkerhetsbältets uppdragningsmekanism kan vara felaktigt monterad.

Detta innebär att föraren eller passageraren inte hålls ordentligt på plats vid en krock, vilket ökar risken för skador, rapporterar ViBilägare.

Åtgärdas kostnadsfritt
Alla berörda bilar kommer att åtgärdas utan kostnad på verkstad.

Volvo uppger att bilägare kommer kontaktas direkt för att boka tid.

Totalt berörs 3 446 bilar globalt, varav 302 finns i Sverige.

– Knappt hälften av dessa har redan levererats till kund, säger Magnus Holst, presschef för Volvo Car Sverige, till ViBilägare.

LÄS MER: Kraftigt bakslag för Volvo

Modeller som berörs

I Sverige finns det över 1,3 miljoner registrerade Volvobilar. Det gör Volvo till det mest populära bilmärket bland svenskar,

Det motsvarar ungefär 21 % av alla personbilar i trafik i Sverige, vilket innebär att var femte bil på svenska vägar är en Volvo, enligt siffror från Zmarta.

De modeller som kan vara drabbade av felet är XC40, EX40, EC40, V60, V60 Cross Country, XC60, S90L, V90, V90 Cross Country och XC90 från modellår 2026.

Andra liknande fall

Det är inte första gången Volvo har återkallat bilar i år.

Under våren återkallade Volvo Cars 73 000 laddhybrider globalt, varav cirka 8 000 i Sverige, efter att man upptäckt en risk att batterierna kan kortsluta och börja brinna.

De drabbade modellerna då var S60, V60, S90, V90, XC60 och XC90 från årsmodellerna 2020 till 2022.

– Vi kommer att kontakta alla kunder med potentiellt berörda bilar och be dem boka tid hos sin återförsäljare utan dröjsmål för att få sina bilar besiktigade och uppdaterade på lämpligt sätt, sade Magnus Holst, PR-chef på Volvo Cars, till Börskollen.

Felet upptäcktes efter att en Volvoägare larmat om en så kallad termisk rusning, vilket ledde till en omfattande utredning som nu har avslutats.

För att minimera riskerna uppmanades ägare då att inte ladda sina fordon förrän bilen har kontrollerats.

LÄS MER:  Uppförande bland elbilsägare väcker raseri

Foto: I Kazlouskij

Text: Redaktionen