Kebab stoppas – ”kontakta sjukvården”

2024 10 18

Mängder av kebab återkallas med omedelbar verkan.

Det uppger företaget Meetab på fredagen.

Återkallelsen gäller Weekly kycklingkebab med batchnummer 20240815 och bäst före-datum i 20250815.

Risk för hälsan

Produkterna återkallas på grund av möjlig hälsorisk.

Plastbitar kan ha hamnat i flera förpackningar, enligt Meetab.

– Vi har mottagit information om att delar av förpackningsmaterial från tillverkningsprocessen av produkten kan ha hamnat i flera förpackningar med bäst före-datum i mars 2025. Källan till felet är känt och förändring i processen för att det inte skall uppstå igen pågår, framhåller företaget i ett uttalande.

– Som en extra försiktighetsåtgärd har företaget i överenskommelse att ta bort Weekly Kycklingkebab 500 gram från butikshyllorna medan utredningen pågår.

Uppmaning till konsumenter

Konsumenter som har köpt produkten uppmanas att ta kontakt med Meetab via mejl på [email protected] eller via telefonnumret 013-29 94 98.

Det går även bra att lämna tillbaka kebaben till butiken där den köptes.

– Uppvisa kvitto på produkten, från den 2 september och senare, på inköpsstället så får du ersättning för varan, förklarar Meetab.

”Kontakta sjukvården”

Meetab har än så länge inte nåtts av information om sjukdomsfall kopplade till konsumtion av kebaben.

Den som ätit produkten och mår dåligt uppmanas att kontakta sjukvården.

– Om du misstänker att du har konsumerat en felaktig produkt och inte mår bra, kontakta sjukvården för rådgivning. Vi har ingen kännedom om konsumenter som mått dåligt av att konsumera produkten, skriver företaget.

Foto: J. M. Soda

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Orban tvingas vika ner sig

2025 10 27

USA sätter nu ytterligare press på Ungerns premiärminister.

Det har varit ett par tuffa veckor för Viktor Orban.

Först ställdes toppmötet mellan Donald Trump och Vladimir Putin som skulle hållas i Budapest in.

Nu sätter USA ytterligare press på Ungern för att landet ska sluta köpa rysk olja, rapporterar Kyiv Independent.

Tvingas vika ner sig

Ungern har länge motsatt sig idén om att sluta köpa den ryska oljan.

Washington förväntar sig dock att Ungern ska ta fram en plan för hur de ska göra sig oberoende av rysk energiimport.

Det säger USA:s Nato-ambassadör Matt Whitaker.

– Ungern har, till skillnad från många av sina grannar, inte gjort upp några planer eller vidtagit några aktiva åtgärder, säger han.

Blivit ett problem

Viktor Orban och Donald Trump har i grunden en bra relation – men frågan om rysk olja har ställt till det.

USA har som bekant infört sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil – och uppmanar Europa att hitta andra källor till olja än Ryssland.

Enligt Whitaker kommer USA nu att arbeta för att hitta alternativa lösningar för Ungern.

Läs mer: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Ska till USA

Ungerns utrikesminister Péter Szijjártó framhåller att Orban och USA:s president Donald Trump kommer att träffas nästa vecka för att diskutera USA:s sanktioner mot rysk olja.

Budapest kommer inför det undersöka de "exakta juridiska och fysiska konsekvenser" av sanktionerna som Trump införde, rapporterar Ukrainska Pravda.

Långtgående motstånd

Sedan det fullskaliga kriget bröt ut i februari 2022 har Ungern vägrat ge upp den ryska oljan.

Viktor Orban har även varit emot flera åtgärder som EU har försökt rikta mot Ryssland för att sätta press på Kreml, däribland sanktioner.

Även Slovakien har kritiserats av liknande anledningar.

Läs mer: Putins nya taktik i kriget

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen