Kaos i SVT:s direktsändning

2025 02 02

Det blev kaos i SVT:s direktsändning på lördagskvällen.

På lördagen avgjordes den första deltävlingen av Melodifestivalen i Luleå.

Och dramatiken lät inte vänta på sig.

En av kameramännen ramlade och slogs blodig under sändningen – samtidigt som en artist försvann ur bild mitt under pågående nummer.

Blev kaos

Det var när artisten Meira Omar framträdde som det plötsligt blev kaos i SVT:s sändning.

Meira Omar hade börjat sjunga sin låt ”Hush hush” när kameramannen ramlade.

Det började snurra i tv-rutan, och samtidigt ledde incidenten till att tittarna missade delar av Meira Omars uppträdande, rapporterar Aftonbladet.

Kameramannen uppges ha tappat balansen vid två tillfällen och var enligt uppgift nära att ramla av scenen.

Har fått sjukvård

Trots att Meira Omars nummer påverkades av incidenten, fick hon inte möjlighet att göra om det, efter besked från Melodifestivalens projektledare.

Samtidigt kommer uppgifter om att kameramannen blödde och behövde sjukvård efter olyckshändelsen.

– Han har fått sjukvård bakom kulisserna och vilar upp nu, säger Melodifestivalens projektledare Anders Wistbacka, enligt Expressen.

Direkt efter händelsen ska kameramannen dock ha fortsatt med sitt jobb – med blödande huvud.

Melodifestivalens pressansvariga bekräftade i ett SMS till SVT att kameramannen kom igång och jobbade igen efter olyckan, och bekräftade samtidigt att Meira Omar inte skulle få göra om sitt nummer.

– Fotografen jobbar igen. Det blir inget omspel för Meira, uppger pressansvariga Sofia Fritze för kanalen.

Klagar på appen – och ljudet

Dramatik är ett vanligt inslag i samband med Melodifestivalen. I SVT:s chatt kan man också se att en del tittare har haft problem med appen, vilket är ett problem som har förekommit även tidigare år.

– Och som vanligt kraschar appen så att man inte kan rösta. Bra där SVT, skriver en frustrerad tittare i chatten.

Samtidigt klagar vissa också på att ljudet var dåligt i den första deltävlingen.

Nu är tävlingen i alla fall avklarad, och det blev artisten John Lundvik som tog den första finalplatsen med bidraget ”Voice of the silent”.

Den andra finalplatsen gick till Maja Ivarsson och hennes bidrag ”Kamikaze Life”.

Mello-firarna riskerar dock att gå miste om efterfesten. Den skulle ha hållits på Club Chroma i Luleå, men har ställts in av räddningstjänsten eftersom lokalen inte uppfyller villkoren, rapporterar NSD.

Foto: Melodifestivalen

Text: Redaktionen


JUST NU: 36 personer omhändertagna på Preem

2025 10 01

36 personer har omhändertagits på oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil.

Personerna har omhändertagits av polisen efter misstänkt människoexploatering.

– Vi genomför en arbetsplatsinspektion eftersom vi har fattat misstankar om att det förekommer illegal arbetskraft på arbetsplatsen, vilket också visar sig vara fallet, säger Mattias Eklöf, sektionschef vid gränspolisen i region Väst.

”Uppenbara säkerhetsrisker”

Anläggningen i Lysekil är ett av Preems två oljeraffinaderier i Sverige.  

Efter polisinsatsen har flera anmälningar upprättats. Det handlar om anmälningar om brott mot utlänningslagen mot ett flertal företag på arbetsplatsen. 

Polisen har också upptäckt brister i dokumentation i bland annat personalliggare.

– Det här är ett återkommande problem vi ser, där flera led av underentreprenörer leder till att man inte har koll på varifrån arbetskraften kommer eller om de har tillstånd att arbeta i Sverige. När man anlitar den här sortens företag kommer det inte bara med uppenbara säkerhetsrisker, utan även en överhängande risk att människor utnyttjas, säger Eklöf.

LÄS MER: Sveriges ambassad kallar till krismöte

Förundersökning inledd

Polisen har också inlett en förundersökning om människoexploatering. Detta eftersom myndigheten misstänker att flera arbetare har jobbat under uppenbart orimliga villkor.

– Den här insatsen är en del av den myndighetsgemensamma offensiv som polisen och andra myndigheter driver mot arbetslivskriminalitet. Vårt främsta mål är att komma åt de oseriösa aktörerna bakom som bedriver systematisk och utstuderad brottslighet på bekostnad av både samhället och individen, säger Mattias Eklöf.

LÄS OCKSÅ: Biltema sänker priser

Foto: Preem

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen