Känsligt krav-sms cirkulerar i Sverige

2024 01 30

Märkliga meddelande om att betala in mystiska skulder skickas runt till privatpersoner.

Larmet kommer direkt från branschföreningen Svensk Inkasso som nu går ut med en varning för att bedrägeriförsök görs i olika inkassobolags namn.

Mycket känsligt läge

Utskicken kommer i ett mycket känsligt läge när fler svenskar än någonsin är kraftigt skuldsatta – över 400 000 personer var registrerade hos Kronofogden vid årsskiftet.

Avsändarna tycks alltså utnyttja en svår situation som många svenskar har hamnat i.

– Meddelandena uppmanar mottagaren att ringa ett angivet nummer eller besöka en hemsida som verkar tillhöra inkassobolaget, framhåller Svensk Inkasso i ett pressmeddelande.

– Och i vissa fall att swisha in pengar för en påstådd skuld.

Men numret som står angivet i meddelandet går inte alls till det inkassobolag som omnämns i samma meddelande.

Och hemsidan man hänvisas till är inget annat än en kopia av originalet.

Både sms och e-post

Utskicken har gjorts via både sms och e-post till privatpersoner. Vem som ligger bakom de mystiska meddelandena är dock inte känt.

I instruktionerna uppmanas man även att ladda ned olika typer av appar. Det är också bedrägeri, enligt Svensk Inkasso, som meddelar att man enbart ska använda sig av inkassobolagets egna onlinetjänster.

– Om du har fått ett misstänkt meddelande och är osäker på om du faktiskt har en skuld, kontakta det aktuella inkassoboalget direkt genom deras officiella kanaler för att verifiera kravet, uppmanar branschföreningen.

Sex bolag drabbad

Enligt Svensk Inkasso är det, så vitt föreningen vet, sex stycken inkassobolag som hittills drabbats av att bedragarna använder sig av deras namn.

- Visma

- Alektum Group

- Gothia Inkasso

- Intrum

- Sergel

- Svea Inkasso

Uppmanar: gör tre saker

Föreningen uppmanar den som blir skrämd av de falska kraven att göra tre saker innan man hör av sig eller betalar in några pengar:

  1. Kontrollera inkassobolagets officiella kontaktuppgifter
  2. Swisha inte pengar utan att kontrollera mottagaren
  3. Använd inkassobolagets online-tjänster och ladda inte ned appar

Foto: J. Leupe

Text: Redaktionen


Ny kontroll införs på alla flygplatser i EU – många vill inte resa längre

2025 05 20

En ny så kallad biometrisk teknik ska lanseras på alla flygplatser inom EU.

Ett automatiserat registreringssystem för alla som reser till eller ut från unionen ska införas.

Det inkluderar bland annat ansiktscanning och avlämnande av fingeravtryck, rapporterar Euronews.

Dessutom ska resenärerna  scanna sina pass, samt övriga resedokument, vid en självbetjäningskiosk varje gång de passerar en EU-gräns.

Resenärens namn, biometriska uppgifter, samt datum och plats för in- och utresa ska lagras tillsammans med ansiktsfotot och fingeravtrycken i tre år efter varje resa.

Polisen bekräftar

Det nya systemet, som kallas Entry Exit System (EES), har varit på gång under ett par års tid. Planen var en lansering i höstas, men har flera gånger skjutits upp.

Senaste budet efter att EU kom överens om saken i mars är att systemet ska kunna tas i bruk i oktober 2025. 

Polisen i Sverige har bekräftat planerna.

– Syftet med systemet för in- och utresa är att göra det lättare att identifiera resenärer som försöker resa in i eller ut ur Schengenområdet med falska identiteter eller pass, samt de som har stannat kvar längre än sin tillåtna vistelse i Schengenområdet, framhåller myndigheten.

Har kritiserats

Enligt EU kommer systemet att bidra till att förebygga, upptäcka och bekämpa såväl identitetsbedrägerier som terroristbrott och andra allvarliga brott.

Men det finns kritik.

Var femte brittisk resenär skulle bli “avskräckt” från att resa in i EU under dessa förutsättningar, enligt en undersökning från Co-op Insurance. Dessutom har nästan hälften inte hört talas om de nya reglerna för medborgare utanför EU.

Finns liknande system redan idag

Redan idag finns ansiktscanning på flera flygplatser, bland annat i Italien, vilket gör det möjligt att ersätta pass och annan pappersdokumentation med tekniken, enligt Euronews.

Systemet kallas för “Faceboarding” och har även testats i Finland och Norge. 

Valérre Viale, produktchef på reseteknikföretaget Amadeus, menar att de nya digitala resehandlingarna  kan vara det mest revolutionerande sedan e-biljetten blev en grej för över 20 år sedan, rapporterar The Times.

Foto: Y. Alfuhigi resp Chris F

Text: Redaktionen


Swedbank har fått problem – kunder i hela Sverige drabbas

2025 05 19

Swedbank har drabbats av omfattande problem.

Det började vid midnatt natten till måndag.

Plötsligt haglade det in rapporter om störningar hos storbanken, enligt sajten Downdetector som samlar inrapporterade problem.

Omkring 00.30 kulminerade problemen, men på måndagsmorgonen pågår problemen fortfarande.

I synnerhet är det internetbanken som kunder inte kommer åt.

– Nu funkar det inte att logga in igen. Blir vansinnig!! skriver en kund i en kommentar.

– Slängs ut lika fort som man försöker komma in. Har jag tur kommer jag in. Annars otur och kommer inte in, framhåller en annan.

Kunder uppretade

Även Aftonbladet har fått in rapporter om Swedbankstrulet.

Flera kunder har tagit kontakt med tidningen och larmat.

– Kan varken logga in med dosa eller med bank-id. Får felmeddelande, uttrycker en person till tidningen.

På X uttrycker flera kunder sitt missnöje.

– Så jävla tröttande Swedbank, framhäver en.

– Finns det någon bank som krånglar mer än **** Swedbank. Jag tror *** det är dags att byta bank, skriver en arg kund.

LÄS MER: Swedbank straffas – har gjort fel i flera år

Drabbades av "massiv" attack

Den här typen av strul är inte ovanligt.

I april drabbades Swedbank och Sparbankerna av tekniska besvär precis inför den stora löningsdagen den 25:e.

Framför allt påverkades Swish.

Den incidenten skedde kort efter att Bankid drabbats av en massiv överbelastningsattack. Alla tjänster som kräver inloggning med e-legitimationen låg nere.

Bankid understryker att det då handlade om en extrem händelse.

– Vi har inte varit med om en så kraftig attack innan, sade Bankids pressansvarig Charlotte Pataky till GP vid tillfället.

Enligt Mattias Wåhlén, cyberhotsexpert på Truesec, var uppmärksamhet sannolikt motivet bakom överbelastningsattacken.

– De vill liksom skapa rubriker och då vill man slå med någonting som märks, sade han till Aftonbladet i april.

LÄS MER: Rusning till Swedbank – “det är exceptionellt”

Foto: ACWells

Text: Redaktionen