Känd artist uppmanar till bojkott av svensk stad

2023 08 24

En känd artist rasar nu mot styret i en svensk stad.

Det är sångaren och låtskrivaren Tomas Andersson Wij som riktar kraftig kritik mot det politiska styret i Norrköping.

Han uttrycker stor frustration över att det borgerliga styret i staden avskaffat kultur-och fritidsförvaltningen samt sagt upp stadens kulturchef.

Andersson Wij är mycket missnöjd med kulturpolitiken i Norrköping, och menar nu att han kommer att bojkotta staden, och uppmanar andra artister att göra detsamma.

Presenterade Eldkvarn

Andersson Wij tar till Instagram för att uttrycka sitt missnöje.

När musikgruppen Eldkvarn gjorde sin sista spelning i Norrköping i somras så var det den moderata politikern Sophia Jarl som presenterade dem.

– Det är samma Sophia Jarl som nu ihop med SD, L och KD bestämt att kultur i Norrköping inte ska få kosta staden någonting, förklarar Andersson Wij.

“Stad utan fantasi”

Nu riktar han en uppmaning till artistkollegor om att bojkotta Norrköping framöver.

– Norrköping ska vara en stad utan fantasi, extas, skönhet, allvar och överraskningar. Bara den omedelbart lönsamma kulturen ska få finnas, menar han.

– Tycker vi ska ge politikerna i Norrköping vad de ber om. Jag kommer inte att spela där under 2024 och jag uppmanar mina artistkollegor som har möjlighet att inte heller göra det.

“Det bortskämda Sverige”

Tomas Andersson Wij är inte den enda som riktat kritik mot den nya kulturfördelningen i Norrköping.

Sophia Jarl, som är ordförande för kommunstyrelsen, har svarat på kritiken.

– Nu kraftsamlar kultureliten för att ha kvar sina privilegier som i mångt och mycket bekostas nästan fullt ut av skattekollektivet. För mig är det en del av det bortskämda Sverige, framhåller hon via en debattartikel i Expressen.

Ekonomiska utmaningar

Jarl menar vidare att Norrköping, som många andra svenska städer, står inför ekonomiska utmaningar.

Därför kommer hon att prioritera skola, vård och omsorg i staden.

Foto: B. Mihaylov

Text: Redaktionen


17nov2025

JUST NU: Tiotusentals bilar fast vid ryska gränsen

2025 11 17

Vid den ryska gränsen har tiotusentals bilar stoppats i väntan på att få komma in i landet.

Långa köer med tusentals biltransportörer, som blir fler för varje dag, står och väntar på att få komma in i Ryssland.

Värst är det vid gränsen mot Kazakstan.

– Totalt står uppemot 4 000 biltransportörer i köer vid gränserna, var och en med en last på upp till tio bilar. Den största trängseln observeras vid gränsen mot Kazakstan, genom vilken transporten från Kina sker, uppger The Moscow Times, med hänvisning till flera ryska medier.

Kraft ökning innan ny avgift

Bakom den kraftigt ökade importen, som nu alltså ställer till det vid de ryska gränspassagerna, ligger en ny avgift vid import av bilar till Ryssland.

– Från och med den 1 december i år kommer avgiften att kopplas till motoreffekten i en progressiv skala. Förmånspriset gäller endast för bilar med en motorvolym på upp till 160 hästkrafter, uppger tidningen.

LÄS MER: Putinallierad halverar sitt stöd – tung smäll för Ryssland

Måste hinna passera

Sedan förra månaden har köerna ökat med ytterligare en tredjedel.

Och när den nya avgiften införs den 1 december måste bilar som inte ska drabbas av avgiften ha hunnit passera gränsen.

Därför är det bråttom för de många transportörerna som nu står och köar.

– Om bilen köptes före den 1 december men inte godkändes av tullen före det angivna datumet, måste ägaren betala avgiften enligt de nya reglerna.

– Alla kommer inte hinna, säger en källa till ryska medier.

Rekorddyrt att köpa bil

Priset för att köpa en ny bil i Ryssland är nu rekordhögt.

– Det genomsnittliga priset för att köpa en ny bil i Ryssland nådde en rekordhög nivå i oktober, rapporterar Reuters med hänvisning till den ryska analysbyrån Autostat.

– Konsumenterna skyndar sig att köpa på grund av rädsla för fler prishöjningar.

I jämförelse med samma tid förra året har det genomsnittliga inköpspriset stigit med 3,5 procent.

Om man går tillbaka och jämför med 2021 så är ökningen hela 60 procent, uppger nyhetsbyrån.

LÄS MER: Himlen lyser upp – Ryssland attackerat

Foto: Sergey Beschastnykh

Text: Redaktionen


17 nov 2025

Elen är för billig – historiskt nödåtgärd i Sverige

2025 11 17

Elen är för billig i delar av Sverige.

Det får konsekvenser.

Låga elpriser i norra delarna av landet i kombination med höga vattenflöden gör att historiska mängder vatten dumpas från kraftverken utan att bli el, rapporterar SR. Aldrig förr har så mycket vatten släppts förbi turbinerna.

Enligt Jens Berggren, energiexpert på Vattenfall, är det en ovanlig situation.

– Dessa enorma vattenmängder vi har i Sverige gör att vi ibland måste spilla vatten, alltså släppa det förbi dammarna utan att de går igenom turbinerna och därmed genererar el.

Aldrig sett liknande

Jens Berggren understryker att åtgärden handlar om en säkerhetsfråga. Den måste prioriteras, även om ett värde går förlorat när vattnet släpps förbi turbinerna.

Men samtidigt som priserna är så låga i norr stiger elpriset i södra delarna av landet. Just nu är priset 3-4 gånger högre i de två sydligaste elprisområdena, enligt SR.

Vattenfalls energiexpert menar att han aldrig varit med om något liknande tidigare under motsvarande tid på året.

– Jag tror inte att det har varit riktigt så här mycket överkapacitet. Samtidigt rinner det till nytt vatten fortfarande, det kommer ytterligare regn och det fylls hela tiden på.

LÄS MER: Svensk får 800 miljoner kronor – nytt jätteavtal

Nästa halva landets produktion

I Sverige finns omkring 2 000 vattenkraftverk. Tillsammans står de för ungefär 45 procent av landets totala energiproduktion, enligt siffror från Vattenfall.

–  Det betyder att vi kan lagra vatten i dammarna när efterfrågan är låg och släppa ut vattnet när efterfrågan är större, förklarar Vattenfall på sin hemsida och tillägger:

– Vi kan till exempel spara på vattenkraften de dagar det blåser mer och det produceras mycket vindkraft. På så sätt kan vi hålla en jämn nivå av energiproduktion i landet.

LÄS MER: Årets uppgång utraderad – valuta faller kraftigt

Foto: Tomas Ärlemo/Svenska kraftnät

Text: Redaktionen