FINLAND: Kan tvingas att göra affärer med diktatorn

2022 11 03

Finland har sedan i våras stoppat inköp av naturgas från Ryssland.

Beslutet togs efter att Finland vägrat att gå med på den ryska gasjätten Gazproms krav på betalning i rubel.

Flera månader senare kan dock betalningarna återupptas – oavsett om Finland vill det eller ej.

Anledningen är det rådande avtalet mellan Gazprom och finländska Gasum. I avtalet står det uttryckligen att gasen ska betalas i euro.

Frågan utreds i skiljeföfarande som kan sluta med att Finland tvingas köpa rysk gas och betala i euro, eller betala för ingenting alls, rapporterar Yle

– Om tvisten löses så att avtalet mellan gasbolagen i övrigt är giltigt, men Gazprom förpliktigas att ta emot betalningen i euro, kan Gasum i praktiken bli skyldigt att fortsätta köpa rörgas, framhåller tidningen.

I avtalet ingår nämligen en så kallad ”take or pay-klausul”, vilket innebär att köparen är förpliktigad att ta emot en viss mängd av säljarens produkt.

Således skulle ett första scenario vara att Gasum tvingas ta emot och betala för en viss mängd rysk gas.

Tvingas betala ändå 

Det andra alternativet är att Gasum inte tar emot gasleveransen, men tvingats betala ändå, uppger Yle.

Företaget kan endast bryta kontraktet på ett sätt – genom att hänvisa till en så kallad ”force majeure-klausul”. Det innebär i korthet att ett avtal kan brytas vid oförsägbara händelser och hinder. Men eftersom rysk gas varken finns med på EU:s eller Finlands sanktionslista kan denna åtgärd inte tillämpas, skriver Yle.

Gasum har inte kommenterat hur företaget kommer att agera om de tvingas att betala för rysk gas.

– Vi har inte fattat några beslut. Vi ska först se vad skiljeförfarandet leder till. Sedan ska vi bedöma situationen, säger Olga Väisänen, ansvars- och kommunikationsdirektör för Gasum, till Yle.

Kan slå hårt mot Europa

Veli-Pekka Tynkkynen, professor i rysk miljöpolitik vid Alexanderinstitutet på Helsingfors universitet, varnar för att Ryssland kan utnyttja situationen på två sätt.

– För det första kan Ryssland fortsätta att begränsa gastillförseln till större delen av Europa. Tanken är att göra européernas vardag kall och svår, så att vissa länder skulle vilja återgå till att köpa rysk energi, framhåller professorn enligt Yle.

För det andra skulle Ryssland kunna börja leverera gas till Finland i ett försök att destabilisera Europas gemensamma front.

– Medborgare i gassvältade länder blir knappast glada om rysk gas strömmar in i ett grannland, understryker experten och tillägger:

– Ryssland kan spela Finland mot Europa och därigenom utnyttja de små krackeleringarna i den europeiska fronten mot Ryssland

Foto: President of Russia Office 

Text: Redaktionen


JUST NU: “Sveriges sämsta bank” pekas ut – har flera miljoner kunder

2025 09 15

Missnöjet med de svenska bankerna ökar.

Det konstaterar undersökningsföretaget Svenskt kvalitetsindex, SKI, i en färsk rapport på måndagen.

Beskedet är en förändring från fjolåret då förtroendet generellt ökade.

– Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året. Passiva råd äventyrar förtroendet. Även i svårbedömda lägen förväntar sig kunderna att banken aktivt visar vägen, säger Johan Parmler, vd för Svenskt kvalitetsindex, i en kommentar.

Oro för börsen

Bakgrunden till de nya siffrorna bedöms ligga i att förra årets positiva signaler bytts ut mot en växande börsoro samtidigt som den svenska ekonomin inte anses ha lyft.

Även det pågående kriget i Ukraina och en allmän handelsosäkerhet spelar roll, menar SKI.

– Förra året såg vi hur sänkt inflation, räntesänkningar och en viss ekonomisk återhämtning bidrog till en ökad optimism bland bankkunderna, säger Johan Parmler.

"Räcker inte"

En annan faktor som fick kundernas förtroende att öka förra året var bankernas digitala lösningar och enkla självservice.

I år har nöjdheten i den kategorin stannat av.

– I verkligheten vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas, säger Johan Parmler.

LÄS OCKSÅ: Kritiserad skatt sänks – från 25 till 6 procent

Swedbank i botten

Längst ned på förtroendelistan över bankerna i mätningen återfinns Swedbank – bland såväl privatkunder som företagskunder. Storbanken, med över sju miljoner kunder, hamnade sist även förra året. Då var åtminstone siffrorna för kundnöjdheten något högre än i år.

Kundnöjdheten mäts på en skala mellan 0 och 100. Betyg under 60 i kundnöjdhet bedöms generellt som underkänt och tecken på att företaget har svårt att behålla kunder.

Där balanserar Swedbank precis på gränsen.

Betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund. Listan nedan avser nöjdheten bland bankernas privatkunder.

  1. Sparbankerna (74,6)
  2. Länsförsäkringar bank (72,7)
  3. Övriga banker (70,4)
  4. Skandia (70,4)
  5. ICA Banken (69,6)
  6. Danske Bank (68,0)
  7. Handelsbanken (67,8)
  8. Branschen (67,1)
  9. Nordea (66,6)
  10. SEB (65,5)
  11. Swedbank (60,4)

Källa: SKI

LÄS OCKSÅ: 420 000 svenskar riskerar betala mer än de behöver – enkelt att lösa

Foto:

Text: Redaktionen


Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

2025 09 15

Från och med idag, måndag, inleder polisen särskilda kontroller i Sverige.

Hela landet berörs av det som polisen kallar för nationell trafikvecka med fokus på hastigheten. Insatsen pågår till och med söndag.

Fokuset den här gången ligger på vägar med hastighetsgränser på 70 kilometer i timmen och uppåt.

Under årets första sju månader omkom totalt 112 personer i olyckor på Sveriges vägar och dessa som nu ska kontrolleras extra är överrepresenterade i statistiken.

Många underskattar skillnaden som några få km/h kan ha för utgången av en olycka.  Våra bilar är inte så säkra som man kan tro, i en frontalkollision är risken stor att dödas om man kör fortare än 80 km/h, säger Urusla Edstörm, trafikstrateg vid polisen, i ett uttalande.

– Därför har vi denna vecka valt att fokusera våra kontroller på sträckor med lite högre hastigheter, till exempel landsvägar.

Därför informerar polisen i förväg

Det är inte första gången som polisen genomför en nationell trafikvecka. Sedan ett tag tillbaka aviseras insatserna dessutom på förhand.

Enligt polisen har det varit effektivt.

–  Att vi informerar i förväg om fler hastighetskontroller kan verka märkligt men faktum är att det också ger resultat. Människor följer i större utsträckning hastighetsbegränsningarna under våra insatsveckor, vilket också syns på olycksstatistiken. Vårt yttersta mål är alltid att rädda liv, inte att bötfälla så många som möjligt, säger Ursula Edström.

LÄS OCKSÅ: Polisen förtydligar – "det ger faktiskt böter"

Kan spara 50 liv

Såväl målade som civila polisbilar kommer att genomföra hastighetskontrollerna.

Även motorcyklar skickas ut för att hålla ordning i trafiken. Mätningarna kommer ske både med synliga laserinstrument vid vägkanten samt med dolda genomsnittshastighetsmätare.

Trafikverket delar polisens bild av att insatserna är effektiva, till och med avgörande.

– Förra året höll 54 procent  rätt hastighet på våra vägar, men om alla höll hastigheten skulle cirka 50 liv sparas varje år, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, i samma utskick.

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Fakta: Polisens nationella trafikveckor

- Den nationella trafikveckan med fokus på hastighet är en av många trafiksäkerhetsveckor som polisen genomför varje år.

- Under de andra veckorna ligger fokus på bland annat nykterhet, brott på väg och yrkestrafik.

- Syftet med veckorna är att kraftsamla resurser och göra samstämmiga kontroller i hela EU.

Källa: Polisen

Foto: Polisen

Text: Redaktionen