Kaffepriset kan sjunka kraftigt – under en vecka

2025 05 19

Kaffe har rusat i pris under våren.

I början av förra månaden chockhöjdes priset på det “svarta guldet” i landets matbutiker.

Det handlade i flera fall om en prishöjning på 20-25 kronor per paket från en vecka till en annan.

När Statistiska centralbyrån, SCB, lade fram den senaste månadens prisförändring konstaterades en ökning på hela varugruppen med kaffe, te och kakao på 35 procent jämfört med april förra året.

Priset på kaffe steg 15 procent från mars till april. På ett år har kaffepriset gått upp med 42 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Beroende på märke och butik syntes prisökningar på uppemot 40 procent, enligt oberoende Matpriskollen som reagerat starkt på siffrorna.

Kaffeprisökningen under påsken är helt extrem och historisk. Aldrig har kaffepaketen blivit så mycket dyrare vid en höjning, framhåller sajten i en granskning.

Då ska du passa på

Men nu kan en prissänkning vara nära förestående.

Den prognosen gör Löfbergs, som nyligen utsetts till Sveriges populäraste kaffemärke, enligt Dagligvarunytt.

Framför allt är det två faktorer som talar för en sänkning: råkaffebörsen har sjunkit tillbaka och den svenska kronan har stärkts mot dollarn.

Och enligt kaffejätten är det under midsommarveckan som prissänkningen väntas slå igenom. Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs, framhåller att det då kommer märkas på hyllorna.

– Allt talar för att kaffepriset sjunker. Råkaffepriset har sjunkit, men är fortfarande på väldigt höga nivåer om vi tittar fem år tillbaka i tiden, säger Anders Thorén till tidningen.

LÄS MER: Ica slår larm – “500 butiker utsätts varje vecka”

Inte överens

Alla är dock inte överens. Arvid Nordqvist, också ett av landets mer populära kaffemärke, ser det inte som troligt att priset sjunker i närtid. 

Samma sak säger Roosa Mannonen som är vd på kaffegrossisten Nybryggt.

Vi har redan fått flaggningar för nya prishöjningar till hösten. Det är ovanligt och har bara hänt vid något enstaka tillfälle tidigare, säger hon till samma tidning.

Löfbergs får dock stöd från Torbjörn Iwarson, råvarustrateg på Centaur Fonder.

Hans prognos är dock att prissänkningen kommer något senare i år.

Absolut, det kommer ett rejält prisras så småningom. Kanske redan i höst eller under nästa år, säger Torbrjörn Iwarsson till SvD.

Foto: Shixugang

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen