Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA
2024 07 08
Kaffe är just nu den vara som ökar mest i pris av allihop.
Matpriserna ökade generellt under juni månad, men ingen vara kommer upp i ökningarna som kaffe står för.
Det visar nya siffror från Matpriskollen.
– Bryggkaffe, svenska folkets favoritdryck, ökade med hela 7,9 procent, vilket i praktiken innebär att ett kaffepaket blev mellan 5 till 11 kronor dyrare beroende på märke och butik, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende jämförelsesajten, i en kommentar.
Här är nya prislappen
Att just kaffe sticker ut i prisökningarna är ingenting nytt. Samma sak rapporterades i februari tidigare i år.
– Det följer mönstret från tidigare år, sade Carl Mårtensson, prisstatistiker på Statistiska centralbyrån, vid tillfället.
Gevalia Mellanrost, som enligt tidningen Land är Sveriges mest populära bryggkaffe, kostar nu följande i Sveriges största livsmedelsbutiker enligt kedjornas egna hemsidor.
Ökningen från februari anges inom parentes. Lokala variationer mellan butiker kan förekomma.
- 57,90 kronor på Willys, 450 gram (+6 kronor)
- 59,90 kronor på Ica, 450 gram (+8 kronor)
- 59,95 kronor på Coop, 450 gram (+2 kronor)
LÄS MER: Plötslig uppmaning till svenska folket – ”bunkra kaffe”
Zoegas dyrast på Ica
Priserna på Zoegas Skånerost, södra Sveriges stora kaffejätte, ligger nu på följande:
- 66,50 kronor på Willys, 450 gram (+10,60 kronor)
- 67,90 kronor på Ica, 450 gram (+12 kronor)
- 61,95 kronor på Coop, 450 gram (+6 kronor)
En annan klassisk favorit, Arvid Nordqvists Classic Mellan, ligger på nästan samma nivåer hos alla tre matjättar. Priserna är följande:
- 62,90 kronor på Willys, 500 gram (+5 kronor)
- 63,90 kronor på ICA, 500 gram (+6 kronor)
- 63,95 kronor på Coop, 500 gram (+4 kronor)
Uppmanade att bunkra
På ett års tid har råkaffepriset ökat med nästan 40 procent. Anledningen beror främst på torka i Brasilien, som står för nästan hälften av Arabicakaffet som är den dominerande varianten i Norden.
Ulf Mazur uppmanar konsumenter att jämföra kaffepriser noga butiker emellan, eftersom kedjorna ofta krigar om just kaffekunder.
– Dagligvaruhandeln har bara fyra aktörer som kontrollerar i princip hela handeln, men på lokal nivå så är det ofta tuff konkurrens mellan olika kedjor och handlare. Det är här vi som konsumenter måste vara tuffa och våga välja bort butiker om priset är för högt. Då tvingar vi butikerna att sänka sina priser.
Foto: J. Schnobrich
Text: Redaktionen