Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

2024 07 08

Kaffe är just nu den vara som ökar mest i pris av allihop.

Matpriserna ökade generellt under juni månad, men ingen vara kommer upp i ökningarna som kaffe står för.

Det visar nya siffror från Matpriskollen.

– Bryggkaffe, svenska folkets favoritdryck, ökade med hela 7,9 procent, vilket i praktiken innebär att ett kaffepaket blev mellan 5 till 11 kronor dyrare beroende på märke och butik, säger Ulf Mazur, vd och grundare av den oberoende jämförelsesajten, i en kommentar.

Här är nya prislappen

Att just kaffe sticker ut i prisökningarna är ingenting nytt. Samma sak rapporterades i februari tidigare i år.

Det följer mönstret från tidigare år, sade Carl Mårtensson, prisstatistiker på Statistiska centralbyrån, vid tillfället.

Gevalia Mellanrost, som enligt tidningen Land är Sveriges mest populära bryggkaffe, kostar nu följande i Sveriges största livsmedelsbutiker enligt kedjornas egna hemsidor.

Ökningen från februari anges inom parentes. Lokala variationer mellan butiker kan förekomma.

- 57,90 kronor på Willys, 450 gram (+6 kronor)

- 59,90 kronor på Ica, 450 gram (+8 kronor)

- 59,95 kronor på Coop, 450 gram (+2 kronor)

LÄS MER: Plötslig uppmaning till svenska folket – ”bunkra kaffe”

Zoegas dyrast på Ica

Priserna på Zoegas Skånerost, södra Sveriges stora kaffejätte, ligger nu på följande:

- 66,50 kronor på Willys, 450 gram  (+10,60 kronor)

- 67,90 kronor på Ica, 450 gram (+12 kronor)

- 61,95 kronor på Coop, 450 gram (+6 kronor)

En annan klassisk favorit, Arvid Nordqvists Classic Mellan, ligger på nästan samma nivåer hos alla tre matjättar. Priserna är följande:

- 62,90 kronor på Willys, 500 gram (+5 kronor)

- 63,90 kronor på ICA, 500 gram (+6 kronor)

- 63,95 kronor på Coop, 500 gram (+4 kronor)

Uppmanade att bunkra

På ett års tid har råkaffepriset ökat med nästan 40 procent. Anledningen beror främst på torka i Brasilien, som står för nästan hälften av Arabicakaffet som är den dominerande varianten i Norden.

Ulf Mazur uppmanar konsumenter att jämföra kaffepriser noga butiker emellan, eftersom kedjorna ofta krigar om just kaffekunder.

– Dagligvaruhandeln har bara fyra aktörer som kontrollerar i princip hela handeln, men på lokal nivå så är det ofta tuff konkurrens mellan olika kedjor och handlare. Det är här vi som konsumenter måste vara tuffa och våga välja bort butiker om priset är för högt. Då tvingar vi butikerna att sänka sina priser.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


Nya regler vid årsskiftet – ett nytt avfall ska sorteras

2024 11 20

Den 1 januari 2025 träder nya regler om sopsortering i kraft.

Beslutet, som fattades redan för ett drygt år sedan, innebär att textilavfall från och med årsskiftet nu måste sorteras separat.

Med andra ord får du inte längre slänga sådant som kläder, hemtextil, väskor eller inredningstextilier i restavfallet.

– Textilier och textilavfall måste återvinnas på ett mer ansvarsfullt sätt, eftersom de orsakar stora skador både på miljön och de bidrar också till att förvärra klimatförändringarna i hela världen. Det är helt ohållbart, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

– Därför ser vi nu till att råmaterialet från kläder och andra textilprodukter återvinns på ett bättre sätt

Kommunerna får ansvaret

Idag utförs insamling av textil och textilavfall huvudsakligen av frivilligorganisationer på uppdrag av kommunerna.

Nu blir det kommunerna som själva kommer att ansvara för att samla in textilavfall som är kommunalt avfall.

En av alla kommuner som förbereder sig på förändringen är Örebro, som likt resten av landet nu behöver förhålla sig till ett nytt system.

– Det är för att ta hand om materialet och återvinna det, förhoppningsvis till nya textilier, säger enhetschefen Ola Eklöf på Örebro kommun till Sveriges Radio.

– Precis som när det gäller förpackningar, farligt avfall eller matavfall så är det ett avfall som ska sorteras ut. Då ska man lämna det till det insamlingssystem som kommunen tillhandahåller.

Knappt en procent återvinns

I Sverige konsumeras drygt 14 kilo textil per person och år. Kläder utgör omkring tio av dessa.

Samtidigt är andelen textilavfall som materialåtervinns mindre än en procent, enligt Naturvårdsverket.

Att de nya reglerna nu snart träder i kraft syftar till att ändra detta. Dessutom hoppas regeringen se en ökad livslängd på redan producerade kläder.

Kommunerna har också fått ansvar för att informera om vikten av att hushålla med råvaror och energi så att textil kan återanvändas samt att textilavfall förebyggs.

Vi måste ta tillvara på de resurser vi har, minska utvinningen av nya råvaror och minska våra avtryck på miljön och klimatet, säger Romina Pourmokhtari.

Detta är textilavfall som ska samlas in:

  • kläder av textil
  • hemtextil
  • inredningstextil
  • väskor av textil
  • accessoarer av textil

Källa: Naturvårdsverket

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Klarna går ut med viktigt meddelande till kunder

2024 11 19

Klarna riktar en uppmaning till kunder efter en ny bedrägerivåg.

Betaltjänstbolaget har under den senaste tiden använts av bedragare som försöker lura folk på pengar.

Som för många andra kända varumärken ställer bedragarna till det när de låtsas vara från bolagen för att vagga in offer i en falsk trygghet.

Nu går Klarna ut med ett viktigt meddelande för att informera kunderna om situationen.

“Viktigt!”

Klarna framhåller följande meddelande via deras webbsida:

– Viktigt! Klarna kommer aldrig att kontakta dig för att be dig identifiera dig. Är du just nu i ett samtal? Avsluta samtalet omedelbart och kontakta oss själv på 08-12012012.

Flera drabbade

Under den senaste tiden har flera personer drabbats av bluffsamtal som låter som att det kommer från Klarna.

Bedragarna utger sig även vara från PayPal, rapporterar Råd & Rön.

– En Råd & Rön-läsare vill varna andra för ett telefonsamtal med en inspelad röst som säger att den ringer från betaltjänstföretaget Klarna, uppger sajten.

– I samtalet, som ser ut att komma från ett svenskt mobilnummer, ombeds mottagaren att godkänna ett köp, men det är en bluff.

“Framstår som trovärdig”

I den nya bedrägerivågen använder bedragarna telefonsamtal för att nå ut till offer.

Klarna förklarar dock att andra kommunikationsvägar ofta sätts i bruk.

– Kommunikationen framstår som trovärdig eftersom den verkar komma från en pålitlig källa. 

– Phishing sker oftast via e-post (men kan även ske via andra kanaler) och målet är att stjäla ditt kreditkortsnummer, lösenord eller andra känsliga uppgifter som sedan används för att köpa varor eller tjänster.

Tänk på dessa saker

Klarna har upprättat några punkter som kunder bör reflektera kring om de får misstänksamma samtal, sms eller mejl.

- Är kontakten oväntad?

- Förekommer det stavfel eller grammatiska fel?

- Finns det ovanliga länkar eller bilagor?

- Ombeds du lämna ut personuppgifter och säkerhetsinformation?

- Försöker avsändaren stressa dig att fatta ett beslut?

– Om svaret är Ja på några eller alla frågor så kan det vara frågan om en phishingattack, understryker Klarna.

– Vi uppmanar dig till att omedelbart avbryta kommunikationen (radera mejlet eller avsluta telefonsamtalet) och eventuellt rapportera phishingförsöket till den verkliga, betrodda källan.

Foto: Rupixen resp Klarna

Text. Redaktionen