VAL 2022: Johan Pehrson tvingades välja mellan S och SD

2022 09 02

Ikväll var det Liberalernas partiledare att frågas ut i tv.

Inför valet sätts samtliga partiledare i heta stolen i SVT:s “Utfrågningen” och grillas med tuffa frågor.

När det ikväll var Johan Pehrsons (L) tur stod bland annat ideologiska frågor på agendan.

“Kan finna samsyn”

Pehrson uppmanades ge sin syn på Sverigedemokraterna.

L-ledarens svar var att han inte kategoriserar dem som borgliga, så som han gör med övriga partier i högeroppositionen.

– SD står för något som jag inte vill, men vi måste hantera politiken här och nu och då kan man finna samsyn i vissa sakfrågor, säger Johan Pehrson enligt SVT.

“Kommer aldrig förvandlas till sverigedemokrat”

Han tillade:

– Det är ett parti som har en helt annan ideologisk världsbild än vad vi har. Jag kommer aldrig förvandlas till sverigedemokrat när jag sätter mig vid ett bord med Jimmie Åkesson.

Uppmanades välja mellan S och SD

Johan Pehrson ombads även ta ställning till vem han ideologiskt föredrar mellan Jimmie Åkesson (SD) och Magdalena Andersson (S)

Han förklarade då att han L “självklart” står närmare Socialdemokraterna i ett sådant perspektiv.

Pekade ut ministrar

Däremot kritiserade han Socialdemokraternas syn på demokrati, som enligt Pehrson går ut på att “de ska bestämma allt”.

Han pekade även ut specifika ministrar.

– Vi måste byta ut Morgan Johansson, Anders Ygeman, Annika Strandhäll och Magdalena Andersson, säger Johan Pehrson och meddelar att det inte är aktuellt att sitta med i en S-regering.

Glädjeskutt i opinionen

I den mätning som Novus presenterade tidigare idag parkerar Liberalerna på 5,3 procent.

Läget ser än bättre ut i Sifos mätningar – där mäter partiet hela 6,8 procent, enligt Svenska Dagbladet.

Det är partiets högsta siffra sedan 2014.

“Snor” från M

Enligt Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, sker det på bekostnad av Ulf Kristerssons parti.

– Liberalerna knaprar från Moderaterna, vilket gör att Moderaterna blir mindre, säger han till SvD.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp Liberalerna resp Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


Stort larm om bageri – säljer på Ica

2024 12 05

Nybakade bröd ligger bland döda råttor och fåglar. Spillning från gnagare syns på golvet och i bakformar hittas skadedjur som trampats ihjäl.

Ovanstående är bara några av alla brister som upptäckts hos bageriet Bake my day.

I en omfattande granskning avslöjar Arbetet stora missförhållanden i bagerifabriken i Huddinge, söder om Stockholm.

– Vi fick börja dagen med att skrämma bort råttorna som fanns överallt i bageriet, säger en källa till tidningen.

Vidare berättar personen att samtliga arbetsdagar inleds med att skaka metallvagnarna med bakformar för att få bort djuren.

Utöver missförhållandena i fabriken visar Arbetets granskning att företagets anställda jobba extremt mycket övertid utan att få tillräckligt betalt. En person vittnar om att han jobbat dubbelpass i flera månader.

Matjättarna agerar

Bake my days bakverk säljs hos flera stora aktörer i livsmedelsbranschen, bland annat på Ica, Coop, Willys och Hemköp.

Nu agerar flera av matjättarna.

Coop kallar Bake my day till ett möte och Axfood, som äger Willys och Hemköp, kommer följa upp missförhållandena i företagets fabrik.

Det rapporterar tidningen Dagligvarunytt.

– Det här är en märkesvaruleverantör som också levererar till många andra butiker och kunder, och det är självklart att gällande lagstiftning och riktlinjer måste efterlevas.  framhåller Axfoods presschef Magnus Törnblom i en kommentar till tidningen.

– Vi har inlett arbetet med att sätta oss in i detta, noga följa upp de här uppgifterna och utreda frågan vidare.

Coops pressekreterare Therese Knapp bekräftar att livsmedelskedjan har kontaktat Bake my days.

– Coop tog i går en första kontakt med företaget och kommer att följa upp det med ett möte. Syftet med det är att få direktinformation från företaget och få deras svar på medieuppgifterna.

Även Ica har kommenterat avslöjandena. Lena Sparring, kvalitetschef Ica Sverige, framhåller att Ica ser mycket allvarligt på uppgifterna.

Vidare uppger Sparring att Ica kommer agera för att säkerställa att Bake my day lever upp till de krav och villkor som ställs på leverantörer.  

Foto: M. Mingle

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 05

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen