Jimmie Åkesson slår tillbaka

2023 11 27

– Det varit en minst sagt skrämmande helg för många av Sveriges muslimer.

Det skriver Muslimska samverkansgruppen i Göteborg i ett öppet brev till Sveriges statsminister Ulf Kristersson (M).

Det rapporterar Aftonbladet och SVT Nyheter.

Organisationen framhåller att de aldrig har ”upplevt ett sådant hot”  som efter SD-ledaren Jimmie Åkessons tal i helgen.  

De muslimska organisationerna syftar på Åkessons utspel om att riva moskéer i Sverige.

– På sikt behöver vi börja konfiskera och riva moskébyggnader där det sprids antidemokratisk, antisvensk, homofob eller antisemitisk propaganda eller allmän desinformation om det svenska samhället, sa SD-ledare när han höll tal på partiets landsdagar.

”Syftet är tydligt”

Muslimska samverkansgruppen i Göteborg utrycker en oro efter Jimmie Åkessons anförande.

– Vi ser nu hur regeringens samarbetsparti ytterligare radikaliseras och hur detta tar konkret politisk form. Syftet är tydligt – att göra verklighet av detta genom regeringsmakten, står det i brevet till regeringen, enligt SVT.

Uppmaning till statsministern

Organisationerna går även ut med en direkt uppmaning till statsminister Ulf Kristersson.

–  Nu när starka krafter bygger på att underblåsa framtiden som ett hot, måste vi alltid tro på, och sträva mot, en framtid som är bättre. Det gör vi bara tillsammans.

– Här har du, Ulf Kristersson, som Sverige statsminister en oerhört viktig uppgift. Du är statsminister för hela svenska folket. Du har en viktig roll att tydligt och högt stå upp för alla svenskar, att ena nationen, att möta och företräda alla svenskar och ta avstånd från dem som försöker slå in kilar och splittra oss på grund av tro eller ursprung.

Ulf Kristersson: ”Felaktig bild om vad Sverige står för”

Ulf Kristersson har kommenterat Jimmie Åkessons uttalande.

– I Sverige river vi inte gudtjänstebyggnader, sa han till SVT på måndagsförmiddagen.

Vidare framhöll Kristersson att Åkessons uttalande är dåligt, eftersom Sverige riskerar att uppmärksammas internationellt för ”sådant som Sverige inte står för”.

– Det ger en felaktig bild om vad Sverige står för internationellt, och tvingade utrikesdepartementet att korrigera bilden av vad Sverige är.

– Jag tycker att man ska sansa sig, och tänka på att det är en farlig tid vi lever i just nu, sa Kristersson till tv-kanalen.

SD-ledaren slår tillbaka

Nu svarar Jimmie Åkesson på kritiken.

I en kommentar till Aftonbladet uppger SD-ledare att han står fast vid sitt uttalande och att han är ”innerligt trött” på hänvisningarna till Sveriges pågående Natoansökan.

– Hur länge ska den frågan, och i förlängningen Erdogans dagsform, tillåtas ligga som en våt filt över viktig svensk samhällsdebatt om allvarliga problem som måste hanteras här och nu?

– Det är alldeles uppenbart att Turkiet och Erdogan spelar ett spel som Sverige inte förmår hantera, eller ens är en relevant spelare i. Bättre är då att inte spela med, säger Åkesson till Aftonbladet.

SD-ledaren berättar även att han är förvånad över att muslimer i Sverige ”blir upprörda över att frågan om islamism blir belyst” och inte ”välkomnar debatten”.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet 

Text: Redaktionen


”Bilhandlare gör allt” – undvik fällorna när du letar ny bil

2025 09 18

Riksförbundet M Sverige ger ut en checklista för den som letar ny bil.

Det finns många saker att ta hänsyn till när det är dags för en ny bil.

– Det finns mycket att tänka på för att ditt bilköp ska bli så bra som möjligt. Exempel på saker att tänka på är garantier, miljöpåverkan och finansiering av köpet, uppger Konsumentverket.

Privatleasing allt vanligare

Ett allt vanligare alternativ till att köpa, är att privatleasa en bil.

Hittills i år har privatleasingen ökat med 20 procent mot föregående år.

Under årets första åtta månader privatleasade 31 450 svenskar en ny bil.

– Privatleasingen ökar av flera skäl, säger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M, i ett uttalande.

– Flera billigare små elbilar når marknaden i år, de tilltalar i första hand privatkunder snarare än tjänstebilsektorn. Ränteläget är mer fördelaktigt och priserna på begagnade bilar fortsatt höga.

LÄS MER: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU

Hundratals anmälningar

Allmänna Reklamationsnämnden får årligen in hundratals anmälningar från besvikna konsumenter.

– Många är nöjda med leasing medan andra aldrig skulle välja leasing igen, om problem dyker upp är man tyvärr ganska rättslös, säger Carl-Erik Stjernvall.

– Avtalen är sällan konsumentvänligt skrivna, det kan handla om en leveransförsening, kvalitetsproblem eller en tvist om slitage.

Checklista vid privatleasing

Riksförbundet M ger nu ut en checklista med tre saker som är bra att titta lite extra efter innan man skriver på för privatleasing.

- Undvik lockpriser. Bakom ovanligt låga månadsavgifter kan det dölja sig krav på första ”förhöjd hyra” om 30 000 kronor.

- Avtalet får inte innehålla fördelar för bara den ena parten, vilket tyvärr är vanligt. Om övermil kostar extra ska undermil innebära rabatt.

- Efter hyrestiden ska bilens slitage bedömas. All information om bilens förväntade skick ska framgå av avtalet. Bilhandlaren som förmedlar leasingen har ofta förbundit sig att köpa bilen av banken för ett bestämt pris och kommer att göra allt för att hitta så många fel som möjligt för att få en fin åtgärdad bil till sitt lager.

LÄS OCKSÅ: Biltema öppnar nytt – första 100 kunderna får presentkort

Foto: Kathy

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen