Jimmie Åkesson rasar

2024 05 14

TV4:s Kalla fakta har avslöjat att Sverigedemokraterna driver minst 23 anonyma konton på Tiktok, Youtube, Instagram och Facebook.

Kontona styrs av anställda på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning, men det framgår inte att SD ligger bakom materialet.

SD-medarbetarnas uppgift är att massproducera innehåll som anses gynna Sverigedemokraterna. En stor del av materialet utgörs av smutskastning av invandrare och politiker från andra partier.

Statsminister Ulf Kristersson (M) kallar uppgifterna för ”mycket allvarliga”.

– SD måste fullt ut svara på alla frågor. De förefaller ha allvarliga problem på sin kommunikationsavdelning. De måste svara och reda ut detta. Jag är fullständigt mot smutskastning och trollkonton, säger han enligt Aftonbladet.

"Behöver städa"

En annan som reagerar är KD-ledaren Ebba Busch.

– SD behöver städa. Jimmie Åkesson behöver städa. Det är helt uppenbart, säger hon till Expressen.

Jimmie Åkesson svarar

Nu svarar Jimmie Åkesson på kritiken.

I ett uttalande på SD:s Youtubekanal går han till angrepp mot Kalla faktas granskning.

– Det pågår just nu, veckorna före EU-valet, en gigantisk inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget. Syftet är att mobilisera vänsterliberala väljare och att demobilisera sverigedemokratiska väljare, hävdar Jimmie Åkesson.

SD-ledaren kopplar Kalla faktas avslöjande till att Socialdemokraterna utnämnt Sverigedemokraterna som huvudmotståndare i sin EU-valskampanj.

– De (Socialdemokraterna) får ordentligt med draghjälp av sina proxykrigare i sociala medier såväl som inom landets stora medier. Inte bara via tyckar-journalister på ledar- och kulturredaktioner, utan i sedvanlig ordning så ser vi hämningslös kampanjjournalistik på nyhetsplatser och i ett så kallat ”granskande tv-program”, säger Åkesson och riktar kraftig kritik mot Kalla faktas avslöjande.

– I stället för rent spel med politiska argument och debatt så hemfaller man åt hemmasnickrade svartmålningskampanjer, inte sällan helt utan saklig grund. Det mest flagranta exemplet är TV4:s Kalla fakta.

– Genom utstuderad manipulation, smygfilmande och extrem dramatisering så har man den senaste veckan försökt påvisa att sverigedemokrater sprider desinformation och en falsk bild av verkligheten. Det enda man har lyckats visa är hur man själva gör precis det man anklagar oss för. Det är ren desinformation som de ägnar sig åt.  

TV4-chefen svarar på angreppet 

Fredrick Malmberg, ansvarig utgivare för TV4 Nyheterna och Kalla fakta, svarar på Jimmie Åkessons utspel vid 14-tiden. 

– Jag häpnar över att en partiledare uttalar sig på det här sättet. Jimmie Åkesson väljer att gå till angrepp mot oberoende media, istället för att svara på relevanta frågor kring vår granskning, säger han enligt tv-kanalen. 

Malmberg fortsätter:

– Vi har avslöjat en trollfabrik som styrs från SD:s kommunikationsavdelning. Granskningen visar bland annat att hat och propaganda sprids från anonyma konton och riktas mot såväl oppositionen, som de egna samarbetspartierna. Det är rimligt att en folkvald politisk ledare i ett demokratiskt samhälle besvarar sakfrågorna.

Foto: Sverigedemokraterna 

Text: Redaktionen


Populär korv stoppas – säljs på Ica

2024 06 15

Av hälsoskäl återkallas nu korv som sålts i flera Ica-butiker.

Det är Di Luca & Di Luca som ger besked om att en av deras produkter innehåller nötter, utan att det framgår i ingrediensförteckningen.

Det kan innebära en hälsorisk för allergiker, och produkten, en populär korv som säljs i Ica-butiker, återkallas nu.

Det framhåller företaget i ett pressmeddelande.

Innehåller nötter

Korven innehåller pistagenötter och det är viktigt att de som har en allergi inte konsumerar korven.

– DI LUCA & DI LUCA ÅTERKALLAR MORTADELLA FRÅN MANUELLA DELIKATESSDISKAR, meddelar företaget.

Butik och delikatess

Korven säljs över delikatessdisken och butikspackad i Ica-butiker över hela landet, från Lund och Borås till Stockholm och Umeå.

– Di Luca & Di Luca återkallar ett begränsat parti felmärkt Mortadella som sålts sedan 3 juni i ett 30-tal ICA-butiker, både över delikatessdisk samt butikspackad i charkdisken, fortsätter företaget.

– Produkten innehåller pistagenötter, vilket inte framgår av produktmärkningen.

Uppmanar konsumenter

Di Luca & Di Luca riktar en tydlig uppmaning till konsumenter om att lämna tillbaka korven om den har köpts.

– Pistagenötter är en allergen, som måste deklareras. Pistagenötterna är synliga i Mortadellan och vi uppmanar därför konsumenter som är allergiska mot pistagenöt att reklamera varan om man har köpt denna produkt efter 3 juni 2024.  

Beklagar händelsen

Företaget kommer nu att utreda händelsen för att kunna fastställa vad det är som har gått fel i processen.

– Di Luca & Di Luca beklagar det inträffade och uppmanar drabbade konsumenter som köpt produkten att kontakta Di Lucas kundtjänst. Kunder har även möjlighet att reklamera produkten till den ICA-butik där den köptes.  

– Vi ser allvarligt på det inträffade och utreder nu vilka åtgärder vi kan vidta för att det inte ska ske igen.

Korven har sålts på Ica-butiker i bland annat Stockholm, Göteborg, Lund, Umeå, Borås, Enköping, Uppsala, Strängnäs, Västerås, Örebro och Norrköping.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen


NY TREND: Så gör allt fler när de dricker vatten

2024 06 15

Ett nytt sätt att dricka vatten sprider sig i sociala medier.

Att dricka vatten är för de flesta svenskar en ganska enkel – och billig – aktivitet.

Men vissa anser att vattendrickandet kräver noggranna och kostsamma förberedelser.

Åtminstone att döma av en trend som sprider sig i sociala medier just nu.

Det handlar om ljummet vatten som har blivit ”blåst” av en maskin före drickning.

Maskin för tusentals kronor

En som förespråkar det nya sättet att dricka vatten är tv-personligheten och influencern Julia Franzén, rapporterar Aftonbladet.

Hon har på Instagram gått ut och marknadsfört en maskin som kostar mellan drygt 5000 och drygt 50 000 kronor, uppger tidningen.

Maskinen används till att blåsa på vattnet.

Blåser vattnet

Syftet uppges vara att vattnet ska få en annan struktur, för att göra det lättare för kroppens celler att ta upp det.

Bakom den dyra blåsmaskinen står den tidigare Robinson-deltagaren Kristove Sanchez Ruedas, som även medverkar i Franzéns video.

– Genom att vi blåser vattnet så delar sig vattenmolekylerna och helt plötsligt så tar vi till oss vattnet mycket bättre, hävdar Kristove Sanchez Ruedas i videon, enligt tidningen.

”Är bara nonsens”

Förutom att vara ”blåst” bör vattnet även vara rumstempererat när man dricker det, anser Julia Franzén och Kristove Sanchez Ruedas.

Då får kroppen mer energi över, menar de två.

Teorin får dock ett minst sagt svalt mottagande hos experter.

Bland annat av Agnes Wold, som är överläkare och professor i bakteriologi.

Hon har ingenting till överens för den dyra men enligt henne helt meningslösa maskinen, som går under namnet iTeraCare.

– Det är bara nonsens, kommenterar Wold till Aftonbladet.

”Följ din törst”

Det är alltså osannolikt att vatten behöver blåsas med en maskin för tusentals kronor innan det dricks.

Däremot är det allmänt sett viktigt att dricka tillräckligt mycket vatten varje dag.

Man ska dock inte heller dricka för mycket vatten, enligt forskning från Karolinska.

– Vatten är helt nödvändigt för livet. Men vi behöver inga stora mängder för att hålla oss flytande, tvärtom kan övervätskning vara livsfarligt, uppger Karolinska.

– Vätska ska därför drickas och ges med måtta och i regel räcker det att följa din törst.

Foto: A. Siimon

Text: Redaktionen