Jens Stoltenberg varnar hela EU – Sverige rycker in

2025 02 27

USA:s president Donald Trump har bestämt sig.

Det blir tullar mot EU. Beskedet, som var befarat men väntat, kom på onsdagen.

– Vi kommer att avisera detta mycket snart. Det blir 25 procent totalt, på bilar och allt annat, sade Trump igår.

På torsdagsmorgonen reagerar Jens Stoltenberg, tidigare generalsekreterare för Nato och numera finansminister i Norge, på nyheten.

Han menar att EU-tullarna visar att handelskriget är på väg att starta.

– När USA:s president tillkännager en tull på 25 procent på världens största inre marknad, EU, måste vi vara beredda på att det får ganska allvarliga konsekvenser, säger Stoltenberg enligt Dagbladet.

Sverige rycker ut

Finansministern fruktar att Norge ska drabbas av så kallad trippelsmäll.

– Att vi först drabbas av tullbarriärer, sedan av motåtgärderna och att vi hamnar på utsidan av det, säger Stoltenberg.

USA:s tullar kommer att utlösa svar från EU. Men eftersom Norge inte är medlem i unionen riskerar landet att hamna i kläm mellan EU och USA – förutsatt att norrmännen inte hamnar innanför EU:s “tullmur”.

Och det kommer Sverige aktivt att arbeta för, lovar bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M).

– Vi kommer att värna om att Norge får det bra i alla våra diskussioner på europeisk nivå, säger ministern till NRK.

"Viktigt för Sverige"

Huruvida Norge ska undantas eventuella skyddsåtgärder från EU är just nu inget förslag som finns på bordet i Bryssel.

– Det är viktigt för Sverige att det går bra för Norge. Vi kommer att fortsätta att upprätthålla detta i alla våra samtal på europeisk nivå. Vi vill ha en så fri och öppen handel som möjligt med Norge, säger dock Benjamin Dousa.

Ministern tillägger att han gärna sett ett norskt medlemskap i EU, men att inga sådana diskussioner förs för tillfället.

– Sverige bryr sig om Norge, det kan jag vara ganska tydlig med. Men nu är huvudfokus USA.

Utrikeshandelsminister Benjamin Dousa lovar tala för Norge. Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Är skeptiska

Exakt hur EU kommer att svara på USA:s tullar står fortfarande inte klart.

–  Svaret från EU förbereds just nu, så vi får se exakt var EU landar. Men från svensk sida har vi länge varit skeptiska till skyddsåtgärder som verktyg, säger Benjamin Dousa till NRK.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen