JD Vance hånas öppet – efter utspel om Trump

2025 09 09

Flera tunga demokrater går till hånfulla angrepp mot vicepresident JD Vance.

Det var i juli som Wall Street Journal publicerade vad som påstods vara ett brev skrivet av Donald Trump till finansmannen och den dömde sexualförbrytaren Jeffrey Epstein.

Vita huset förnekade omedelbart äktheten i brevet, som var skrivet i en teckning föreställandes en naken kvinna.

– Det här är rena rama skitsnacket. WSJ borde skämmas för att ha publicerat den, dundrade JD Vance på sociala medier efteråt och fortsatte:

– Tror någon verkligen att det här låter som Donald Trump?

Hånas öppet

Igår publicerade Demokraterna i representanthuset och tillsynsutskottet en bild på vad som påstås vara brevet i fråga, som ska ha skrivits 2003.

Samtidigt uppmärksammas Vances kommentarer från i somras, bland annat av Kaliforniens guvernör Gavin Newsom.

– Det här åldrades fint, framhäver Newsom på X och bifogar en skärmdump på vicepresidentens gamla inlägg.

– Hittade brevet åt dig, JD Vance, skriver även Demokraternas officiella konto på samma plattform.

"Bryr sig inte"

JD Vance har svarat på kommentarerna.

Han gör det i ett uttalande via just sociala medier.

– Demokraterna bryr sig inte om Epstein, skriver republikanen på X.

– De bryr sig inte ens om hans offer. Det är därför de var tysta om det i åratal. Det enda de bryr sig om är att titta på ytterligare en falsk skandal som Rysslands-gate för att smutskasta president Trump med lögner.

“Rysslands-gate” syftar på att Demokraterna pekat på Rysslandskopplingar i samband med att Trump valdes till president 2016.

– Ingen faller för det här struntpratet, avslutar JD Vance.

LÄS MER: Trump rasar mot Europas ledare – ”Sluta omedelbart”

Jämför signaturer

Donald Trump har själv ännu inte kommenterat den nya brevpubliceringen.

Vita huset har dock delat en rad underskrifter från färska underskrifter från Trump som sägs skilja sig från signaturen i brevet till Epstein, vilket enligt Trumpadministrationen motbevisar brevets äkthet.

LÄS OCKSÅ: Trump kommenterar mystisk video – väcker stor förvirring

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


JUST NU: Kraftigt busväder på väg in över Sverige

2025 09 09

Ett större oväder drar in över Sverige i veckan.

Det har redan fallit stora mängder regn i norra delarna av landet.

Nu är ännu mer på väg.

– Under onsdag kväll och natt till torsdag närmar sig ett lågtryck från Tyskland och Polen och regn eller skurar tar sig in söderifrån, framhåller SMHI:s meteorolog Caroline Vahlberg i en prognos på tisdagen.

– På torsdag tar sig själva lågtrycket in över landet och det blir fortsatt tidvis regn eller skurar. Det kan komma rätt stora regnmängder, framförallt i södra Norrlands kustlandskap där det kan bli en extra förstärkning av vinden.

Kan falla 50 millimeter

SMHI:s prognos för stöd även av fler vädertjänster.

SVT Väder beskriver ovädret som “omfattande och delvis kraftigt” och flaggar för 50 millimeter regn under natten till fredagen. 

Värst väntas det bli vid södra och mellersta Norrlandskusten som redan är svårt drabbade av översvämningar och vägar som rasat.

– Vattnet har ingenstans att ta vägen och gör att det kan bli risk för nya ras och nya problem, säger Pererik Åberg, meteorolog på SVT, till den egna kanalen.

"Alla resurser sätts in"

Regnet förra veckan fick stora konsekvenser i Västernorrland. Förutom att vägar spolades bort spårade två tåg dessutom ur.

– Ett visst orosmoln finns fortfarande kvar och det är ett regnområde som ska komma på torsdag, säger Henrik Sundquist, Trafikverkets enhetschef för underhåll, enligt TV4.

Regeringen har agerat till följd av ovädret.

– Alla tillgängliga resurser sätts nu in  i regionen, det hämtas också resurs från andra delar av Sverige för att återställa infrastrukturen så snabbt som möjligt, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till samma kanal.

Fortsätter regna

Enligt SMHI är det dock sannolikt inte slutregnat på torsdag.

Under fredagen rör sig det mer sammanhängande regnet norrut över Norrland. I övriga landet håller det skurbetonade vädret i sig. I början på nästa vecka kan ännu ett omfattande lågtryck med regn, skurar och blåst ta sig in över Sverige och sedan styra vädret ett par dagar framåt, förklarar Caroline Vahlberg.

LÄS OCKSÅ: ”Kan spara 22 000 kronor” – Lidl går på offensiven

Foto:

Text: Redaktionen


Populär bilfunktion kan förbjudas

2025 09 09

En uppskattad bildetalj med futuristisk design kan snart vara ett minne blott.

Infällbara eller helt dolda dörrhandtag har under flera år marknadsförts som aerodynamiska och stilrena, särskilt på elbilar och premiumbilar.

Men nu förbereder kinesiska myndigheter nya regler som kan förbjuda helt infällbara dörrhandtag.

– Halvinfällbara handtag och traditionella handtag kommer fortfarande vara tillåtna, men de måste ha mekanisk redundans och garanterad funktion i nödsituationer, säger en talesperson från Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT), rapporterar Carz.

Fördelar omdebatteras

Infällbara handtag är vanliga på moderna elbilar eftersom de ger ett modernt och stilrent utseende och sägs förbättra aerodynamiken.

Trots den marknadsförda effektiviteten är fördelarna marginella.

Forskare visar att vinsten är minimal – det sparar bara omkring 0,6 kWh per 100 kilometer samtidigt som det lägger till 7-8 kilo extra vikt på bilen.

Om Kina inför ett förbud mot helt infällbara handtag kan det få globala konsekvenser.

Många biltillverkare anpassar sina modeller efter kinesiska regler, vilket kan göra att denna typ av handtag blir ovanliga även på andra marknader.

Om förbudet godkänns träder det i kraft i juli 2027, vilket innebär att inga nya bilar som säljs i Kina efter det datumet får ha helt dolda dörrhandtag.

Säkerhetsrisker till grund

Vad som ligger till grund för förslaget är de säkerhetsrisker handtagen utger.

Försäkringsdata och kraschtester visar att elektroniska handtag ofta fryser, kortsluts eller fastnar vid olyckor, vilket gör att räddningspersonal kan få svårt att öppna dörrarna.

Enligt China Insurance Automotive Safety Index hade elektroniska handtag endast en framgångsgrad på 67 procent vid sidokrockar, jämfört med 98 procent för mekaniska handtag vid utförda krocktester under 2024.

Industrin reagerar

Flera tillverkare har redan valt att undvika helt infällbara lösningar. Volkswagen satsar på halvinfällbara handtag, medan Audi har byggt in nöddraglinor i sina modeller.

GWMs grundare Wei Jianjun har öppet kritiserat funktionen.

– Den är tung, osäker och helt poänglös ur en aerodynamisk synvinkel, säger han till Carz.

Foto: F Elias

Text: Redaktionen