Jättestrul för Systembolaget – mitt i fredagsrusningen

2024 04 26

Systembolaget har drabbats av omfattande tekniska problem.

Betalningssystemet ligger nere i ett 50-tal butiker i landet.

Kunder kan inte betala med kort i de berörda butikerna.

Det rapporterar Aftonbladet.

– Det är ingen bra timing.

– Det pågår felsökning just nu. Det är högsta prio.

Det säger Systembolagets presschef Katinka Wall till Expressen.

Uppmaning till kunder

Det finns ingen prognos för när problemet kan vara åtgärdat.

Kunder uppmanas att betala med kontanter i butikerna.

Inträffar efter riksbankschefens varning

Incidenten inträffar endast en dag efter att vice riksbankschef Aino Bunge varnat för att det svenska betalningssystemet är sårbart.

Under ett anförande påpekade Bunge att betalningssystemet är en viktig del av det civila försvaret.

–  Vi behöver alla bli påminda om att förbereda oss inför en kris och kunna betala på olika sätt. Men betalningar som inte fungerar i vardagen kommer inte heller att fungera i en kris. Digitaliseringen har medfört snabba och smidiga betalningar, men också utanförskap. Vissa grupper i samhället får inte tillgång till eller har svårt att använda digitala betaltjänster, särskilt de som vill betala med kontanter eller inte har tillgång till ett betalkonto, underströk  vice riksbankschefen.

Lyfter fram kontanter

Aino Bunge betonade även vikten av att kontanter måste kunna användas vid störningar.

– Om elektroniska kommunikationer inte är tillgängliga på grund av exempelvis en cyberattack är det bra om fler betalningar kan genomföras offline. En annan utmaning är kontanterna, som snart inte längre ses som en reservlösning för digitala betalningar.

– Bakgrunden är bankernas begränsade ansvar för kontanter, distributionen av kontanter till och från handeln som inte är garanterad, näringsidkare som slutat ta emot kontanter och en allmänhet med mindre kontanter i plånboken.

Uppdatering: Fungerar igen 

Vid 15-tiden meddelar Systembolaget att problemet är löst. Kunder kan därmed återigen betala med kort i samtliga butiker.

Grundorsaken till teknikstrulet är fortfarande inte fastställd. 

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


“Köp inte deras prylar” – större teknikföretag nära konkurs

2025 11 23

Den årliga reaperioden kring Black Friday är kommen.

Mängder av företag sänker sina priser just nu för att locka kunder inför julhandeln.

Ett av dem, och som sannolikt kommer att erbjuda historiskt låga priser, är det större teknikbolaget iRobot som på senare år framför allt specialiserat sig på robotdammsugare.

I synnerhet är det den mycket populära Roomba, företaget stora flaggskepp, som kan bli extremt billig.

Men nu varnas kunder för att nappa på iRobots erbjudanden.

Anledningen är att företaget står på ruinens brant. Och går iRobot under blir deras robotar värdelösa, rapporterar Ekstra Bladet.

– Experter och teknikmedier världen över varnar nu konsumenter för att köpa Roomba, eftersom ett köp potentiellt är en biljett till ett sjunkande skepp. Företaget riskerar konkurs, uppger den danska tidningen.

Produkterna kan sluta fungera

iRobot grundades 1990 i USA. År 2021 hade företaget sålt över 40 miljoner hemrobotar över hela världen.

Krisen har dock eskalerat sedan ett planerat förvärv av giganten Amazon gick upp i rök tidigare i år. Någon plan B fanns inte och iRobot lämnades därmed med ett enormt skuldberg och utan någon väg framåt.

Den 1 december löper ett kritiskt låneavtal ut – och skulle kunna innebära slutet för företaget.

– En modern robotdammsugare är mer än bara hårdvara; den är starkt beroende av molntjänster, appstöd och löpande säkerhetsuppdateringar från tillverkaren, förklarar Ekstra Bladet.

Om iRobot lägger ned lär även deras servar stängas. Då står du där med en klump elektronik som varken kan styras via din telefon eller navigera optimalt i hemmet.

LÄS MER: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Kan bli oanvändbar om några veckor

Flera teknikmedier har nu gått från att avråda från iRobots produkter till att istället aktivt uppmana om att inte köpa dem just nu, skriver exempelvis danska Mere Mobil.

– Slutsatsen är därför tydlig: Oavsett hur bra Black Friday-erbjudandet på en Roomba än ser ut, är risken att produkten blir oanvändbar om några veckor helt enkelt för stor, konstaterar Ekstra Bladet.

LÄS MER: Har tiotusentals ägare – bolag kan försvinna från börsen

Foto: J. Żerdzicki resp Kindel Media

Text: Redaktionen


BankID ändras vid årsskiftet

2025 11 24

Från årsskiftet går BankID igenom en förändring.

BankID går från och med januari in i statens nya id-system – och förändringen påverkar alla som använder tjänsten till vardags.

”Större trygghet för användarna”

Vid årsskiftet börjar Sveriges nya auktorisationssystem för elektronisk identifiering att gälla.

Nu står det klart att BankID är officiellt godkänt av Myndigheten för digital förvaltning, Digg, vilket innebär stora förändringar i bakgrunden – men också tydliga konsumentfördelar.

– För användare innebär auktorisationssystemet att det blir möjligt att logga in med flera olika e-legitimationer, meddelar Digg.

Över 8,6 miljoner svenskar använder BankID varje år – och alla kommer att märka av förändringarna, direkt eller indirekt.

LÄS MER: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Mindre risk vid driftstopp

I dag är många myndighetstjänster låsta till en enda e-legitimation, ofta BankID.

Ett avbrott kan därför drabba hela landet på några minuter.

Med det nya systemet tvingas offentliga aktörer erbjuda flera id-lösningar samtidigt, vilket minskar risken för digitala stopp.

– Genom auktorisationssystemet ökar alternativen för inloggning, vilket gör att robustheten i systemet ökar. Det minskar sårbarheten, säkerställer att tjänsten fungerar även vid störningar och gör den tillgänglig för fler användare, uppger Digg.

För dig som användare betyder det att du – i fler lägen än tidigare – faktiskt kan logga in även om BankID ligger nere.

Ökad valfrihet för användare

Den stora förändringen sker alltså bakom kulisserna.

Användare kommer fortfarande se knappen ”Logga in med BankID” som vanligt.

Men från och med 2026 ligger fler av dessa inloggningar under statens centrala system istället för lokala myndighetsavtal.

Fördelen är att användare inte längre måste använda exakt den id-lösning som en tjänst kräver, utan fler alternativ ska vara godkända överallt.

Det gör det lättare för personer som inte har BankID, inte kan använda det på sin mobil eller föredrar en annan e-legitimation.

En utveckling som Digg beskriver som ”en nödvändig modernisering av Sveriges digitala infrastruktur.”

Förändringen gör systemet säkrare och mer tillgängligt, utan att kunder behöver ändra något i sitt BankID-användande.

LÄS MER: ”Årets pryl 2026” har utsetts

Foto: BankID

Text: Redaktionen