Jättesmäll för svensk vindkraft

2024 10 31

Svensk vindkraft får ta emot något av ett mardrömsbesked på onsdagsförmiddagen.

Vindkraftsbranschen blöder.

Och nu är läget värre än någonsin.

En unik granskning visar att svenska vindkraftsbolag förlorade totalt 4,6 miljarder kronor förra året – ett nytt bottenrekord.

Förlustsiffrorna innebär också att marginalen landar på -38 procent.

Det visar nya siffror från Affärsvärlden.

Skuldberget växer

Under 2022 producerade Sveriges vindkraft omkring 19 procent av Sveriges totala elproduktion.

De närmaste åren väntas utvecklingen fortsätta.

Bedömningen är att vindkraft, på land och till havs, kommer att utgöra den största delen av den nya elproduktion som krävs för elektrifieringen av samhället, framhåller Energimyndigheten i ett uttalande.

Men den nya kartläggningen visar nu, för första gången, en mer utökad bild av hur läget ser ut.

Affärsvärlden har granskat 91 procent av vindkraften mellan 2011-2023 och kan inte konstatera något annat än att branschen blöder. Sedan 2017 har man förlorat 17,8 miljarder kronor.

Och skulderna ökar.

I takt med att vindkraften har expanderat och förlusterna växt har också skuldsättningen ökat. Skulderna uppgick 2017 till 23,2 miljarder och landade 2023 på 82,4 miljarder kronor, uppger tidningen.

LÄS MER: Oväntad upptäckt om vindkraftverk – effekten är tvärtom

"Obefintlig lönsamhet"

Efter dagens statistiksläpp beskrivs vindkraften av tidningen som “kroniskt olönsam” eftersom den bara levererar el vid blåst – inte vid efterfrågan.

Bland annat pekas krisande Markbygden Ett ut som en av de största förlorana. Bolaget invgides för 15 år sedan utanför Piteå.

– Lönsamheten är i princip obefintlig. Frågan har aktualiserats av situationen i Markbygden, men det handlar om stora förluster även om man tittar på branschen som helhet, sade Christian Sandström, verksam som biträdande professor vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, till DN redan i vintras.

Slår tillbaka: "Titta över tid"

Slutsatserna om svensk vindkraft som en olönsam affär har dock kritiserats.

Enligt branschorganisationen Svensk vindenergi måste man mäta över längre tid än i de granskningar som gjorts tidigare.

Över tid anses det fortfarande vara en god investering.

– De som äger vindkraft tittar snarare på 30 eller 35 år. Även om man gör förlust under ett antal år så behöver det inte påverka projektet sett över hela livstiden, säger Tomas Hallberg från Svensk vindenergi till DN.

Foto: N. Doherty

Text: Redaktionen


Bensinpriset på väg att höjas – “ingen vill prata om det”

2025 10 17

Miljöpartiet har gått ut med att bränslet behöver bli dyrare för att få ned utsläppen.

Enligt partiets språkrör Daniel Helldén kommer bensinskatten och reduktionsplikten att höjas om MP får bestämma.

I praktiken innebär det en höjning med 2,2 kronor per liter vid pump för bensin och diesel.

Men drivmedlet kommer bli dyrare oavsett vem som styr efter valet 2026, menar Daniel Helldén.

– Jag skulle säga att de andra partierna duckar och inte vill tala om att det kommer prisökningar, säger han till SvD på fredagen.

Ny lag träder i kraft

Daniel Helldén syftar på de EU-regler om utsläppshandeln som börjar gälla 2027.

Det handlar om en ny klimatlag som inför prissättning av koldioxidutsläpp från bränslen inom transportsektorn.  

Riksförbundet M Sverige har tidigare beskrivit det nya handelssystemet som en “kalldusch”.

– Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige våren 2024.

"35 kronor litern"

Målet med de nya reglerna är att minska koldioxidutsläppen med 55 procent till 2030. Dessutom vill Sverige nå noll koldioxidutsläpp till 2045. 

Samtidigt väntas den nya lagen leda till mycket högre drivmedelspriser. Kostnaden för att köpa utsläppsrätter kommer att överföras på kunderna.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Förare av bensin- och dieselbilar kan behöva stålsätta sig för att bränslepriserna mer än fördubblas jämfört med dagens nivåer.  

– Vi gjorde en beräkning på Konjunkturinstitutet med en modell. Då visade faktiskt resultatet över 35 kronor litern, har regeringens utredare Svante Mandell tidigare sagt till Carup.

Utredningen kommer att presenteras i maj 2026. Tidöpartierna har lovat att kompensera bilägare, men hur det ska ske i praktiken är inte klart.

FAKTA: Här är EU:s nya lag ETS 2

- I ETS 2 ingår koldioxidutsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, bostäder och kommersiella eller offentliga lokaler, jordbruk, skogsbruk, och fritidsbåtar. Det omfattar även delar av energi-, tillverknings- och byggindustrin som inte redan täcks av ETS 1.

- ETS 2 är ett uppströmssystem där ansvar och skyldigheter i huvudsak ligger hos producenter och leverantörer i stället för enskilda bränsleanvändare. 

- Handeln med utsläppsrätter startar 2027 men redan från 1 januari 2025 ställs krav på tillstånd för utsläpp av växthusgaser och utsläppen ska övervakas och rapporteras. EU-reglerna för ETS 2 är beslutade och den svenska lagen och förordningen trädde i kraft i november 2024. 

Källa: Naturvårdsverket

LÄS MER: Förslaget: Ska gå långsammare att tanka bilen

Foto: E. Akyurt

Text: Redaktionen


MINISTERN: Alla nyanlända måste skriva på kontrakt

2025 10 17

Alla nyanlända måste skriva under ett så kallat “Sverigekontrakt”.

Det beskedet kommer från migrationsminister Johan Forssell (M) på fredagen.

Kontraktet ska bestå av krav och riktlinjer på hur “man beter sig när man vill leva i Sverige”, rapporterar GP.

– Vill du vara i Sverige, då ska vi göra det väldigt tydligt och klart att vi har höga förväntningar på dig. Svensk jämställdhet, man arbetar och gör rätt för sig, man behandlar andra människor väl och begår inga brott, säger Johan Forssell till tidningen.

Inget kontrakt, inget medborgarskap

Kontraktet ska vara en förutsättning för den som vill bli svensk medborgare.

Skriver man inte på blir det inget medborgarskap, enligt ministern. Han medger dock att det finns en risk att folk kan signera och sedan göra som vill i hemmet där man inte syns.

– Så är det, men jag tänker till att börja med, om man inte skriver under det och inte lever efter det, då ska man inte heller kunna bli medborgare, säger Johan Forssell.

Enligt migrationsministern kommer en myndighet få uppdraget att ta fram kontraktet. Vilken myndighet anges inte.

Vill sänka skatt i utanförskapsområden

Det så kallade Sverigekontraktet är ett av flera förslag från Moderaterna i migrationsfrågan. 

Redan i september flaggade Johan Forssell för att just ett förslag om värderingar och svenska språket kunde vara på gång, men även sådana som ska göra det lättare för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden.

Vi måste få fler människor som invandrat till Sverige att få sitt första jobb och bli en del av vår samhällsgemenskap, sade Forsell till SvD för en månad sedan.

LÄS MER: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Det kan också bli aktuellt med nedskriven arbetsgivaravgift och nedskriven inkomstskatt för boende i utanförskapsområdena.

– När vi har den typen av allvarliga problem som finns, för Sverige ser väldigt olika ut i dag, då måste vi våga pröva nya saker i detta. Det är klart att där problemen är större, där kommer också insatserna se annorlunda ut än i områden där problemen inte finns på samma sätt, säger ministern till samma tidning.

LÄS MER: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: Magnus Liljegren/Regeringskansliet

Text: Redaktionen