Jättesmäll för McDonalds
2025 05 01
Den amerikanska snabbmatsjätten McDonalds redovisar sitt största försäljningstapp sedan 2020 under coronapandemin.
Under första kvartalet 2025 minskade McDonalds försäljning i USA med 3,6 procent jämfört med samma period ifjol.
– En minskning för andra kvartalet i rad och den största inhemska nedgången sedan början av coronapandemin, rapporterar CNBC News.
Vd:n: Därför minskar antalet besökare
Nedgången är betydligt större än väntat. Analytiker förutspådde ett tapp på 1,7 procent, uppger CNBC.
Enligt McDonalds vd Chris Kempczinski beror raset på de ökade levnadskostnaderna i USA.
– I USA har besöken från låginkomsttagare minskat nästan tvåsiffrigt jämfört med förra året, säger han enligt kanalen.
– Och till skillnad från förra året minskar nu även besöken från medelinkomsttagare. En tydlig indikation på att det ekonomiska trycket ökar och påverkar antalet restauranggäster, tillägger Kempczinski.
Jämfört med andra konkurrenter har McDonalds fler besökare som antingen är låg- och medelinkomsttagare.
Även om höginkomsttagare fortsätter att äta ute så påverkas snabbmatskedjan kraftigt av att låg- och medelinkomsttagare väljer att stanna hemma.
Läs mer här: Hajpade bolaget lämnar Sverige – flyttar till USA | Ekonomibladet
Tappar också utanför USA
Utanför USA går det bättre för McDonalds, även om försäljningen sjunker med 1 procent jämfört med förra året.
– På de flesta av våra större marknader ser vi en liknande utveckling när gäller det utmanande marknadsklimatet och det dämpade konsumentförtroendet, sade finansdirektören Ian Borden under presentationen av kvartalsresultatet.
Vid torsdagens börsöppning sjönk McDonalds aktie med 1,5 procent.
LÄS MER HÄR:
Tung smäll för jättekedjan – straffas hårt | Ekonomibladet
Foto: J. Kenda
Text: Redaktionen