Jättesatsning från Ica

2023 11 22

Ica fortsätter att satsa på bolagets Ica Maxi-butiker.

Det har varit ett hektiskt år vad gäller svenska matbutiker som har fått mycket stor uppmärksamhet.

I samband med den oerhört höga inflationen som har varit så har kritiken varit stor mot flera av de ledande aktörerna, som anklagats för att ha höjt priser i onödan.

Många av matbutiksjättarna går fortsatt mycket bra, och Ica har nu för avsikt att genomföra en jättesatsning för att expandera i Sverige.

Det rapporterar Dagens industri.

Satsar på fler butiker

Nu kommer uppgifter om att Ica satsar hårt på Ica Maxi-butikerna, och att de kommer att gå på vad som beskrivs som en “gigantisk offensiv”.

Det innebär att man har för avsikt att det ska bli många fler butiker, med ett mål att nå upp till över 100 stormarknader inom några år, uppger Di som hänvisar till branschtidningen Dagligvarunytt.

Detta i ett försök att som ledande matvarukedja ta fortsatta marknadsandelar.

Omsättningen steg

Samtidigt som den nya satsningen på fler Ica Maxi-butiker har Ica även presenterat sin rapport för årets tredje kvartal.

Där framkom att omsättningen för ICA Gruppen som helhet steg, framförallt drivet av hög inflation.

Omsättningen i dagligvaruverksamheten ökade med 4,1 % jämfört med samma kvartal 2022.

“Ser effekterna”

ICA gruppens vd Nina Jönsson är mycket nöjd med utvecklingen.

– Under året har vi genomfört en rad åtgärder för att motverka kostnadsinflationen och erbjuda ännu bättre prisvärde till våra kunder. Detta ser vi nu effekterna av, förklarar hon via ett pressmeddelande.

– Volymtrenden fortsätter att förbättras under kvartalet och sammantaget har vi ett bra resultat för hela koncernen med positiv utveckling i våra verksamheter.

Branschen har nekat

I samband med inflationskrisen har kraftig kritik riktats mot Sveriges matvarubutiker.

De har anklagats för att smyghöja livsmedelspriserna mer än nödvändigt, någonting som branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell nekat till

– Man vill hitta en enkel lösning. Man vill inte säga att kriget i Ukraina ökar spannmålspriserna till exempel, har hon sagt till SVT.

Foto: Icagruppen, J. Gow

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 08

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen