NY MÄTNING: Jätteökning för Socialdemokraterna

2022 12 16

Socialdemokraternas opinionssiffror skjuter i höjden.

Partiet har nu sitt starkaste stöd på tio år, enligt SvD/Sifos väljarbarometer.

Samtidigt växer också gapet mellan oppositionen och de fyra partierna bakom Tidöavtalet – som nu är på hela 8,9 procentenheter.

Det sticker definitivt ut. Jag tror att det handlar om ett missnöje knutet till inflationen, elpriser, amorteringsfrihet och bensinpriser. Det händer väldigt mycket i folks privatekonomi och där har inte regeringen vunnit väljarna, säger Sifos opinionschef Toivo Sjörén till Svenska Dagbladet.

Ökar 6 procentenheter sedan valet

Siffran som Socialdemokraterna landar på är 36,1 procent, vilket också är den starkaste ökningen i hela mätningen.

Det är både en signifikant ökning från förra mätningen och en ökning med sex procentenheter sedan valet för drygt tre månader sedan. 

Senast partiet låg på liknande nivåer var 2012 då man nådde 38 procent i en Sifoundersökning.

Går över blockgränsen

En förklaring till det starka stödet tros finnas i att M- och SD-väljare går raka vägen över blockgränsen och istället ger S sina sympatier, menar Toivio Sjörén.

Att Socialdemokraterna peakar “för tidigt” – med nästan fyra år till nästa val – är dock någonting att ta i beaktande.

– Det är svårt att dra någon långtgående slutsats just nu, inte minst när tiden är som den är och mycket kan hända. Jag tror inget parti ska räkna hem sina siffror. Konjunkturen kan gå både upp och ner, säger Toivo Sjörén.

"Svekdebatten" har betydelse

Enligt Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet, är det ekonomin som gör att väljare byter sida.

Även den så kallade “svekdebatten” om brutna vallöften har haft betydelse.

– Det var väldigt tydliga vallöften om bland annat högkostnadsskydd och sänkta drivmedelspriser, som nu när de inte levererats resulterat i besvikelse hos väljarna, säger Tommy Möller till SvD.

"På valdagen det gäller"

Nyligen uttalade sig S-ledaren Magdalena Andersson om att man inte ska ut någonting i förskott när det gäller mätningarna.

– Opinionssiffror kommer och går, och det är ändå på valdagen det gäller, sade hon till TV4 i början av månaden.

Hon har också noterat att man tidigare tappat väljare till Sverigedemokraterna.

– Vi måste bli bättre på att få LO-män att rösta på oss, sade partiledaren.

Hela mätningen

Här är SvD/Sifos nya mätning uppdaterad 16 december jämfört med väljarbarometern 13 december.

🔴Vänsterpartiet                    7,3         -0,9
🔴Socialdemokraterna     36,1         +2,7
🟢Miljöpartiet                          4,4         -0,6
🟢Centern                                  5,9         +0,4
🔵Liberalerna                           3,5          -0,1
🔵Moderaterna                     18,2        -1,9
🔵Kristdemokraterna           4,3        -0,5
🔵Sverigedemokraterna   18,8        +1,1
 
🔴🟢 S+V+MP+C                  53,7      +1,6 
🔵🔵 M+KD+SD+L              44,8*     -1,4
 
*Liberalerna ligger under riksdagsspärren i denna mätning.
 

Foto: Magnus Liljegren Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bilköpare varnas – köp inte den här bilen

2024 11 30

Bilister varnas för att köpa bilar av en viss sort.

Kina har gått kraftigt framåt som bilexportör de senaste åren.

Detta framgår tydligt bland annat i en graf som New York Times har publicerat.

Kina hade en mycket begränsad förmåga att exportera bilar för bara två decennier sedan. Men 2020 låg deras bilexport på samma nivå som USA:s, och sedan dess har exporten ökat explosionsartat. Idag exporterar Kina 5,7 miljoner bilar om året och är världens i särklass största bilexportör.

Men nu varnar en säkerhetsexpert för vissa bilar från Kina, rapporterar NRK.

Varnar för dessa bilar

Tor Indstøy är säkerhetsexpert på Telenor, och jobbar på fritiden med ”Project Lion Cage”, där han tillsammans med andra arbetar med att kartlägga säkerhetsutmaningar med kinesiska bilar.

Projektet har blivit omtalat i hela världen, trots att det startade som en ren hobby.

Enligt Tor Indstøy är kinesiska elbilar förknippade med betydande risker – framför allt på grund av hur de kan användas för övervakning och kontroll.

Gruppen har specifikt studerat familjebilar av märket NIO. Men samma problem gäller för många kinesiska bilar.

– Vi hittar en överraskande mängd datatrafik mellan bilen och Kina. Det var en överraskning. Det hade vi inte förväntat oss, säger han till kanalen.

Bilen kommunicerar med både Kina, Ryssland, USA, Kanada och Australien.

– Och då ser vi också hur mycket data som skickas. Det är ganska intressant. Även om bilen är avstängd kommer bilen att kommunicera, säger Tor Indstøy.

Kan användas i politisk situation

Enligt säkerhetsexperten och hans grupp är detta ett stort problem.

Bilen är utrustad med kameror, avancerade datasystem, radar och höghastighetsdatanät.

Den kan användas i ohederliga syften, menar Tor Indstøy och hans grupp.

Säkerhetsrisken kan bli påtaglig i exempelvis en pressad politisk situation. Kinesiska elbilar har blivit populära i Norge liksom i Sverige och i hela västvärlden.

Man har bland annat tittat på ett scenario där kinesiska bilar kan användas för att blockera vägar eller skapa kaos, men också för att övervaka och pressa enskilda personer.

– Det är helt klart att till exempel kinesisk underrättelsetjänst har förmågan att utföra det. Om de gör det är en helt annan fråga och det är inget vi tittar på, säger Tor Indstøy till kanalen.

Många gör också tolkningen att den kinesiska underrättelsetjänsten kan tvinga vilket kinesiskt företag som helst till samarbete, vilket ytterligare ökar säkerhetsrisken, rapporterar NRK.

Foto: A. Jumper

Text: Redaktionen


Sverige riskerar smäll på 1 700 miljarder kronor

2024 11 30

Arlandas svaga utveckling har kostat Sverige uppemot 300 miljarder kronor.

Det framhålls i en ny analys av WSP som gjorts på uppdrag av Transportföretagen.

Slutsatsen är att ett “systematiskt underutnyttjande" av flygplatsen har orsakat gigantiska samhällsekonomiska förluster för Sverige.

Utebliven utveckling har enligt rapporten lett till ett produktionsbortfall på 192-303 miljarder kronor de senaste 20 åren.

Fortsätter trenden kan den totala förlusten uppgå till 1 700 miljarder kronor år 2050.

– Detta är en väckarklocka för Sverige, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett uttalande.

"Bromskloss för hela ekonomin"

Rapporten beskrivs som “unik i sitt slag”.

I den analyseras Arlandas betydelse för Sveriges ekonomiska utveckling. Den jämförs även med nordiska motsvarigheter som Kastrup och Gardemoen.

Resultatet bedöms vara tydligt. Enligt Transportföretagen levererar Arlanda i betydligt sämre utsträckning i frågan om att omvandla ekonomisk tillväxt till förbättrad flygtrafik.

– Arlanda är en avgörande pusselbit för landets tillgänglighet och den systematiska underutvecklingen innebär färre möjligheter för investeringar, forskning och handel. Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin, säger Marcus Dahlsten.

"Står vid ett vägskäl"

Under 2023 bedöms produktionsförlusten ha uppgått till 16-26 miljarder kronor.

Hade Arlanda utvecklats i samma takt som de stora flygplatserna i Norden hade man förra året hanterat 31 miljoner passagerare. Det vore 35 procent fler än vad som faktiskt var fallet.

Flygplatsen hamnar även i bottenskiktet när Europas 50 största flygplatser rankas i frågan om att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.

– Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.

Regeringen: Ska förbättras

I december förra året tillsatte regeringen Peter Norman som samordnare för Arlanda. Samordnaren ska föreslå åtgärder som kan öka kapaciteten och förbättra tillgängligheten för flygplatsen som beskrivs ha "stor betydelse för hela landet".

– Arlanda flygplats är Sveriges i särklass största flygplats och spelar en central roll för det svenska transportsystemet. Regeringens ambition är att stärka Arlandas konkurrenskraft och bidra till att flygplatsen får bättre möjligheter att utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) vid tillfället.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet

Text: Redaktionen